Avatar billede asgerdokkedal Nybegynder
31. januar 2007 - 05:59 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

2 x 30" Widescreens, hvad skal der til?

Hejsa.

Jeg har bestilt 2 gange 30" widescreens fra Apple til brug med mit pc udstyr.

Pt har jeg 2 gange 24" Dell widescreens siddende på.

Som den it tosse jeg er, har jeg ikke tænkt på, om min computer kan trække det eller noget, indtil for et par dage siden, hvor en bekendt nævner at der skal ekstra strømforsyning og at det bliver et helvedes problem at tilslutte 2 så krævende skærme.

Er det virkelig så besværligt og hvad skal der til?
31. januar 2007 - 06:05 #1
om skærmen er 10" eller 4000" ændrer ikke 1mikrowatt i strømforbruget på selve computeren, det sender et signal ud, og så er det op til skærmen at fortokle dette signal, derfor er det direkte sludder(1) det din kammerat har fortalt.

1 hvis opløsningen stiger, vil strømforbruget stige ja, men det har intet med skærmens størrelse at gøre, mena t grafikkortet skal arbejde mere i den højere opløsning, så beholder du samme opløsning, vil strømforbruget på din computer være ens.
Avatar billede asgerdokkedal Nybegynder
31. januar 2007 - 06:16 #2
Jeg citerer ham lige ordret:

"Hvis det er 2 * 30 " apple så siger jeg gl med at få det op at køre. Bliver spændende projekt mht grafikkort og strømbelastning ;)"

Men det er altså ikke et problem?
Avatar billede asgerdokkedal Nybegynder
31. januar 2007 - 07:05 #3
Asger Dokkedal her igen:

Men de skal jo køre højere opløsning de nye skærme i forhold til mine gamle 24" wides.
Avatar billede melieha Nybegynder
31. januar 2007 - 07:47 #4
Strømbelastningen på din computer vil ikke ændre sig i nogen faretruende grad i hvert fald - Max effektforbrug på dit grafikkort er xx watt, og om du har en 4" skærm eller 16" 82" plasma skærme ændrer ikke på hvor meget dit grafikkort kan sluge - Højest hvor dårlig ydelse du vil få ud af det.

Men hvis du går fra 2 24" skærme til 2 30" skal der ikke være nogen forskel, højest en minimal performance forskel hvis du skifter opløsning - Og i et alt andet end computerspil (Og eventuelt tegneprogrammer) vil du ikke mærke forskel :)
Avatar billede coderdk Praktikant
31. januar 2007 - 12:41 #5
Du skal bruge 2 grafikkort med hver 2x DVI-udgange... Det er sådan set det hele.
Avatar billede coderdk Praktikant
31. januar 2007 - 12:42 #6
*To kraftige grafikkort, det er langt fra alle kort der kan trække de to 30"...
31. januar 2007 - 12:45 #7
hvorfor skal han bruge 4 output ? (når du skriver 2 kort med hver 2 udgange = 4)
Avatar billede coderdk Praktikant
31. januar 2007 - 13:06 #8
Fordi de to 30" skærme KRÆVER dual-link DVI ;) Der er simpelt hen ikke båndbredde nok i én DVI til at køre 2560x1600 ;) To stk. DVI pr. skærm...

Men damn det setup ville jeg godt have ;) Men jeg er lidt nysgerrig over at asgerdokkedal har valgt Apple i stedet for Dell - Kosmetisk er de forskellige, men indmaden er vistnok rimeligt ens, og jeg er sikker på at Dell skærmene er væsentligt billigere ;)
Avatar billede coderdk Praktikant
31. januar 2007 - 13:07 #9
asgerdokkedal, Skal du sælge dine 24" skærme? Hmm har sgu nok ikke råd alligevel :( heheh
31. januar 2007 - 13:12 #10
arhh derfor ;) sidder selv med en 27" widescreen, men med for lille opløsning (kun 1280*768, men det er desværre maks), men står bedre end med mine ældre 21" crt skærme.
Avatar billede asgerdokkedal Nybegynder
31. januar 2007 - 17:31 #11
Det lyder sgu godt, at der ikke skal bruges mere end et ekstra grafikkort. Er der ellers nogle problemer i opsætningen?

coderdk: Jeg kan bedre lide designet på Apple end Dell, så derfor blev det Apple ;) De er desværre nærmest solgt. Mit nuværende setup kan ses her: http://www.dokkedalpoker.dk/images/Jean.jpg hvor min slægtning Jean var på besøg.
Avatar billede asgerdokkedal Nybegynder
31. januar 2007 - 17:35 #12
PS. Et lille tillægsspørgsmål, det er med UK stik, jeg har bestilt, er det et problem at cutte ledningen og skifte til danske stik?
31. januar 2007 - 17:37 #13
nej det er det ikke, men mon ikke det er nemmere bare at tage stikket fra selve monitoren og sætte et almindeligt stik på ? (kan ikke forestille mig det er fastmonteret ), så et ganske alm. power kabel bør kunne bruges.
Avatar billede coderdk Praktikant
31. januar 2007 - 17:49 #14
Hvilket grafikkort har du? Det skal understøtte dual-link DVI... Jeg er ikke 100% sikker på at det er alle med 2 stk. DVI-porte der understøtter dual-link...
Avatar billede coderdk Praktikant
31. januar 2007 - 17:55 #15
(Altså begge DVI-porte skal understøtte dual-link DVI)