Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2007 - 02:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Muligheder med HP IPAQ H5500

Hjælp mig lige en gang hér...

Jeg har netop købt en HP IPAQ H5500 af en kollega, og vil nu selvfølgelig have mest muligt ud af den, til mindst mulig pris selvfølgelig...

Først og fremmest mangler jeg strøm til den. Både til bil og Dansk bolig.

Jeg har en AC Adapter til USA strøm, med tre ben, måske det er billigere med en dims der kan omforme dén til DK Strøm?

Den skal primært bruges som GPS i bilen, så jeg kan slippe for at købe krakskort til hele Danmark og spare noget benzin istedet for at køre forkert hele tiden :-)

Jeg ved INTET om denne teknologi. Hvad bør jeg vide?

Hvilke produkter skal jeg bruge?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. januar 2007 - 21:35 #1
Tja - samlet set bliver det nok dyrere, end det havde været at købe det i en færdig pakke....

Strømmen kræver jo at du investerer i noget adapter. Der burde nok have fulgt et datakabel med til din PC, og så havde det bare været at finde en strømforsyning der passer. Men da du ikke skriver noget om datakabel, skal du vel også have det?

Generelt har jeg erfaret, at reservedele er billigst i udlandet. Men omvendt skal man passe på, at strømforsyningsstikket passer :-)

Ialt skal du bruge:
*Strøm i bilen
*GPS i bilen
*Navigationssoftware
*Strøm hjemme
*Datakabel hjemme

Craddle (datakabel): http://ww6.aitsafe.com/cf/add.cfm?userid=8046938&product=5409-iPaq USB/Serial Combination Cradle - OEM&price=25.00&return=www.pdasmart.com/ipaqparts5400.htm

Lader til bilen: http://ww6.aitsafe.com/cf/add.cfm?userid=8046938&product=5412-iPaq 5xxx Car Charger&price=16.00&return=www.pdasmart.com/ipaqparts5400.htm

Et væld af andre reservedele: http://www.pdasmart.com/ipaqparts5400.htm

En del af de samme dele fås også i DK: http://www.tele-online.dk/group.asp?group=182&sub=152

..hvor der iøvrigt er et væld af forskellige ladere og datakabler. Så er det op til dit temperement, hvad der er bedst...

Selve navigationssoftwaren findes også fra forskellige producenter, men da der ikke er den helt store forskel på funktionaliteten, betyder det ikke så meget hvad man vælger.
Tomtom er en af de mest populære, og fås oven i købet i pakker med GPS. De har lige udgivet en version 6, men for det første er der meget tvivl om, på hvilke ældre enheder den kan køre, og for det andet er der vist ikke de store ændringer siden version 5.
Du skal også beslutte hvor meget kortmateriale du vil have med. Tomtom kommer i enten "Vesteuropa" eller "Skandinavien".

Jeg vil anbefale dig at finde f.eks. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=146319

Den kommunikerer over Bluetooth, som din PDA jo har indbygget.
Men husk også at du i givet fald skal bruge 2 strømstik i bilen - både til din PDA, og til GPS´en.

Men se på regnestykket.

999,00 GPS og navigationssoftware: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=146319
870,00 Bilholder med strømadapter for både GPS og PDA:  http://www.tele-online.dk/product.asp?product=4390&sub=152&page=1
245,00 Lade og synckabel til PC: http://www.tele-online.dk/product.asp?product=15505&sub=152&page=1

Ialt 2114,00

Vel at mærke for de "billige" ting der ikke er originale, og som derfor heller ikke nødvendigvis passer 100%.

Akja - det ER ikke billigt.... - men det er faktisk billigst at slå til på de samlepakker der findes i supermarkederne en gang imellem...
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2007 - 22:01 #2
Tusind tak, med svaret burde jeg da kunne komme lidt videre...

Jeg skulle måske have sagt at jeg har sådan en "bordholder", som du vist kalder en cradle... ;-) (Ja, jeg ér helt grøn her...)

Til den bordholder har jeg et datakabel, som dels munder ud i et usb-stik og et com-port stik.

Om der er software på den aner jeg faktisk ikke... For den har jo endnu ikke været tændt jfr. det med strømmen, og kollegaen ved det heller ikke, han havde bare fået den pga. noget bonushalløj - men aldrig brugt den... Men software til Skandinavien er mere end rigeligt.

Det med GPS i bilen er i den grad også nyt for mig... Troede at det var "indbygget" Gisp... men med lidt held kan jeg måske nøjes med:

870,00 Bilholder med strømadapter for både GPS og PDA:  http://www.tele-online.dk/product.asp?product=4390&sub=152&page=1 som er det samme som http://ww6.aitsafe.com/cf/add.cfm?userid=8046938&product=5412-iPaq 5xxx Car Charger&price=16.00&return=www.pdasmart.com/ipaqparts5400.htm ikke ?

Så med lidt held kan jeg klare mig med $16 ?  :-)

Jeg har siden mit indlæg igen hørt at jeg kunne få et "dims " som man sætter på det udenlandske strømstik til boligen som gør at den kan bruges med Dansk strøm. Og det skulle vist koste noget nær en halvtresser, spørgsmålet er bar ehvor man får sådan en fætter...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. januar 2007 - 23:11 #3
Du kan få en dims, der konverterer stikket, ja. Men det er ikke nok. I USA bruger de 110volt, så du skal have noget der fysisk laver 220v om til 110v. Det fås, men er dyrt.

Jeg kan ikke rigtig komme ind på dit sidste link p.g.a. mellemrummene i linket - men jeg antager at det er http://ww6.aitsafe.com/cf/add.cfm?userid=8046938&product=5412-iPaq%205xxx%20Car%20Charger&price=16.00&return=www.pdasmart.com/ipaqparts5400.htm . I så fald er det IKKE de samme ting.

Den første giver strøm til BÅDE PDA og GPS, og har en holder så din PDA ikke ligger og rasler rundt i bilen.
Nr 2 er udelukkende strømforsyning til din PDA. Så skal du også bruge et strømsplitstik (med mindre din bil har 2 cigarettænderstik), og du skal selv finde ud af at gøre PDA´en fast.

Men der er selvfølgelig stadig en god prisforskel...

Jeg kører iøvrigt personlig på den måde, at jeg heller ikke har strøm til min Craddle (bordholderen ja). Jeg får al strømmen fra bilens lader, hvor jeg bruger den et par gange om ugen.

En PDA fås skam med indbygget GPS, men din 5500´er er desværre ikke en af slagsen. Derfor skal du bruge en ekstern...

Og da jeg endnu ikke har set en PDA med indbygget navigationssoftware, uden at den har haft indbygget GPS også (Så er der jo ligesom ikke noget at bruge softwaren til...), kan jeg roligt sige at du ikke har noget software på den i forvejen.

Den kører iøvrigt Windows Mobile 2003, som er kendt/berygtet for at slette al indholdet af sig selv, når den løber tør for strøm. Så jeg vil gerne garantere dig, at der ikke er andet på, end windows Mobile 2003 og dens præinstallerede programmer, selv om man tidligere skulle have installeret noget...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. januar 2007 - 23:16 #4
Iøvrigt... 110-220v - dyrt og dyrt, tjo. Jeg tror ikke du finder en for en halvtredser, men det fås da: http://batterystore.dk/product.asp?product=8694
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2010 - 07:56 #5
Tak.

Lukker!