Avatar billede heidiaaskov Nybegynder
08. januar 2007 - 20:42 Der er 17 kommentarer

skærmkort eller noget i den stil

Min computer er gået amok. Når jeg tænder for pc'en kommer der bare et væld af små firkanter i alle mulige farver op og de flimrer... Før i tiden kunne jeg manipulere computeren ved at gå ind i kontrolpanel, system, enhedshåndtering og fjerne grafikkortet men det kan jeg ikke mere da jeg ikke kan se noget som helst af hvad der står på skærmen...
hvad gør jeg?
mit grafikkort er et Nvidia geForce,..
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
08. januar 2007 - 20:44 #1
det tyder på en fejl i gpu'en
der er nok ingn anden udvej at anskaffe sig et nyt
Avatar billede heidiaaskov Nybegynder
08. januar 2007 - 20:51 #2
hvad er en pgu? hvad laver sådan en?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
08. januar 2007 - 20:53 #3
GPU står for Graphics Processing Unit dvs den processor der tager sig af at tegne grafikken på skærmen, derfor en af de vitale dele i computeren :)
Avatar billede heidiaaskov Nybegynder
08. januar 2007 - 20:55 #4
aha! hvor smart. Hvordan ved jeg hvilken GPU jeg skal have og hvor får jeg en billig en?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
08. januar 2007 - 20:58 #5
afhængig af alderen på computeren og om det er en kontor, all-round eller spille pc er der nye grafikkort på markedt. de fås fra 250 kr og op. :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
08. januar 2007 - 21:00 #6
Avatar billede heidiaaskov Nybegynder
08. januar 2007 - 21:04 #7
1000 tak... er den svær at putte ind i en computer!?
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2007 - 21:04 #8
Hvad bruger du din computer til?

Hvornår har du sidst lavet en hovedrengøring inde i kabinettet?

Mange problemer med grafikkort skyldes dårlig afkøling, så hvis du kunne spare udgifterne til et nyt grafikkort med en times brug af en støvsuger, var det da værd at prøve ;)
Avatar billede heidiaaskov Nybegynder
08. januar 2007 - 21:13 #9
hi hi det er altså ikke fordi den er begravet i støv eller noget men jeg skal da prøve.
Jeg bruger computeren til at skrive lidt mails og kigge lidt på internettet men ellers ikke noget specielt. Ikke spil eller sådan noget...
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2007 - 21:18 #10
Det kan selvfælgeligt godt være, dit grafikkort er stået af, men prøv den rengøring, også af processoren.

Har du prøvet at arbejde inden i en computer før?
Avatar billede heidiaaskov Nybegynder
08. januar 2007 - 21:24 #11
ok. det vil jeg prøve.
nej jeg er ikke en haj til det inden i computeren... har ikke set så meget på det før, men det er nogenlunde overskueligt. er der noget jeg IKKE skal gøre?
Avatar billede heidiaaskov Nybegynder
08. januar 2007 - 21:31 #12
tak for hjælpen!
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2007 - 21:59 #13
Du skal tage strømstikket ud, før du begynder på at skille noget ad. Ellers var det måske en ide at alliere sig med en, som kender lidt til det.

Kig efter støv alle steder, især de steder, hvor der sidder en blæser. Og hvis du skiller noget ad eller piller ledninger ud af stik, så husk at få det hele sat tilbage på de samme pladser. Og pas på ikke at være for hårdhændet.

Melder du tilbage om resultatet?
Avatar billede heidiaaskov Nybegynder
09. januar 2007 - 11:43 #14
jeg har lige prøvet at støvsuge inde i kabinettet og den møg-computer startede perfekt op med et flot og normalt skærmbillede, men selvfølgelig gik den amok igen efter 1½ minut... prøver med et nyt grafikkort...
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2007 - 09:11 #15
Har du checket, at blæseren på grafikkortet kører rundt?
Avatar billede heidiaaskov Nybegynder
11. januar 2007 - 12:46 #16
nej det har jeg ikke. vidste slet ikk der var sådan en...
Avatar billede milter Ekspert
11. januar 2007 - 14:08 #17
Hvad er fabrikat og modelnummeret på dit grafikkort?