Avatar billede nicoolai Nybegynder
14. marts 2007 - 20:55 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

ip-adresser?

Hej Eksperter!

Jeg har lavet et lille netværk derhjemme. Jeg har installeret en webserver(MAMP) på computer_1, så jeg kan teste mine php-filer. Når jeg skal tilgå php-filerne på webserveren(computer_1) fra computer_2, taster jeg ip-adressen ind i browseren.
Er det muligt at lave et eller andet, så jeg ikke skal taste ip'en, men noget nemmere som f.eks. http://test/ ?

På forhånd tak
/nicoolai
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2007 - 20:59 #1
lad test pege paa IP addresse i din etc hosts fil
Avatar billede nicoolai Nybegynder
14. marts 2007 - 21:09 #2
Hej Arne_v

Hvad ville denne fil formentlig hedde? Det er en apache, men blev installeret som en pakke.

/nicoolai
Avatar billede leif Seniormester
14. marts 2007 - 21:12 #3
Den hedder hosts ! :-)

Ligger:
c:\WINDOWS\system32\drivers\etc\
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2007 - 21:20 #4
eller /etc/hosts hvis man koerer Linux
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2007 - 21:21 #5
hm - MAMP - is that MacOS X ?

that is Unix derived too, so /etc/hosts is a good guess
Avatar billede nicoolai Nybegynder
14. marts 2007 - 21:53 #6
Yes it's big mac.

I'll check it out

/nicoolai over and out.
Avatar billede nicoolai Nybegynder
14. marts 2007 - 21:56 #7
men hverken filen eller mappen er der...har søgt på dem..

/nicoolai
Avatar billede nicoolai Nybegynder
14. marts 2007 - 22:38 #8
Jeg vil gerne have det sådan, at hvis en på netværket taster http://test/ så rammer han min computers webfiler.

/nicoolai
Avatar billede leif Seniormester
14. marts 2007 - 22:44 #9
Skal det være en på Netværket ! Har du Intern DNS server ?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2007 - 23:33 #10
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2007 - 23:33 #11
men skal den ses af andre maskiner skal du til at lege med DNS
Avatar billede draco999 Nybegynder
15. marts 2007 - 10:16 #12
Jeg har leget med det same førhen og kunne simpelt hen ikke få det til at virke,min konklution var at det er for underligt at smide op i XP, hvis du dermed instalere Windows 2003 så virker det med det samme.

Nu kan jeg skrive min webserver xxx.dk  så kommer jeg straks derinde det kunne jeg ikke før
NU kan jeg skrive Http://ComputernsNavn Så kommer jeg ind på siden.  Det kunne jeg ikke før.
Og som før kan jeg skrive selve Ipén.

Alt der skulle til var Win 2003 :-)
Avatar billede nicoolai Nybegynder
15. marts 2007 - 15:56 #13
Hej, undskyld jeg først svarer nu.

leif: Ja, det skal være på netværket.

Men kan man tilføje hosts på windows-maskiner? Så hvis jeg taster http://test/ på mine windows maskiner kommer jeg ind på min macs ip?

/nicoolai
Avatar billede leif Seniormester
15. marts 2007 - 16:14 #14
Hvis det skal være hele netværket skal du nok sætte en DNS server op som alle klienter bruger.

Ja, du kan tilføje det på dine Windows klienter ved at åbne filen c:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts

og tilføje:

192.168.1.3 test
Avatar billede nicoolai Nybegynder
15. marts 2007 - 17:19 #15
Hej Arne og Leif.

Jeg har kun tre andre computere på netværket (en af dem på et andet netværk, VPN), så det er nemmest at tilføje det i hosts filen.

så hvis i ligger et svar...vanker der point.

/nicoolai
Avatar billede arne_v Ekspert
15. marts 2007 - 17:28 #16
ok
Avatar billede arne_v Ekspert
15. marts 2007 - 17:52 #17
leif>

din halvdel kan hentes her http://www.eksperten.dk/spm/768161
Avatar billede leif Seniormester
16. marts 2007 - 12:26 #18
Har smidt er svar !