Avatar billede maestrodk Nybegynder
04. marts 2007 - 14:54 Der er 4 kommentarer

Mine partitioner bliver slettet

Jeg har kigget lidt på forummet, men har ikke kunnet finde et svar, så jeg vil prøve at oprette en tråd her.

Jeg fik i fredags noget nyt hardware (CPU, MB og RAM), som jeg har fået smidt i min maskine. Da jeg ville geninstallere Windows, opførte maskinen sig underlidt. Filer den ikke kunne finde, spontan genstart og blå skærm. Har tjekket om tingene sidder som de skal, og CPU'ens temperatur kommer ikke over de 50 grader.
Men for at gøre en lang historie kort, endte det med at jeg fik Windows installeret, dog kørte det ikke ordentligt.
Derfor ville jeg prøve igen. Boot'ede fra CD'en, gik ind i recovery console, for at skrive format c: som jeg altid gør. Den procedure har virket utallige gange. Så fik jeg pludselig beskeden, at der var fejl under mappeoptællingen. Tænkte ikke videre over det, og gav den håbløse installation skylden for at der måske var problemer. Jeg formaterede, og da jeg kom til det punkt hvor jeg skulle vælge hvilket drev jeg skulle installere på, var alle mine partitioner væk. Eller, den havde selv været så "venlig" at lave en partition på 120-130gb som nu var C:. Normalt var mit C: drev 30gb, D: drev var på 70gb og E: havde de sidste 200gb på min HD.
Vidste straks at nu havde jeg da vist lavet lort i det, men der var ikke nogen vej udenom, så jeg lavede en partition på 30gb, installerede Windows (igen med problemer) og brugte GetDataBack til at få de nødvendige ting jeg havde mistet, og oprettede D: og E: som partitioner igen.
Nu står jeg så og har lige gået ind i recovery console igen, for at formatere (VIL have en ordentlig installation, og nu har jeg jo backup af alt mit lort), og samme fejl kommer igen. Mine partitioner er væk. Chkdsk siger at der er to eller flere uoprettelige fejl. Formateringen er snart færdig, og så prøver jeg chkdsk igen.
Men hvad er problemet? Hvorfor mister jeg mine partitioner? Hvor går det galt? :-/ Kan ikke lige overskue det, og har brugt det meste af weekenden på det lort.
Håber i kan hjælpe.

Mvh
Steffen Nielsen
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2007 - 16:50 #1
Jeg forstår ikke helt din fremgangsmåde, normalt bør det gøres som beskrevet på http://www.helgec.dk/xp-install.html I di lidt mærkelige tilfælde ville jeg starte med at gi disken en gang KILLDISK http://www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede maestrodk Nybegynder
04. marts 2007 - 17:17 #2
Min fremgangsmåde er som beskrevet i dit link. Jeg vælger dog blot at formatere mit C: drev først, og det gør jeg vha. Recovery Console.
Dvs min BIOS er sat til at boot'e fra CD'en. Starter installationen op. Går ind i Recovery Console. Formaterer C: drevet. Genstarter maskinen. Boot'er fra CD'en. Installerer på C: drevet, eller i dette tilfælde, opretter en partition eftersom mine partitioner var blevet fjernet, eller lavet om.
Jeg ved ikke helt hvad formålet skulle være med KILLDISK. Kan du beskrive hvad jeg ville få ud af det? Hvordan skulle det løse problemet at fjerne alt på harddisken i dette tilfælde?
Jeg kan lige tilføje, at efter den formatering jeg nævnte til sidst, i første indlæg, prøvede jeg chkdsk /p /r og der var ingen problemer med disken derefter.
Problemet kommer nu ved at under Windows installationen, får jeg at vide at filen "blablabla.dll" eller noget lignende, ikke kan læses. Navnet skifter hele tiden.
Men har endelig fået fat i en anden skive, og prøver at installere fra den. Så må jeg se om partitionerne stadig laver bøvl.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2007 - 17:45 #3
Jeg foreslog KILLDISK fordi jeg går ud fra, at der må være noget det laver kludder på din disk. Det lyder lidt forkert at du " Går ind i Recovery Console. Formaterer C: drevet. Genstarter maskinen. Boot'er fra CD'en. Installerer på C: drevet, eller i dette tilfælde, opretter en partition eftersom mine partitioner var blevet fjernet, eller lavet om." Hvis du har formateret drevet før installation så har du jo en partition, du skal så vælge "Formater ikke"
Avatar billede nva Praktikant
05. marts 2007 - 09:33 #4
Tror du bør tjekke din harddisk for eventuelle fejl. Gå i recovery console fra din XP-cd og skriv CHKDSK C: /p /r