Avatar billede koldstar Nybegynder
15. januar 2007 - 11:00 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Domænenavne og seo

Hej

Lige et hurigt seo-spg :-)

Jeg har hørt at domænenavnet har en del at sige når man udfører seo så jeg vil lige høre om det kan betale sig at købe et domænenavn hvor ens vigtigste søgeord indgår, hvis det ikke er det domænenavn man vil være kendt under... Lyder måske lidt sort, så jeg kommer lige med et eksempel.

En bager har domænet www.se-mit-lækre-firmanavn.dk. Det er denne adresse han oplyser til linkpartnere osv og også denne han vil have folk til at benytte når de skal ind på hans hjemmeside. Men han vil gerne være kendt for at lave gode kager, så han køber også www.jeglavergodekager.dk som han sætter til at pege på roden af websitet. Men dette vil vel ikke have nogen effekt medmindre han laver alle links om der peger på ham til at pege på www.jeglavergodekager.dk istedet for www.se-mit-lækre-firmanavn.dk? Eller kan man på andre måder udnytte de to domæner til en bedre placering i søgemaskinerne?
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. januar 2007 - 11:42 #1
Hmmm. Du bør tage udgangspunkt i relevante søgeord.

Hvis du i ovenstående eksempel laver din søgeordsanalyse ordentligt og her finder ud af at folk ude på internettet faktisk søger på ordene lagkage og finskbrød, så vil der være en fordel i at købe domænerne www.lagkage.dk og www.finskbrød.dk og så optimerer disse to domæner til hver deres søgeord og så linke videre til hovedsites, der kunne være www.se-mit-lækre-firmanavn.dk.

At købe domænet www.jeglavergodekager.dk, vil kun være fornuftigt, hvis det kan dokumenteres af folk søger på "gode kager" eller "hvordan laver jeg gode kager", ellers vil det v ære spild af tid og penge.

Om det skal pege på hvoed domænet eller der skal være links, er en smagssag, jeg foretrækker links, da de giver endnu en mulighed for en optimeret side, der fysisk kan optages i søgemaskinen. Designet skal selvfølgelig tilpasses hovedsiden og linkningen være i orden
Avatar billede koldstar Nybegynder
15. januar 2007 - 12:04 #2
Tak for svaret :)

Så jeg skal lave en side med eget domæne til hvert enkelt søgeord? Kan dette evt indgå i samme design som den originale side og lade det være en del af menuen? Så nogle af menupunkterne bare har deres eget domæne? Eller opfattes dette som snyd af søgemaskinerne?
Avatar billede koldstar Nybegynder
15. januar 2007 - 12:14 #3
hov, lige et ekstra spørgsmål. Hvis nu at det optimale for mig ville være at købe finskbrød.dk, men domænet f.eks er optaget. Så vil det vel også kunne betale sig at købe godtfinskbrød.dk istedet da finskbrød jo indgår i domænenavnet?
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. januar 2007 - 12:30 #4
Hvis domænet er optager, så er en afart af navnet det næst bedste.

Du kan sagtens bruge de extra domæner i dit hovedsites struktur. Jeg påfatter disse andre sites lidt som sidedøre dine brugere kan komme iond af, men de kan selvfølgelig sagtens bruges aktivt som indholdssider og det kan jeg ikke se at søgemaskinerne skulle have noget i mod
Avatar billede koldstar Nybegynder
15. januar 2007 - 12:33 #5
Okay, så fik jeg vist svar på det hele...