Avatar billede teamkingpass Nybegynder
01. februar 2007 - 16:23 Der er 13 kommentarer

fejl i boot på hda

Hej.

På min mandrivia maskine har jeg været ved at ændre lidt i bootloaderen. (Dog ikke på linux, linux-nonfs og failsafe)

Så efter en genstart kan maskinen ikke længere boote i linux (den fryser lige efter bootloaderen er færdig).

Når jeg prøver med linux-nonfs begynder den at starte men ænder med at give mig fejlen " hda: lost interrupt "

Jeg kan nok boote i failsafe.

I failsafe har jeg prøvet at køre df, hvor jeg lan se følgende:

/dev/hda1  - (mountet ved) /
/dev/hda6  - (mountet ved) /home

Men jeg kan ikke se /boot (som jeg antager ligger på /dev/hda)

Er det muligt at redde det som ligger på /home?
Kan jeg genskabe min /boot således jeg fortsat kan bruge systemet?
Avatar billede JoeX2 Praktikant
01. februar 2007 - 16:44 #1
Som standart laver Mandriva ikke en særskilt boot partition, hvis du ikke beder den om det. Hvis du installere Mandriva på en blank disk vil den oprette  roden som hda1 swap som hda5 og /home som hda6. Swap kan du ikke se med df kommandoen.

For at hjælpe dig vil jeg gerne vide om:
- Du selv har oprettet en boot partition?
- hvilke filer ligger i /boot mappen ( Kan findes med ls /boot )
- Hvad er indholdet af /etc/lilo.conf . Jeg regner med det er lilo du bruger som boot loader.
Avatar billede teamkingpass Nybegynder
01. februar 2007 - 17:27 #2
1)
Ja, jeg har selv partitioneret hele harddisken da jeg installerede det. Derved har jeg også selv angivet en boot partition.

2)
Indholdet af /boot mappen er følgende:

system.map
system.map-2.6.12-12mdk
boot.0300
boot.0301
config
config-2.6.12-12mdk
dk-latin1.klt
grub
initrd-2.6.12-12mdk.img
initrd.img
kernel.h
kernel.h-2.6.12-12mdk
map
message
message-graphic
message-text
vmlinuz
vmlinuz-2.6.12-12mdk

3)
Jeg er ikke lige sikker på at det er det rigtige jeg skriver her, da jeg ikke helt ved hvordan jeg skal læse /etc/lilo.conf (Ps. ja, jeg bruger lilo)

Men inde i bootmanegeren kan jeg se følgende

linux        /boot/vmlinuz
linux-nonfs  /boot/vmlinuz
failsafe    /boot/vmlinuz
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2007 - 17:36 #3
"Er det muligt at redde det som ligger på /home?" Brug en Live-cd
Avatar billede teamkingpass Nybegynder
01. februar 2007 - 17:47 #4
Når jeg bruger en live-cd, hvordan får jeg så adgang til de data?
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2007 - 17:53 #5
Hvis du bruger INSERT via kommandokonsollen - KNOPPIX via kommandokonsollen eller helt enkelt ved at flytte filer med musen
Avatar billede JoeX2 Praktikant
01. februar 2007 - 20:07 #6
Helgec: Hvorfor bruge en livecd til at rede indholdet, når han kan starte maskinen i fejlsikker tilstand. Vi skal jo bare have fixet opstarten. Vi kan bede ham kører installationen igen. Den vil stortset intet ændre og han data vil være intakt, mens hans problem er blevet løst.

En måde at læse /etc/lilo.conf er ved at skrive  ' less /etc/lilo.conf '

Til at redigere filer bruger jeg vim, men mcedit er noget mere selvforklarende. Vim kræver instruktion, fra en nørd.

