Avatar billede madsmpedersen Nybegynder
17. marts 2007 - 15:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

USB key til både Win xp og Linux

Jeg skal meget snart en tur til verdens ende, hvor der står en linux(ved ikke hvilken version) maskine koblet til en satelittelefon.

Jeg vil gerne kunne skrive en mail på min Windows PC, lægge den på min USB key og sende den fra Linux maskinen.

Jeg har ingen forstand på Linux.

Kan det lade sig gøre, hvad skal jeg være opmærksom på, hvordan gør jeg og er der noget jeg skal downloade hjemmefra.
Avatar billede langbein Nybegynder
17. marts 2007 - 16:17 #1
Det kommer jo litt ann på .. På den linux maskin som jeg sitter ved nå så kjører det Ubuntu desktop. Den detekter USB minne likt med Windows, dvs det er bare å stikke den inn i tilkoplingen og så kommer den opp på skrivebordet. Likt med Windows så må man passe på å unmounte før man går ut.

Jeg har også en server uten grafisk grensenitt og kun med tekst shell. Her blir det jo litt annerledes. Har brukt USB minne på denne også. Menr å huske at jeg først måtte mounte den fra tekst shell og det bir jo noe annet.

Du bør vel spørre der på verdens ende hvilken Linux distro det er snakk om og om den kjører med Gnome eller KDE (grafisk grensesnitt.)
Avatar billede langbein Nybegynder
17. marts 2007 - 16:21 #2
Har vel ellers ikke vært borte i USB key minner som ikke har fungert i Linux. Det eneste som kan være spesielt det er viss man skal boote en Linux distro fra en USB key. Det er det enkelte USB keys som ikke kan. Ellers så går det vel bra å lese og skrive til dem, stort sett alle sammen vil jeg tro.

Bruker selv mest Kingston og Corsair og det fungerer i hvert fall problemfritt på alle mulige måter.
Avatar billede langbein Nybegynder
17. marts 2007 - 16:24 #3
Du skulle nesten ha fått rede på om det dreier seg om en Linux med bare text shell eller det dreier seg om en med Gnome eller KDE ("Linux Windows"). Hvis den har Gnome eller KDE og det dreier seg om en nyere LInux disttro så vil det vel fungere forholdsvisl likt med Windows.

Pleier vel å ha USB Key formatert i alminnelig FAT32 format.
Avatar billede zypher212 Nybegynder
17. marts 2007 - 17:01 #4
FAT32 er nødvendigt, som langbein siger, hvis det skal fungere rimeligt smertefrit.

Det kan sagtens lade sig gøre at overføre mailen, hvis der er support for USB. Hvis der ikke er support for USB...
Avatar billede madsmpedersen Nybegynder
18. marts 2007 - 21:43 #5
Det er
Linux Kernel 2.6.8-2-686
Håber det siger noget
Avatar billede langbein Nybegynder
19. marts 2007 - 00:06 #6
Det sier at det er en forholdsvis moderne Linux som helt sikkert støtter mounting og bruk av USB minne på den ene eller den annen måte. Hvis det skal skje p noenlunde samme måte som for Windows så forutsetter det vel i det minste at installasjonen har et grafisk grensenitt a la Windows, dvs Gnome, KDE eller lign. Hvis den har det så er det vel en forholdsvis stor sansynlighet for at den også har autodetection og automaounting slik at det hele blir forholdsvis likt med Windows. Noen garanti er det på den annen side ikke mulig å gi fordi dette kan settes opp på forskjellige måter under Windows. Dette kommer ann på konfigureringen av Linux maskinen og den er jo så langt ikke kjent. For moderne Linux distroer med grafisk grensenitt og default konfigurering så fugerer bruken av USB minne nokså likt med Windows.
Avatar billede langbein Nybegynder
19. marts 2007 - 00:08 #7
.. kan settes opp på forskjellig måte under Windows .. det skulle selvfølgelig vært .. kan settes opp på forskjellig måte under Linux ..
Avatar billede madsmpedersen Nybegynder
19. marts 2007 - 07:21 #8
Tusinde tak langbein, jeg håber det virker.
Der er en windowsagtig brugerflade. Er der et bestemt sted jeg skal lede efter USB key'en
Smid et svar, så får du pointene.
Avatar billede langbein Nybegynder
20. marts 2007 - 02:32 #9
Skal vi se .. er inne fra Ubuntu 6.10 akkurat nå. Har satt inn en USB Key.

Først og alt så kommer USB key opp på skrivebordet slik at det bare er å klikke seg inn på filer og directory. Tror dette er en Ubuntu spesialitet som man ikke kan regne med hos alle andre Linux distroer (??).

Ellers så kan man gå inn på "Steder" i hovedmenyen. Der ser man den. Mulig også en Ubuntu spesialitet.

Hvis man har tilgang til file manager så finnes også USB key i en mappe som heter /media hos Ubuntu. Dette er vel ikke helt vanlig. For de fleste andre Linux distroer så finner man den vel i mappen /mnt

De grafiske grensesnittene Gnome og KDE har file managere man kan bruke. Ellers så finne det også en ganske bra som kan brukes fra shell, hvis denne er installert. Det er filemanageren Midnight Commander. Kan startes med kommando "mc" hvis den er installert.