Avatar billede test1234 Nybegynder
03. februar 2007 - 12:49 Der er 12 kommentarer

Enormt trafikforbrug

Hej

Jeg har en hjemmeside skrevet i asp.net, men jeg har et udsædvanlig stort trafikforbrug på siderne, jeg har læst at med 500 - 1000 besøgende pr dag, vil ens trafikforbrug ligge på under 1 GB pr md hvis siden er konstrueret korrekt.

Jeg ligger på ca 1 GB pr md med mellem 50 og 100 besøgende pr md, så der er noget helt galt...

Nogle der har nogle råd eller links omkrig emnet at gøre sine sites mere "trafik venlige"??
Avatar billede keysersoze Guru
03. februar 2007 - 13:06 #1
jeg tvivler på at du kan bruge sådanne tal til særlig meget da det afhænger af størrelsen på sitet, hvad indholdet er osv.

Giv et link - så kan det måske bedre vurderes.
Avatar billede test1234 Nybegynder
03. februar 2007 - 13:15 #2
Siden ligger på http://syslesiden.dk
Avatar billede keysersoze Guru
03. februar 2007 - 13:30 #3
Ja, det er jo ikke fordi der er overvældende meget på siden så det lyder for mig umiddelbart underligt med så højt et trafikforbrug - nogle statistik-systemer kan give dig mere præcise oplysninger om hvordan trafikforbruget er delt op (altså om det er grafik, en bestemt side eller lignende der gør det) og det ved jeg ikke om du har adgang til fra webhotellets side?

de eneste ting jeg umiddelbart kan se er, din viewstate måske kan optimeres en smule uden at det dog vil give meget - og vigtigst af alt så få optimeret dine billeder noget mere, der er ingen grund til at billederne fylder 35kb i din produktoversigt så lav i stedet nogle optimerede og små billeder til produktoversigten og store billeder til den store visning.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. februar 2007 - 13:30 #4
Når du har et billede du viser i 100x100 (ca.), som burde fylde 5-10 kB men det i virkeligheden er 50 kB, og browseren viser det i mindre størrelse, ja så får du overflødig trafik. Eksempel fra forsiden: http://syslesiden.dk/Product_Pictures/4169665.jpg
Avatar billede test1234 Nybegynder
03. februar 2007 - 14:08 #5
Jeg har forsøgt at gøre billederne mindre men de bliver meget grumset...

Jeg har trafikforbruget fra Plesk, kan der evt være fejl i den mængde den angiver?

Jeg vil jo nødig blive "smidt" ud fra webhotellet pga for meget unødig trafik.
Avatar billede test1234 Nybegynder
03. februar 2007 - 14:10 #6
det skal lige siges at alt tekst på siden bliver hentet ud fra en database, da det ikke er mig der ligger tekst og billeder på, men dem der administrere siden.
Avatar billede keysersoze Guru
03. februar 2007 - 14:19 #8
hvis billederne bliver grumset gør du noget forkert i dit billedbehandlingsprogram - for det bør kunne klare det betydeligt bedre end at lade browseren formindske billedet.
Avatar billede test1234 Nybegynder
03. februar 2007 - 14:35 #9
Hvilke program anbefaler du?
Avatar billede keysersoze Guru
03. februar 2007 - 14:40 #10
der findes vel ikke noget der er meget bedre end Photoshop men det er måske lidt overkill kun til dette - led i stedet efter et program der hedder Paint.NET, det er gratis og ganske fortrineligt.
Avatar billede softspot Forsker
03. februar 2007 - 17:51 #11
Hvad med at lade .NET skalere billederne? Bitmap-objektet burde kunne klare den sag, og så endda ganske standard. jeg har godt nok hørt om den grumsede kvalietet, når man lavede thumbnails, men jeg har til gengæld også set en løsning på dette problem (jeg må lige se om jeg kan finde den).
Avatar billede softspot Forsker
03. februar 2007 - 18:08 #12