Avatar billede Beach Mester
10. januar 2007 - 04:24 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Native Command Queuing

Hvordan slår jeg NCQ til og fra i OS?
Det eneste jeg kan finde er kodede køer og synkrone overførelser hvis jeg kigger i enhedshåndtering.

//Beach
Avatar billede niels_hansen Praktikant
10. januar 2007 - 06:52 #1
det ligger i selve den måde din SCSI /SATA2 controller taler med disken på (kal det en form for intelligens / logik), det firegår på controller / disk niveau og derfor er det OS uafhængigt
Avatar billede Beach Mester
10. januar 2007 - 12:01 #2
I rigtig mange tests beskriver de hvordan hastigheden er med NCQ slået både til og fra. Det må derfor via OS (eller BIOS?) være muligt at ændre dette!

//Beach
Avatar billede niels_hansen Praktikant
10. januar 2007 - 12:42 #3
det er det IKKE http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies-archive.cfm/392496.html

det er jo indbygget i controlleren, det er i øvrigt "stjålet" fra SCSI verdenen hvor det har været brugt i mange år, og det er ikke muligt at disable det. (og hvorfor vil man disable noget der forbedrer hastigheden ??)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
10. januar 2007 - 12:49 #4
og dog, Nvidia´s drivere giver vist tilsyneladende (eller har gjort) mulighed for at disable det. (hvilket indikerer at der er en fejl i deres controller)
Avatar billede Beach Mester
12. januar 2007 - 02:50 #5
Hey Niels Hansen--->
Ved ikke lige hvem jeg skal stole på, og hvad man skal tro mht NCQ.
Et er alle de tests hvor man tester læse hastigheden (her går de spec. meget op i boothastigheden på XP-OS maskiner).
En anden at Nvidia iflg. dig selv har drivere ude der muliggør at man kan disable NCQ.
Sidst men absolut ikke mindst så har jeg af en ret dygtig ekspert på store HDD-installationer (KDH / privat) fået anbefalet at jeg skal slå både NCQ og cache fra på både mit RAID0 og RAID5 da et strømudfald vil smadre mine RAID-array.

Jeg har fundet lidt frem på min (XP-Pro) -maskine her->
Egenskaber for Nvidia nForce 590/570/550 SATA controller under både Primary & Secondary Channel:

[v] Let BIOS select transfere mode
[v] Enable read caching
[v] Enable write caching
[ ] Enable command queuing

Den sidste option kan jeg ikke umiddelbart ændre hvilket tyder på at NCQ allerede er slået fra. Har du nogle kommentarer til dette?

Jeg smutter lige et trip på badeferie (Læs: Skiferie -mangler lidt kulde og sne i området) til alperne i morgen og er derfor først retur om 15-16 dage. Så manglende svar fra min side er ikke = spørgsmålet er glemt:-)

//Beach
Avatar billede niels_hansen Praktikant
12. januar 2007 - 02:56 #6
cache er korrekt fornuftigt nok at slå fra, hvis man ikke har en controller med batteri (ses kun på kvalitets controllere), men er uenig i NCQ, du skal være emget uheldig hvis dit RAID 5 bliver smadret, det skal muligvis rebuildes, men direkte smadret nej, og du skal også være uheldig med et raid 0, men risikoen er der bestemt.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2007 - 03:15 #7
hvis vi antager at flueben i "enable read caching" og ikke flueben i "enable write caching"
giver writethrough caching, så kan man roligt vælge det

og NCQ er ikke OS uafhængigt - det kræver en driver med NCQ support

http://linux-ata.org/driver-status.html
Avatar billede niels_hansen Praktikant
12. januar 2007 - 03:22 #8
Avatar billede spril Nybegynder
12. januar 2007 - 07:25 #9
Hej jeg vil lige komme med en kommentar.
De billige Raid (IDE/SATA) controllere man køber i, entern som pci eller er onboard
har ikke dedikeret write cache (med Batteri backup) så hvis du har writecashe slået til på dine diske, og strømmen går kan du være uheldig at det ligger nogle stripes i disk cachen, og dem vil du midste, og derfor stå med et raid set det er ødelagt (læs data. Ikke hardware)
Ang NCQ (Native Command Queuing), så har jeg købt en Promise Sata 300 TX4 controller
det er godt nok ikke raid, men en sata2 4 ports 32bit pci card som understøtter NCQ/TCQ og i den driver/management software der følger med er det mulighed for at slå NCQ til og fra, og de målinger jeg har foretaget, viser klart at NCQ giver bedere performance ved copiering af filer frem og tilbage, og i disk bencmark programmer.
Og rigtigt som Niels skriver, er denne teknologi gammel og man har brugt dette på Scsi diske i mange år, man bruger da også dette på fibrechannel diske, og det er klart vejen frem da du spare en del spindel omgange.
men nu lige den Nvidia controller Beach er det ikke sikkert man har noget management software til , men jeg tvivler man ikke har skrevet noget.
Men jeg ved også godt at et dansk data blad har omtalt NCQ teknologien, og frarådet at bruge NCQ, men det er vist kun til folk der sidder og tamper i word, og med et 28 kbit modem, for os disk freaks er det klart en fordel, ellers havde man jo ikke brugt denne teknologi i storage verden, i mange år.
Og ja dette er fuldstendigt OS uafhengit ligesom scsi prodokollen er.

Hilsen
Kenneth Ditmar Hansen
Beach private ven.
<EMC Storage Engineer.
Avatar billede Beach Mester
12. juni 2007 - 00:48 #10
Kom aldrig rigtig videre med det:-(
Kun lidt info om at nogle drivere gav mulighed (Nvidia) og andre ikke.

Som rosinen i pølseenden så var det jo i bund og grund kun fordi jeg ville have større sikkerhed, ikke mere hastighed da CPU i dag er flaskehalsen i mit setup, ikke diskene.

Niels, du få poing da du kom med de bedste hints og links *S*

//Beach