Avatar billede dosdesign Juniormester
20. december 2006 - 07:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Bedste Hertz indstilling

Hej - Jeg er lidt i tvivl om hvad den bedste hertz indstillinger er ???
Jeg kører med en alm. skærm i 1024x768 opløsning, men skal jeg sætte den til 75 eller 85 (som er det det højeste den kan sættes til) eller lavere ??? Og hvorfor ?

Nogen siger nemlig jo højrere jo bedre og nogen siger omkring 70 Hertz er bedst for øjnene, men hvad er rigtig ?
Avatar billede rask2 Nybegynder
20. december 2006 - 08:01 #1
Tjaa. Som en test synes jeg du skal prøve at kigge lige forbi skærmen. Fx. skal du ved 75Hz fokusere på plastickanten af skærmen. Hvis du kan fornemme at skærmen blinker vil jeg mene at frekvensen skal stilles op. Nogen mener at de bliver trætte i hovedet/øjnene hvis den står for lavt. Men personligt synes jeg at 75Hz er fint. Man blir jo heller ikke træt i hovedet af at se på lysstofrør som er 50Hz.

Ang. hvad der er bedst for øjnene så vil jeg mene at det er lige meget, da jeg ikke tror de må sælges til at kunne indstilles til 85 Hz hvis det er skadeligt. Men jeg er ikke sikker på det!
Avatar billede peet49 Nybegynder
20. december 2006 - 08:01 #2
En TFT 60 eller 77, en crt kan stå højere.
Avatar billede rask2 Nybegynder
20. december 2006 - 08:03 #3
kan den ikke også indstilles til 60Hz. Kan du jo prøve med i første omgang hvis det er!
Avatar billede peet49 Nybegynder
20. december 2006 - 08:18 #4
77=75
Avatar billede dosdesign Juniormester
20. december 2006 - 08:18 #5
Peet49 -> ved ikek hvad du mener
rask2 -> Mener du virkelig den skal stå på 60 hertz - ja man kan prøve men svært at sammenligne, da der er flere ting der spiller ind ved en test - er man selv træt er det lyst mørkt udenfor, spiller man eller surfer osv.

Der må da være en klog person der ved hvad der er bedst ikke bare gætte !
Avatar billede dosdesign Juniormester
20. december 2006 - 08:26 #6
hvad er tft og crt
Avatar billede dosdesign Juniormester
20. december 2006 - 08:27 #7
Avatar billede redhack Nybegynder
20. december 2006 - 08:32 #8
Sæt den på mindst 75Hz, da det er det som abefales minimum. Som rask2 dog siger så kan der være forskel på skærme, så syntes du stadig at den "blinker" ved 75Hz så sæt den højrer op.

TFT = Fladskærm.

Hz på en fladskærm kan i principet være lige meget i denne sammenhæng da den kun opdatere billedet hvis det er nødvendigt. Billedet vil derfor altid fremstå stille (ikke blinkende) i brugerens øjne.
Avatar billede rask2 Nybegynder
20. december 2006 - 08:57 #9
Okay.

Jeg skriver ->

"kan den ikke også indstilles til 60Hz. Kan du jo prøve med i første omgang hvis det er!"

Fortolker du det som en anbefaling?

Hvis du ikke kan læse det af ovenstående så er min klare mening, at der ikke er nogen grund til at sætte den på 75 eller 85Hz hvis du ikke mærker nogen forskel fra 60 Hz. Jeg ser er en klar forskel ved 60 og 75Hz, men ikke det mindste forskel på 75 og 85 Hz, og derfor mener jeg at 75Hz er helt fint, men det er forskelligt fra person til person, hvad man foretrækker.

Man må jo så vurdere i hvilke omgivelser man befinder sig i, og hvis du vil være sikker på at lortet ikke blinker (så menneskets øje kan se det), så stil den på 85 Hz, eller køb dig en TFT-skærm