Avatar billede rp78 Nybegynder
24. januar 2007 - 11:22 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Merak Mailserver (closed relay)

Jeg kunne ikke helt finde et emne at placere dette spørgsmål i, så jeg håber Windows Server 2003 kategorien går an.

Jeg har et problem med min mailserver, at den bliver brugt til at sende spam med. Jeg har valgt closed relay i merak (forøvrigt er det version 8.0.3) og så har jeg tildelt de Ip-adresser jeg nu ønsker skal have adgang.

Problemet er at jeg i outgoing queue kan se at xxxxx@whattsssup.net og xxxxx@fiosdhf.com kan sende via min smtp, og det kan jeg jo ikke forstå. Jeg har prøvet at læse mig frem til hvordan jeg stopper dette, men det er ikke lykkes. Derfor prøver jeg her, da jeg før har fundet hjælp af ekspertens brugere.
Avatar billede phliplip Nybegynder
24. januar 2007 - 11:34 #1
Kan du ikke sætte den op til at man skal være godkedt bruger for at bruge SMTP servicen?

Ud over det kan jeg anbefale mailenable til Windows systemer! Jeg har selv brugt den på min private server, inden jeg skiftede min server ud med en maskine der kører FreeBSD, hvilket i øvrigt også kan anbefales :) Men det kan godt taget tid at få det sat ordentligt op!
Avatar billede rp78 Nybegynder
24. januar 2007 - 13:06 #2
Hej phliplip

Jeg kan godt godt godkende brugerne, men så vidt jeg kan se er det på IP, og hvis en ikke har static IP kan det godt blive et problem, - Hvis det er sådan det fungerer? :)

Jeg har faktisk også en FreeBSD, men det er ikke lige mig, det har jeg ikke så meget styr på, så nu har jeg købt en Merak lisens.

/ rp
Avatar billede rp78 Nybegynder
24. januar 2007 - 13:06 #3
Tak for dit svar for'resten ...
Avatar billede venturer Nybegynder
24. januar 2007 - 14:10 #4
Det er ganske rigtigt at du kan whiteliste IP'er (hvilket er lidt besværligt når folk kører med dynamiske adresser).
Men jeg mener at Merak stadig vil tillade relaying for kodkendte brugere. Dine brugere skal altså angive brugernavn og kodeord for at kunne sende post.

I Outlook Express gøres dette f.eks. under konti hvor du angiver hvilken server der skal bruges til ind og udgående post. Her kan du sætte et flueben der fortælle at serveren til udgående post også skal bruge brugernavn/kodeord.
Avatar billede rp78 Nybegynder
25. januar 2007 - 15:03 #5
Hej venturer

Det er korrekt og jeg benytter faktisk også denne funktion. Mine bruge skal vælge "min server kræver godkendelse" for overhovedet at kunne sende igennem smtp'en, men alligevel har jeg spam problemer? Jeg forstå det ikke :(

:)
Avatar billede venturer Nybegynder
26. januar 2007 - 09:31 #6
Bruger du Meraks egen SMTP eller bruger den SMTP'en IIS ?
Avatar billede rp78 Nybegynder
26. januar 2007 - 13:25 #7
Jeg går udfra at det er Mekak'ens. Hvad tænker du på?
Avatar billede rp78 Nybegynder
26. januar 2007 - 13:27 #8
Hvordan kan jeg evt. finde ud af hvilken SMTP jer benytter
Avatar billede venturer Nybegynder
29. januar 2007 - 09:50 #9
Hvis du bruger IIS SMTP'en, så er det jo på IIS at du skal sætte relay restriktioner op.  Den eneste måde du umiddelbart kan se hvilken der er tale om, er ved at se hvilken SMTP service der kører på maskinen. Jeg har nu svært ved at forestille mig det ikke er Merak's egen du bruger.
Avatar billede rp78 Nybegynder
30. januar 2007 - 10:58 #10
Det er Merak'ens smtp jeg benytter. Jeg forsøger at få lidt support vedr. mit problem hos icewarp, men tak for jeres besvarelser.
Avatar billede hanmo Nybegynder
11. februar 2007 - 09:14 #11
Merak har en indbygget web proxy, der kan misbruges til at sende spam, hvis den ikke er sikret korrekt. Prøv at slå den fra, hvis den er enabled.
Du kan jo også forsøge at opgraderer til den nyeste version af Merak. Det kunne jo være det var et hul, der var blevet lukket.
Avatar billede rp78 Nybegynder
11. februar 2007 - 12:04 #12
Hej hanmo

Tak for dit svar.

Proxy er disabled, så det er nok ikke det, men jeg tror du har ret i at en opdatering til den nyeste version måske kan løse problemet. Dog har jeg før erfaret at disse opdateringer kan give problemer for serverens brugere. Sidst røg alle mails der var gemt i webmailen :(  , og den seneste backup var cirka 30 dage gammel. Jeg var ikke populær :)
Avatar billede rp78 Nybegynder
04. april 2007 - 08:35 #13
lukker
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2009 - 19:01 #14
Har samme problem!!!
Fandt du en løsning?

T2C