Avatar billede phliplip Nybegynder
15. januar 2007 - 16:22 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Søgemaskiner og DOCTYPE

Hej,

Lige for at være på den sikre side.. at have angivet sin DOCTYPE og det fx. til XHTML 1.1 vil ikke have en dårlig indvirkning på søgemaskinerne vel?

Havde bare en kunde der var bekymret da han så jeg havde defineret DOCTYPE!

Min overbevisning er at den udelukkende bruges til at fortælle browseren hvordan siden skal fortolkes..
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
15. januar 2007 - 16:34 #1
Ganske rigtigt....
Doctype (dokumenttype) beskriver hvilken version af html, man benytter i sit dokument. Umiddelbart kan det virke ligegyldigt for den almindelige bruger, men hos W3C, der fastlægger HTML-standarden, beskrives koden som lige så vigtig som f.eks. <TITLE>
I praksis benyttes koden f.eks., hvis man vil tjekke sit dokuments html-kodning med en af nettets mange validatorer. Det er nemlig nødvendigt for validatoren at vide, hvilken html-standard, der benyttes i dokumentet.

Browsere (Efter Internet Explorer 6+ og Netscape 6+) kan køre i 2 tilstande - én hvor W3C standarderne overholdes til punkt og prikke, og én som læser siderne på samme måde som de gamle browsere. Du kan skifte mellem de to tilstande ved at angive en !DOCTYPE deklaration øverst i dit dokument.
Avatar billede apo Praktikant
15. januar 2007 - 21:07 #2
En DOCTYPE er vigtig for at få IE til at kunne fortolke CSS (herunder boks-modellen) korrekt (og mere generelt for at erklære, at der er tale om et HTML-dokument).

Men hvis man skriver ikke-valid HTML, går IE i quirksmode - og så er en DOCTYPE ikke meget bevendt alligevel.

Søgemaskiner, som Google, er vante til at gennemgå både valid HTML og ikke-valid HTML - og indekserer begge dele. I hvert fald som tingene er i dag.

Selv bruger jeg altid en DOCTYPE af typen Strict - HTML 4.01, og mine sider rangerer ganske pænt I Google, Yahoo og MSN Search (nu Live.com).
Avatar billede apo Praktikant
20. januar 2007 - 13:37 #3
Avatar billede phliplip Nybegynder
24. januar 2007 - 10:52 #4
apo: Rolig nu ;)

Hvis du havde smidt et svar var det måske gået hurtigere!

Så smid svar både eric og apo!
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
24. januar 2007 - 10:56 #5
Kommer lige her :-)
Avatar billede phliplip Nybegynder
24. januar 2007 - 13:52 #6
apo: Hallooo... spænd nu hjelmen og kom ind i kampen ;-P
Avatar billede apo Praktikant
24. januar 2007 - 22:24 #7
Jeg spænder hjelmen, så :o)