Avatar billede krogstrup Nybegynder
29. januar 2007 - 09:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvilke datatyper skal jeg vælge

Hej Alle

Jeg er forholdsvis ny i brugen af ms sql server - har hidtil brugt access. Jeg er lidt i tvivl om hvilke datatyper jeg skal benytte når jeg konstruerer mine tabeller.

Ligger nogen af jer inde med nogle gode oversigter over tilgængelige datatyper og deres begrænsninger ?

Eller måske nogen kunne liste de mest anvendte datatyper og evt. forklare hvad de bruges til.

Jeg er lidt i tvivl om forskellen på felter der gemmer unicode og ikke-unicode. Det indhold der kommer til at ligge i tabellerne kommer fra et cms-system, hvor asp-siderne er utf-8 encoded. Har det nogen betydning i denne sammenhæng - eller er det ligemeget om jeg vælger felter for unicode eller ej ?
Avatar billede krogstrup Nybegynder
29. januar 2007 - 09:04 #1
ps: jeg benytter pt. ms sql server express (version 2005)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2007 - 15:47 #2
hvis du vil understøtte flere sprog inkl. ikke vestlige samtidigt, så skal du vælge
unicode d.v.s. NVARCHAR fremfor VARCHAR
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2007 - 15:48 #3
Avatar billede krogstrup Nybegynder
29. januar 2007 - 19:22 #4
Jeg har netop tænkt mig at utf-8 encode mine sider for at kunne understøtte ikke-vestlige karaktersæt - dvs. at jeg således bør vælge unicode felter ?

Er der nogen ulemper ved dette - fylder data mere på disken, eller...?
Avatar billede krogstrup Nybegynder
29. januar 2007 - 19:23 #5
Hvis jeg vælger en ikke-unicode datatype og prøver at gemme ikke-vestlige tegn i feltet - hvad vil der så ske ?
Avatar billede krogstrup Nybegynder
29. januar 2007 - 23:38 #6
smider du et svar ?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2007 - 23:46 #7
problemet med single byte karakter sæt er at samme kode er et forskelligt tegn
i vesteuropæisk og østeuropæisk

du kan sagtens gemme begge dele i feltet, men når du skal hive ud kan du ikke skelne
mellem dem, så enten ser de vesteuropæiske spøjse ud eller så ser de østeuropæiske
spøjse ud

og de asiatiske kan du slet ikke gemme, en byte kan gemme 0-255 og de bruger
ikke bogstaver men forskellige tegn for hvert ord d.v.s. at der er flere
end 255 tegn
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2007 - 23:47 #8
og et svar
Avatar billede krogstrup Nybegynder
29. januar 2007 - 23:48 #9
tak for dine input :-)