Avatar billede thomses Nybegynder
23. januar 2007 - 01:42 Der er 5 kommentarer

Hvad er en record i en database

Hej jeg sidder og læser lidt database teori. Jeg er en smule forvirret vedr ordet record. Er en record det samme som en række i en tabel eller repræseterer en record selve tabellen i en database.

Har læst følgede:

1)Record:
Poster, der svarer til hver enkelt person i en adressebog
Hver post består af en mængde felter; fornavn, efternavn, gade osv.

2) Record:
En record kan erklæres på følgede måde (pascal like)

type customer = record
  customer_id:string
  customer_name:string
  customer_street:string
  customer_city:string
end;

Hvorfor bruger man egentlig ordet record og ikke(hvis tilfældet) ordet række i stedet for ? Er nu godt klar over at man f.eks. bruger ordet tuppel om en række. Det kan jeg dog godt forstå idet tuppel er den matematiske betegnelse og tuppel bruges i relational algebra operationer.

Nogle der har nogle gode kommetarer da jeg er ved at være træt at undre mig hver gang jeg læser ordet record.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. januar 2007 - 01:52 #1
ja

række = tupple = record
kolonne = attribut = felt
Avatar billede thomses Nybegynder
23. januar 2007 - 09:53 #2
Arne takker, men jeg vil da ikke betegne et felt som en kolonne, idet en kolonne betår at alle værdierne kolonnen indeholder, hvorimod et felt kun består af een enkelt værdi. Eller tager jeg helt fejl ?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. januar 2007 - 15:17 #3
hvis du bruger termen record om en raekke vil du typisk ogsaa bruge
termen felt om en kolonne (fordi det goer man i Pascal o.a. programmerings sprog)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2007 - 21:02 #4
all set ?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2007 - 05:24 #5
??