Avatar billede signor_eriksen Nybegynder
07. marts 2007 - 20:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

lader til NiMH batterier

Hej alle sammen
Jeg skal lave en lader til 6 celler NiMH batterier på 1,2 pr. styk.
Laderen skal være så simpel som mulige, jeg har selv tænkt på at bruge en lm317 eller evt. bare en modstand

Er der nogle der har en ide til hvad jeg kan gøre?

Mvh. Mads
Avatar billede richardjensen Seniormester
08. marts 2007 - 08:48 #1
Jeg vil i stedet anbefale en konstantstrømsgenerator, - ret simpel (trods det lange navn ! ).
Du kan se eks. på denne adr.:  http://hjemmesider.eucsyd.dk/vt/Downloads/Elektronik%20diverse/Transistorforst%C3%A6rker%20v1.doc
V.h. Richard
Avatar billede richardjensen Seniormester
08. marts 2007 - 09:04 #2
'I farten' tænkte jeg på LM317 som spændingsregulator - men der er da intet i vejen for at bruge den som konstantstrømsgenerator.
Avatar billede signor_eriksen Nybegynder
08. marts 2007 - 10:16 #3
tak for hjælpen! jeg prøver begge dele...
Avatar billede oz3tl Nybegynder
08. marts 2007 - 16:35 #4
Det vil være en god ide at få lavet et aflade kredsløb også, for at opnå længere levetid på batterierne, såent at de blever helt afladet inden opladning.

M.V.H.
TLV
Avatar billede richardjensen Seniormester
08. marts 2007 - 22:03 #5
3tl> Jeg har fra flere sider fået at vide, at man ikke 'løfter bunden' på NiMH-celler
ved at lade dem, selv om de måske er 'halvfulde'.
Huske-effekten skulle kun gælde for NiCd - er det forkert ?
V.h. Richard (6RG)
Avatar billede oz3tl Nybegynder
08. marts 2007 - 22:35 #6
Hej Richard (6RG) der er delte mening ang. dette men jeg kan komme med en fra det virkelige liv så må du selv regne lidt frem og tilbage. xyl og jeg har 2 identiske mobiltelefoner, de fik på et tidspunkt nyt batteri samme tid, xyl lader hendes med den originale lader og jeg bruger en "homemade" med aflade funktion, mit batteri holder ligeså længe standby tid som da jeg satte det i, konens holder kun ca. 2/3 tid af min og der bliver ringet ca. lige lang tid fra dem imellem opladningerne, håber dette var svar nok på dit ? til mig og begge batterier er af NiMH typen.

M.V.H.
TLV aka OZ3TL