Avatar billede simplus Nybegynder
24. februar 2007 - 21:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvilke typer søgemaskiner mangler der

Jeg sad og tænkte på hvilke søgemaskiner der mangler derude på internettet. Derfor ville jeg søge efter lidt hjælp herinde. Med andre ord vil jeg gerne vide hvilke søgemaskiner i føler i mangler nogle gange? Det må være alt mellem himmel og jord!
Avatar billede apo Praktikant
25. februar 2007 - 00:59 #1
Mener du søgemaskiner, der kun indeholder resultater inden for bestemte emner/genrer?

Jeg kan ikke umiddelbart komme i tanke om noget, man ikke i forvejen kan finde med Google.

Måske undtaget en dansk søgemaskine, lige som Google (Google trænger til noget konkurrende selskab, så de ikke bliver et 'monopol') :o)
Avatar billede apo Praktikant
25. februar 2007 - 01:00 #2
konkurrende = konkurrerende
Avatar billede simplus Nybegynder
25. februar 2007 - 03:15 #3
Jep, jeg tænkte på søgemaskiner der giver resultater indenfor bestemte kategorier. F.eks. ligesom krak er en slags søgemaskine for adresser så kunne man f.eks. lave en søgemaskine der indeholdt navne eller lign.

Det jeg vil vide er hvilke søgemaskiner folk synes der mangler på det _danske_ marked.

Tja, en dansk google-lignende søgemaskine? Man har jo google.DK den er jo dansk? :-) eller jubii search

Det må forresten meget gerne være indenfor IT, men det er absolut ikke et must
Avatar billede apo Praktikant
25. februar 2007 - 13:20 #4
google.dk er stadig en amerikansk-ejet søgemaskine under fuld amerikansk kontrol, selv om sproget er på dansk ;o)

Det jeg mener med en dansk Google-lignende søgemaskine, er en robotbaseret søgemaskine udviklet af danskere i Danmark, og dermed en søgemaskine, der er helt uden for amerikansk indflydelse. Men det skal være en søgemaskine, der kan måle sig med Google, hvis jeg skal bruge den.

Jubii search er absolut intet værd i mine øjne. I øjeblikket er det kun Google, som har en værdi.

Når du spørger (mig) hvad jeg mangler af søgemaskiner, kan jeg kun komme i tanke om den før nævnte - men den er til gengæld et stort ønske.

Der findes jo forskellige (også danske), mindre søgemaskiner og webkataloger, som dækker forskellige emner og kategorier. De fleste er nok webkataloger, da det er det letteste at lave og vedligeholde - forudsætter stort set kun at der er nogle som tilmelder websites, og som dermed gør en stor del af arbejdet for dig.

Måske skulle du koncentrere dig om at lave et webkatalog inden for en bestemt branche eller kategori...
Avatar billede simplus Nybegynder
25. februar 2007 - 14:00 #5
Jep, det var en ide. Jeg aner dog ikke indenfor hvad. Du har fuldstændig ret i at det kunne være fedt at have en dansk side som fungere ligesom google, men det ville være et enormt projekt set i mine øjne.

Du har dog givet mig en del at tænke over, så læg et svar.

Flere ideer er velkommne fra alle sider :-)
Avatar billede apo Praktikant
25. februar 2007 - 14:40 #6
Ja, en dansk søgemaskine som Google vil være et meget omfattende projekt. Formentligt for omfattende til at nogen har mod på (og penge til) det foreløbig (hvis det ellers nogensinde bliver en realitet).

Men det kunne være godt med lidt konkurrence til Google, og endnu bedre hvis der var tale om en dansk konkurrent til Google. Det synes jeg at der mangler :o)

Jeg har ingen umiddelbare idéer til emner eller kategorier. Men som hovedregel bliver projekter bedst, hvis man bygger dem op omkring sine egne interesseområder (min erfaring).
Avatar billede djmoose Nybegynder
01. marts 2007 - 14:55 #7
Jeg har faktisk planer om en dansk Google, ved det er en ordentlig mundfuld. Har rejst et mindre millionbeløb til projektet, men det er langt fra nok. Min midler slutter umiddelbart også her, så sidder nu og overvejer sammen med partner, advokat og min revisor om man kan få "gratis" hjælp, såsom apo og andre "eksperter", da det går til et fælles mål projekt. Er bare tvivl om folk vil ofre den nødvendige tid.

Eller kræver det løn til de involverede. Her kunne der også foretages jobsamtale med fagfolk, hvorpå der kan ansættes 10-15 mennesker til at styre en stort freelance søgemaskine... ved det ikke. Men skriv endelig en kommentar, jo længere jeg kommer i processen desto sværer og dyrere syntes jeg det bliver...
Avatar billede capn Nybegynder
15. marts 2007 - 22:26 #8
I you can't beat them - then join 'em.
Jeg tror i vil svært ved at finde en niche inden for søgemaskiner, for Google dækker jo alt og har umiddelbart ingen ulemper/mangler. De eneste andre søgedatabaser jeg bruger er tilknyttet særligt ophavsbeskyttet indhold (IEEE, patentdatabaser mm.).

Derimod tror jeg at der er rigtig gode muligeder for at starte virksomhed baseret på nogen af de interfaces som google tilbyder 3. parter at programmere op imod. Jeg har selv gang i et lille projekt og har en idé til et større projekt i baghovedet. Hvis du er interesseret i investering i et sådan projekt eller køb af min idé er du velkommen til at kontakte mig på ole(snabela)ogp-consult.dk