Avatar billede jhjorsal Mester
20. februar 2007 - 19:46 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

ny pc hva med routeren og portadgang

Jeg har lige installeret en ny pc ved svigerfar og kasseret den gamle. På den nye installerede jeg vnc, som der også var på den gamle. Og troede at jeg kunne hjælpe med de småproblemer der måtte komme i den første tid hjemmefra via fjernskrivebord. nu kan jeg imidlertid ikke få adgang til vnc serveren, jeg har diskonnektet de 2 software firewall der er og ved at port 5900 på routeren var åben, da den gamle pc kørte. kan det på nogen måde tænkes at den port skulle være lukket, fordi der er kommet en ny pc'er på, eller hva kan der ellers være galt.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
20. februar 2007 - 19:50 #1
Det kunne tænkes at routeren tildeler IP adresser ud med DHCP. Og hvis den nye computer har fået en anden IP adresse end den gamle havde, så skal du ændre denne i din port forward i routeren til den rigtige
Avatar billede jhjorsal Mester
20. februar 2007 - 20:03 #2
mener du den interne ip adresse
Avatar billede langbein Nybegynder
21. februar 2007 - 00:34 #3
Det vil jeg tro at mcgoat skulle mene :-)
Hvis det dreier seg om Windows så kan du sjekke den nye intene ip med kommando ipconfig fra dos shell. Det er ellers en forholdsvis stor sansynlighet for at svaret til mcgoat er rett, skulle man tro. Den mest vanlige måte å dele ut lokale adresser er jo via dhcp. Når man setter opp en ny PC så vil den tildelte adressen normalt bli forandret. Hvis du bare forwarder en port så forutsetter dette at du har installert vnc client på den pc som du lager fjernpålogg fra. Hvis du eventuelt bruker MS Explorer el lign som klient, da må det forwardes 2 stk porter.
Avatar billede jhjorsal Mester
21. februar 2007 - 08:09 #4
Jeg kan sagtens se hvad i mener, jeg kommer dog ikke på besøg ved svigerfar de næste 14 dage, så der går lige lidt tid før jeg vender tilbage.
Det jeg undre mig over er bare at som jeg husker det så får man bare tildelt en ip adresse af routeren fra 192.168.0.0 - 192.168.0.1 og opefter alt efter hvor mange der kobler på netværket og da der altid kun er en på netværk hos ham får han vel altid tildelt den samme adresse, sådan virker det i hvert til falde hos mig.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
21. februar 2007 - 10:13 #5
Når man får tildelt en IP adresse af DHCP så foregår dette sådan at du får tildelt en adresse i et hvis omfang tid. Og hvis den nye computer er kommet på mens den gamle stadig var "bundet", så har den fået en ny.
Avatar billede jhjorsal Mester
21. februar 2007 - 19:49 #6
Jeg er sikker på at jeg har fået et fuldstændig svar, jeg er bare nød til lige at få forklaret hvad DHCP er
Avatar billede langbein Nybegynder
22. februar 2007 - 01:03 #7
Svaret til mcgoat er rett nok, men her er en link med litt mer info:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=dhcp
Avatar billede mcgoat Nybegynder
22. februar 2007 - 07:48 #8
Smider et svar hvis det kunne bruges, ellers afviser du det bare :)
Avatar billede jhjorsal Mester
22. februar 2007 - 17:07 #9
Hvis jeg så piller netkablet af i et ½ døgns tid, ville jeg så kunne sætte det til igen og på den ip adresse der var tilegnet den gamle pc
Avatar billede langbein Nybegynder
24. februar 2007 - 00:48 #10
Det er ikke godt å si. DHCP lease tiden kan være satt elt fra noen minutter eller noen timer til uker eller måneder. Det er ingen fast regel som sier hvor lang lease tiden skal være. Hvis man skal lage en forwarding som alltid skal virke så er nok den beste løsningen å konfigurere arbeidsstasjonen sin IP manuellt.
Avatar billede jhjorsal Mester
24. februar 2007 - 09:06 #11
Det er bare super så ved jeg det, du skulle vel ikke tilfældigvis vide hvordan man sætter en fast ip adresse på arbejdsstationen
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2007 - 09:24 #12
Jeg mener nu at IP-adressen tildeles efter netkortets mac-adresse, så jeg kan ikke rigtigt se at det skulle ændre sig at du hiver netkablet ud
Hvis din svigerfars PC befinder sig bag en router som du beskriver vil jeg mene at du skal configurere din svigerfars router således at den optræder som virtual server overfor den IP-adresse som routeren tildeler computeren
Se evt http://www.helgec.dk/router.jpg
Avatar billede langbein Nybegynder
24. februar 2007 - 13:27 #13
Rent teknisk så foregår det vel slik at dhcp leasen blir satt opp som en tilordning mellom mac adresse og ip, dvs når dhcp server gjennkjenner en mac adresse så tildeler den en ip i forhold til de data som ligger i adresse poolen. Hvor lang tid som denne tilordningen gjelder vil avhenge av lease tiden. Videre så er det vel mest vanlig at det vil skje en automatisk fornyelse av leaseperioden, slik at en tilordning mellom mac adresse og ip adresse også vil kunne bli liggende lengere enn lease perioden.

