Avatar billede jpi Mester
05. februar 2007 - 23:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Navigerings problemer ved tilbage-knap

Er der nogen der har nogle gode tips til hvordan man kan sørge for at brugere ikke kan komme tilbage på sider hvor der er brugt postback, og derved "ødelægger" det ?
Eksempel: En side viser et objekts egenskaber og ved tryk på en knap ændres disse egenskaber. Når brugeren bruger tilbage-knappen på browseren vises de gamle egenskaber, men objektet har stadig de nye egenskaber. HVis der f.eks er nogle knapper med handlinger tilknyttet der evt. kun skal være aktive når objektet er i en given status, så kan der gå totalt ged i den...

Nogen der ved hvordan man kan undgå dette ?

Håber jeg har gjort mig forståelig...
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. februar 2007 - 10:54 #1
Der findes et par løsninger:
I java script:
<script language="JavaScript">
  java script:window.history.forward(1);
</script>

Eller i Page_Load:
Response.CacheControl = "no-cache";

Response.Expires = -1;
Avatar billede jpi Mester
06. februar 2007 - 10:57 #2
Den nederste styrer cachen, på en eller anden måde. Men styrer den clientens cache ?

Den øåverste, hvad gør den ?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. februar 2007 - 11:02 #3
Øverste simulerer et tryk på forward i browseren.
Hvis det ikke er muligt bliver den på siden.

Nederste sørger for at siden ikke bliver lagt i cache og dermed vil siden loade på ny hvis man bruger back button.
Avatar billede jpi Mester
06. juni 2007 - 22:16 #4
Er nu endelig kommet igeng med projektet igen og har afprøvet begge dele. De virker fint begge to.

Hvilken anbefales at bruge ?
Er der nogen ulemper ved nogle af dem ?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. juni 2007 - 22:25 #5
Brug cache-kontrollen.

Hvis noget ikke må blive ved det gamle (pga ændringer), må det ikke huskes, hvilket betyder at det ikke må caches.

Hvis du en dag vil forhindre, at man kommer til at poste noget flere gange pga reload/F5, skal du efter post redirecte til en anden (evt samme) side..

Response.Redirect("side.aspx")
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
07. juni 2007 - 19:06 #6
Jeg er enig med thesurfer.
Tillader mig at smide et svar:)
Avatar billede jpi Mester
08. juni 2007 - 16:59 #7
Tak for hjælpen