Hvis du vil se hvordan harddisken er partitioneret, så kan du fx bruge cfdisk. Du kan afslutte cfdisk med q. Pas på, det er et værktøj til at redigere partitioner, men det er alligevel ret sikker at bruge, hvis han ved hvad partitioner er.

skriv: ' cfdisk /dev/hda '
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2007 - 20:18 #7
"joex2" Du kommer med dine løsninger og jeg med mine, skal vi ikke bare forsætte på den måde?
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2007 - 20:29 #8
i min kommentar forholder jeg mig kun til spørgsmålet "Er det muligt at redde det som ligger på /home?"  - Jeg har ikke brugt LILO de sidste 8 år, troede faktisk den var kommet på museum
Avatar billede teamkingpass Nybegynder
01. februar 2007 - 20:54 #9
I /etc/lilo.conf står dette:

default=”linux”
boot=/dev/hda
map=/boot/map
keytable=/boot/dk-latin1.klt
menu-scheme=wb:bw:wb:bw
prompt
nowarn
timeout=100
message=/boot/message
image=/boot/vmlinuz
    label=”linux”
    root=/dev/hda1
    initrd=/boot/initrd.img
    append=”nolapic resume=/dev/hda5 splash=silent”
    vga=788
image=/boot/vmlinuz
    label=”linux-nonfb”
    root=/dev/hda1
    initrd=/boot/initrd.img
    append=”nolapic resume=/dev/hda5”
image=/boot/vmlinuz
    label=”failsafe”
    root=/dev/hda1
    initrd=/boot/initrd.img
    append=”failsafe resume=/dev/hda5”
(END)

Når jeg bruger cfdisk /dev/hda får jeg følgende frem:

hda1 – flags: boot – Primary – linux ext3
hda5             - logical    - linux swap / solaris
hda6            - logical    - linux ext3
Avatar billede JoeX2 Praktikant
01. februar 2007 - 23:24 #10
helgec: Det var ikke et angreb. Jeg var bare bange for at to alternative løsningsforslag på samme tid ville forvirre tråden. Men flere anternativer er selvfølgelig også Linux bedste force.

Jeg kan se at du ikke har en boot partition. At en partition er markeret som bootbar har ikke meget praktisk betydning i Linux i dag. Som sagt er dette også standart i Mandriva, ligesom lilo også er standart.

Din lilo opsætning ser fuldstændig korrekt ud. For at være sikker på at det er den opsætning som lilo rent faktisk bruger, kan du skrive lilo og den vil læse filen. Hvis den stadig crasher under boot, kan du trykke Esc og måske få en fejlmeddelelse, eller anden tekst der kan fortælle hvor problemet er.

Hvis dette ikke giver noget, vil jeg anbefale at køre installationen igen.

Måske har helgec et bedre forslag.
Avatar billede lassebm Nybegynder
26. februar 2007 - 13:59 #11
Er der ikke noget med at man skal køre kommandoen "lilo" for at for den til at gemme ændringerne eller er det mig der husker helt forkert... ??

Du er sikker på du ikke har ændret andet end din lilo.conf filen, siden du ikke kan boote ??
Avatar billede teamkingpass Nybegynder
28. februar 2007 - 22:45 #12
Jo. Man skal køre lilo efter ændringen i lilo.conf, hvilket jeg også har gjordt..

Jeg har efterfølgende fået mit system til at boote igen, ved at fjerne "resume=/dev/hda5" fra append i lilo.conf, så det ser ud til mit problem ligger på min harddiskpartition hda5, som er min swap..

Jeg har endvidere googlet lidt efter en løsning, men kunne ikke rigtig finde en som passede på mit problem..
Avatar billede JoeX2 Praktikant
01. marts 2007 - 19:44 #13
Hvis der er noget galt med din swap partition, kan du prøve at formattere den.

Der kan være sket det at systemet forsøger at starte fra dvale tilstand (en måde at starte på der er meget hurtig). Det lyder bare ikke så sandsynligt da dette er slået fra  som standart. Når dvale er slået fra, behøver du ikke have resule i lilo.conf

Du formattere swap partition ved:
swap off (så partitionen ikke vil være i brug)
mkswap /dev/hda5
swapon -a