Avatar billede skobbolop Nybegynder
21. december 2006 - 17:31 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Min Lite-On Brænder ødelægger ALT!

Hej

Når jeg sætter en brænding i gang med min nye dvd-brænder, går computeren ned efter brændingen er nået til omkirng 5-7%... det lyder som om at den spinner helt vildt op i hastighed, og så slukker computeren simpelthen...

jeg troede det var brænderen det var galt med, så jeg byttede den til en nyere model (stadig Lite-on) og det samme skete!.. computeren gik ned efter ved 5-7%....

Til sidst prøvede jeg min gamle cd-brænder fra lite-on... den virkede!... hva sker der?... kan det være et software problem?... i så fald.. er der et bedre alternativ derude end nero?... gerne gratis...

håber nogen kan hjælpe
21. december 2006 - 17:36 #1
... ka' din PSU (PowerSupply) klare det ? Sammenlagt ?

(Oplevet i anden tråd)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. december 2006 - 17:37 #2
måske er det skiver du bruger, der ikke er gode.?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. december 2006 - 17:40 #3
skiver..= skiverne. de cdér du brænder på.?
Sorry

Men tænkte på, om du den er rigtigt gendkendt i bios, efter du har skiftet den.
Prøv at resete bios, og se om den kører i rette hastighed(både i bios og i windows), og er den jumpet rigtig.?
Avatar billede anazonda Nybegynder
21. december 2006 - 17:54 #4
hvis det ikke er ovenstående... prøv da at bruge windows integrerede, så finder du ud af om det er nero eller ej
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. december 2006 - 17:57 #5
check også enhedshåndtering. Der kan se om den står som et brænder el. ej, slet den evt. og genstart.
Smider et svar, i håb om at det virker..??
Avatar billede milter Ekspert
21. december 2006 - 18:15 #6
Har du prøvet at køre Neros program "CD-DVD Speed" med en skive i den?

Prøv også at køre "Nero Info Tool". Meldes der om fejl her? Prøv at kigge under "ASPI"
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2006 - 21:14 #7
Du har vel ikke bare glemt, at sætte jumperen i forhold til andet på kablet?
Sidder jumperen på dit nye drev samme sted, som på det gamle?
Avatar billede skobbolop Nybegynder
23. december 2006 - 12:33 #8
Jeg skal måske omformulere mig lidt... Det er en helt ny computer jeg har samlet med 2 helt nye drev... så der har ikke eksisteret et "gammelt" drev.

Min PSU er en 530W så den skulle godt kunne klare en brænder... ikke den mest strømkrævende comp jeg har.

Jeg vil lige gennemgå de forskellige ting i er kommet med og se om det hjælper... men det bliver først en gang efter julen... men tak!
Avatar billede skobbolop Nybegynder
24. december 2006 - 03:32 #9
Hvor er det dog lamt:

Prøvede alle 3 jumper-indstillinger: Virkede ikke
Prøvede Windows egen brænder program: Virkede ikke
Prøvede at opdatere firmware i brænderen: Virkede ikke
Prøvede at installere ASPI drivere: Virkede ikke
prøvede 3 forskelige medier: Virkede ikke

Hvis jeg kører testen i Nero går computeren også ned.. men KUN hvis jeg bruger tomme medier. Testen virker fint når der er data på det pågældende medie

hmm.. any suggestions?

jeg vil evt. prøve at bytte den om til endnu en liteon brænder, selvom jeg næppe tror det er der problemet ligger. Ellers vil jeg prøve at opdtere BIOS, men igen.. jeg tivler...

Sidste udvej må være at købe en plextor med sata, og se om det ikke blir bedre?
Avatar billede azrael Nybegynder
25. december 2006 - 01:42 #10
Det er meget muligt, at du har fået to "mandags-modeller". LiteOn-It er desværre kendte for at have ganske svingende produktkvalitet. Hvis du har mulighed for det skulle du prøve at skifte til en BenQ DW1640/1650/1655. Efter min mening p.t. den bedste brænder "derude", selv hvis man tager Plextor med i overvejelserne. En kammerat havde en Plextor brænder han købte til små 1000 kroner. Den holdt knap et år, hvorefter jeg overtalte ham til at skifte til en af ovennævnte BenQ modeller. Han har aldrig været mere glad... :)

Glædelig Jul for øvrigt!
Avatar billede skobbolop Nybegynder
19. januar 2007 - 19:13 #11
OK.. så er jeg på min 4. brænder. Denne gang fik jeg fat i et andet mærke: BTC.. og der skete nøjagtig det samme. Computeren crashede ved brænding. Jeg var desperat og søgte på alt muligt på google og fandt et engelsk forum hvor der var en der havde samme problem!.. Der var så en der skrev at man i BIOS'en skulle ændre at brænderen skulle stå til UDMA 2 og ikke AUTO (ved ikke om dette er en selvfølge og det bare er mig der ikke fatter noget?)... og at man ellers skulle afinstallere alle IDE-drivere.. jeg prøvede begge ting på samme tid og det virkede!.. Jeg mistænker det første jeg nævnte til at være løsningen...

Nu skal jeg self. bare forsøge mig med min lite-on igen, men det skulle forhåbentlig ikke volde problemer.

tak for alle svar
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
29. januar 2007 - 13:37 #12
skal der lukkes her..??
Avatar billede skobbolop Nybegynder
11. februar 2007 - 18:11 #13
yes
Avatar billede skobbolop Nybegynder
11. februar 2007 - 18:11 #14
yes