Avatar billede frisch Nybegynder
12. januar 2007 - 19:11 Der er 14 kommentarer

Problemer med bærbar

Hej

Jeg har et problem, men aner ikke hvordan jeg løser det.

Når jeg starter min bærbare computer (Acer 9101WLMi) kører det hele som det skal frem til Windows XP billedet. Herefter kommer baggrundsskærmen i windows frem, musepilen bliver et kort sekund til et timeglas, og skærmen går helt i sort. Herefter går der lidt tid, og så genstarter maskinen og det samme sker.

Ovenstående sker KUN når strømstikket er i maskinen. Hvis jeg tager strømstikket ud, og starter maskinen, så starter den fint og uden problemer.

Jeg fik en besked på et tidspunkt, der fortalte at systemet var genoprettet efter en alvorlig fejl, og sendte så en fejlrapport. Jeg fik følgende svar:

"Problem caused by ATI Graphics Driver

This problem was caused by ATI Graphics Driver. This program was created by ATI Technologies, Inc.. ATI Technologies, Inc. does not currently have a solution for the problem that you reported.

Recommendation

The following troubleshooting steps might prevent the problem from recurring.

  1. Download and install an updated version of ATI Graphics Driver from one of the following locations:
          * Microsoft Update
          * ATI Technologies, Inc.
  2. If an updated driver is not available for ATI Graphics Driver, check with your computer manufacturer.
  3. If you are running the latest version of ATI Graphics Driver, contact ATI Technologies, Inc. for your support options.

Additional information

If this problem continues to occur with the latest product updates for ATI Graphics Driver, we recommend you get assistance and troubleshooting information directly from ATI Technologies, Inc.."

Men jeg kan simpelthen ikke finde en løsning på problemet. Dog har jeg efterhånden (grundet ovenstående fejlrapport) fundet ud af at det må være skærm- eller grafikkortet (er disse to ting det samme?), men jeg kan som sagt ikke få løst det, da jeg ikke kan finde problemet beskrevet andetsteds.

Det er i øvrigt et ATI Mobility Radeon X600.

Er der én der evt. kan hjælpe?

På forhånd tak.
Avatar billede kalp Novice
12. januar 2007 - 19:48 #1
Du skal vel geninstallere dit grafikkort... evt. hente en nyere driver fra producentens hjemmeside
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
12. januar 2007 - 20:00 #2
driveren skal hentes fra acers hjemmeside ellers kan du ikke opdatere dit gfx kort, bare lige til en orientering :)
Avatar billede milter Ekspert
12. januar 2007 - 20:55 #3
Opstod fejlen, efter du havde fået den fejlmelding om grafikkortet, eller var den der også før?

Når fejlen kun opstår, når du har netstikket i, kunne det måske være en indstilling i Strømstyring, som du kan finde i Kontrolpanel, eller måske i det program til strømbesparelse, som sikkert er installeret på computeren.
Avatar billede frisch Nybegynder
12. januar 2007 - 23:30 #4
Jeg har forsøgt at opdatere driveren ved at hente drivers fra Acer.com, men det fortsætter.

@milter
Fejlen var der også før. Jeg tvivler på, at det er en indstilling der gør det, fordi computeren har virket fint, og problemet er opstået pludseligt. I øvrigt er det strømstikket og ikke netstikket der giver fejlen.
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2007 - 00:24 #5
OK, det var mig, der ikke udtrykte mig klart nok. Med "netstik" mente jeg ledningen til "strømnettet" ;)

Jeg mener stadig ikke, at løsningen skal søges i driveren til grafikkortet. Hvis det hele virker, når den kører på batteri, burde driveren være i orden.

Er du sikker på, din netadaptor (til strømnettet ;) er i orden?
Avatar billede frisch Nybegynder
13. januar 2007 - 01:45 #6
Jeg tror den virker fint, og jeg er enig med dig, at det ikke er driveren. Men netadaptoren kan sagtens lade maskinen op.
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2007 - 20:56 #7
Netadaptoren behøver ikke levere den korrekte spænding for at kunne oplade batteriet.

Jeg ville stadig prøve at checke de indstillinger for strømstyring og få en eller anden til at undersøge netadaptoren.
Avatar billede frisch Nybegynder
14. januar 2007 - 01:19 #8
Det vil jeg gøre. Men det undrer mig alligevel en del, hvis det skulle være det, fordi den har virket - det er noget der er opstået pludseligt.
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2007 - 18:55 #9
Hvis du gider, kunne det være interessant at høre, hvad resultatet blev.

Det kan måske hjælpe os til at løse et lignende problem en anden gang :)

Der fulgte sikkert et program med computeren, som styrer strømbesparende indstillinger. Hvis det kan afinstalleres, kunne du måske prøve at afinstallere det for at se, om det giver nogen ændring.

Men du skal nok sikre dig, at du har driver-CD'en, så du kan installere det igen ;)
Avatar billede frisch Nybegynder
14. januar 2007 - 20:15 #10
Jeg skal nok skrive resultatet herinde - og mange tak for hjælpen so far. Der er ikke noget mere irriterende end tråde der ender med: "Yes, så fik jeg det rettet!", uden en beskrivelse af løsningen :)

Jeg glemte at fortælle, at jeg under hardware-håndtering deaktiverede skærmkortet, og så kunne den sagtens køre med strømstik i. Hvad fortæller det dig?
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2007 - 20:48 #11
Måske, at den så går over til at bruge en af de drivere, som kommer med XP i stedet for den, som er blevet installeret.

Giver den et navn på skærmkortet?

Hvor mang skærme finder du, når du klikker på plusset ud for "Skærmkort"

Hvilken besked får du, hvis du gør dette: Højreklik den/de skærm/skærme, som dukker op ved at klikke på plusset ud for "Skærmkort > Egenskaber > Driver > Annuler opdatering?
Avatar billede frisch Nybegynder
30. januar 2007 - 14:48 #12
Jeg har fundet en løsning. Om den er optimal ved jeg ikke. Men nu virker computeren i hvert fald.

Jeg gik ind i "Egenskaber for skærm > Indstillinger > Avanceret", her valgte jeg fanebladet "Fejlfinding" og satte Hardwareacceleration ned fra "Fuld" til "Ingen". Samtidig fjernede jeg markeringen i [] Aktiver WC (Write Combining).

Det var noget jeg fik anbefalet af en bekendt, men jeg aner ikke, hvad dette medfører. Er der nogen der kan give en kvalificeret forklaring på, hvad disse ting rent praktisk betyder? Og om denne indstilling er optimal, eller muligvis vil medføre nye komplikationer?
Avatar billede milter Ekspert
30. januar 2007 - 17:44 #13
Jeg har lagt et link herunder om "hardware acceleration". Selv om det drejer sig om et bestemt produkt og dets brug af hardware acceleration, så gælder det samme for andre produkter. Problemet er bare, at somme tider er de drivere, som skal muliggøre acceleration, dårligt skrevet.

Jeg tror stadig, du har et problem et eller andet sted. Computeren burde kunne køre med acceleration både på batteri og adaptor.

http://www.leitch.com/custserv/kbapp.nsf/Ref/D5118F4B21E711CB8525702A004E4AC5?OpenDocument
Avatar billede milter Ekspert
30. januar 2007 - 17:48 #14
Jeg glemte at skrive, at nogle programmer anbefaler, at man deaktiverer hardware acceleration. Men det burde stadig ikke gøre nogen forskel på, om du kører på batteri eller adaptor.