Avatar billede ss Nybegynder
10. december 2006 - 17:47 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Sætte ftp op på webserver

Hej,
Jeg har endelig, efter meget besvær, formået at opsætte en gammel compute til webserver. Den kører med Ubuntu 6.06 og Apache2. Jeg har sat den op så jeg tilgår den via min WAN-ip altså http://myip. Mit problem er nu at jeg ikke har nogen somhelst anelse om hvordan jeg kan sætte den op så jeg kan tilgå den som ftp://myip i et ftp-program (eller IE for den sags skyld). Altså så jeg har adgang til filerne. Hvor jeg så som admin har et brugernavn og kodeord.

Hvilken software har jeg brug for og hvordan konfigurerer jeg den?

På forhånd tak.
Avatar billede lap Nybegynder
10. december 2006 - 20:08 #1
Avatar billede ss Nybegynder
10. december 2006 - 21:26 #2
Jeg har nu installeret proFTPD og har sat en bruger op. Men hvis jeg forsøger at logge på ftp'en via gFTP så godkender den godt nok brugernavnet og kodeordet, men går derefter i stå og viser aldrig filerne på ftp'en.

Det sidste gFTP siger er:

  227 Entering Passive Mode (xx,xxx,xxx,xx,xx,xxx)
Avatar billede ss Nybegynder
10. december 2006 - 22:21 #3
Jeg kan sagtens tilgå ftp'en hvis jeg bruger min LAN-ip istedet for WAN-ip. Og i windows kan jeg også godt få forbindelse via WAN-ip via det lille program ftp.exe der ligger i system32, men ikke med nogle andre ftp-programmer jeg har prøvet.

Hvad skal det betyde?
Håber virkelig der er nogle eksperter derude.
Avatar billede lap Nybegynder
11. december 2006 - 18:28 #4
hvis du sidder på lan, så bør du altid bruge lan-adressen - du be'r jo din router om at sende dig ind igen - og det kan give mange problemer.

Det ser dog ud til, at du kan en del - men ikke køre passive mode - prøv at bruge active mode i stedet for.

Men under alle omstændigheder - brug den "nærmeste" adresse.
Avatar billede ss Nybegynder
11. december 2006 - 19:54 #5
Hey Lap
Jeg sidder ikke på lan med serveren (kun lige nu under installation).
Det her med server er meget nyt for mig.

Hvor definerer jeg at den skal køre active mode istedet for? Og hvad er forskellen i det hele taget?
Avatar billede lap Nybegynder
12. december 2006 - 16:29 #6
Definitionen omrking actice/passive finder du her (google igen): http://slacksite.com/other/ftp.html - men kort fortalt er det et spørgsmål om, hvorvidt man bruger port 20 som dataport - eller en tilfældig (aftalt) port.

Du kan ikke rigtig teste active/passive hvis du ikke befinder dig det rigtige sted på nuværende tidspunkt. Det kan forresten godt anbefales at bruge sftp i stedet for - det foregår krypteret, hvor ftp er ukrypteret.
Avatar billede ss Nybegynder
12. december 2006 - 17:58 #7
Det med port 20 som dataport, eller en tilfældig.
Sættes det op i routeren?
For det eneste jeg har sat op i routeren er port 21 som jeg forwarder til min server.
Eller er det noget software på serveren?
Avatar billede lap Nybegynder
12. december 2006 - 20:56 #8
det kommer an på, hvad du har gjort - og hvordan din router er opsat? Hvis ikke der er nogen udgående filtre i routeren, så skal der ikke gøres noget, men igen - hvis du sidder på lan, så kan det give problemer med port 20.

Derfor finder du først endelig ud af det, når du har en rigtig produktionsopstilling. Hvordan du kører aktiv/passiv kommer an på din ftp-klient.
Avatar billede ss Nybegynder
24. januar 2007 - 20:21 #9
Jeg lukker. Beklager der gik så lang tid. Havde helt glemt alt om denne tråd.

Tak for dine forsøg