Det forhold at tildeling av ip adresser via dhcp vanligvis skjer som en tilordning mellom nettverkskortets mac adresse og ip det merker man vel først og fremst hvis man setter over et nettverksort fra PC A til PC B. Da vil IP vanligvis følge nettverkskortet.

Hvis man skifter ut hele PC'en med nettverkskort, innefor lease perioden for dhcp serveren, så merker man vel ikke noe annet enn at PC har fått ny IP.

Når det gjelder begrepet "virtual server" så er vel dette ikke noe annet en et synonym for "packet forwarding" eller om man vil "port forwarding". Rent teknisk så betyr det vel identisk det samme (??!!). Jeg synes rent personlig at "packet forwarding" eller mer praktisk uttrykt "port forwarding" er det beste og mest treffende navnet på det som faktisk skjer.

Når man beskriver konfigurering av routere så sier man ofte at "man åpner for en port". Egentlig så er dette vel rent teknisk sett ikke helt riktig. Det man egentlig mener er at man setter opp en "packet forwarding" eller en "port forwarding". Det viktigste er jo at det fungerer uansett hva man måtte sette for et navn på det.
Avatar billede langbein Nybegynder
24. februar 2007 - 13:38 #14
Helgec har jo rett i at dhcp servern vanligvis utdeler ip adresser på basis av MAC adresser. Derfor så vil den nye PC sansynligvis bli liggende stabilt med den samme nye IP. Det kan sånn sett være at det ikke er helt nødvendig å konfigurere Windows manuelt, selv om dette vil være det aller sikkreste mht å oppnå en sikker remote pålogging.

Hvis du allikevell ønsker å lage en manuell konfigurering av Windows XP sitt nettverksoppsett så kan du begyne med å gå inn i dos og kjøre kommando "ipconfig /all"

Her kommer de automatisk tildelte data opp. Noter IP, Nettmaske, Gateway IP, og DNS server.
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2007 - 13:44 #15
Som du skriver "langbein" så har kært barn mange navne, men jeg vil tro at routeren i sin tid er blevet configureret til at forwarde til den gamle IP-adresse og hvis det gamle netkort bliver monteret så kører skidtet igen.
Hvis spørgeren skal til at køre statisk IP-adresse så skal han jo også ind og configurere routeren
Avatar billede langbein Nybegynder
24. februar 2007 - 13:44 #16
Manuell konfigurering av nettverksoppsett på min PC som er den engelske utgaven av XP

start -> settings -> Control panel

Jeg pleier å kjøre med control panel i "clasic view"

Så klikke på "Network connections".

Høyreklikk på "Local area connection".

Velg "properties"

Scroll nederst ov velg "Internet protocol TCP/IP"

Klikk på properties.

Nå kan du legge inn konfigureringsdata manuelt.

Klikk på OK som bekreftelse.

Håper det går bra å oversette fra engelsk til dansk. Tror forresten at "properties" blir "egenskaper" på dansk (?)
Avatar billede langbein Nybegynder
24. februar 2007 - 13:50 #17
.. og hvis det gamle netkort bliver monteret så kører skidtet igen.

Jo, det er vel sansynligvis rett.

Problem: Nye PC har ofte nettverksadapter integrert inn i hovedkortet, slik at det ikke er noe kort man kan flytte. Kan man sette over et gammelt kort så kan man få driver problemer og ellers det å kjøre med to kort, integrert inn i hovedkortet pluss en ekstra adapter, det kan også skape en del forviklinger.

Mener at en 100 % løsning ved en slik fjernpålogging det er å sette opp en forwarding i routeren manuelt, og så konfigurere Windows XP nettverksoppsett manuelt.
Avatar billede jhjorsal Mester
26. februar 2007 - 19:54 #18
Jamen så må jeg jo drage sydpå en gang mere og på routeren sat op manuelt, for det kan jeg vist ikke forklare via telefon, jeg takker for de mange indlæg.