Avatar billede starofdk Nybegynder
29. november 2006 - 20:31 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Vurdering af hjemmeside

Jeg vil da gerne høre jeres meninger om

www.StarZoo.eu
Avatar billede starofdk Nybegynder
29. november 2006 - 20:32 #1
Det er i øvrigt en privat opdræts side..
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
29. november 2006 - 20:35 #2
Den ser meget "frontpage" agtig ud.

jeg synes heller ikke farverne passer særlig godt sammen.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
29. november 2006 - 20:37 #3
De Links der er i bunden synes jeg heller ikke sågodt om.

Hvis du vil have en engelsk og en dansk version bør du have nogle flag der repræsenterer de to forskellige sprog istedet for at blande disse (det er forvirrende).

mvh
Mads
Avatar billede doublejoble Praktikant
29. november 2006 - 21:05 #4
Hej starofdk
Jeg er enig med Mads om at det er bedre at skille sprogene op.
Du kunne lave en flot forside med billederne og så bare 2 flag.
Flotte billeder, effektfuld collage.
Knapperne er lidt triste.
Og så synes jeg, at sådan en forside skal passe til skærmen.
Jeg sidder på en 15 tommer skærm, 1024 * 768 pixels og der er forsiden for stor. Er den lavet til en 17 tommer skærm?
Avatar billede jowii Nybegynder
29. november 2006 - 21:59 #5
Helt enig.
Ændre sprog og menu.

Menuen er meget svær at skelne i forhold til overskrifterne. Farverne på din side er ens, så det er svært at finde ud af hvad der er hvad. Giv dine menuer nogle effekter, og fjern din hover-funktion.

Eller sæt dine links op i rækkefølge en en samlet kasse - altså slette knapperne.

Jeg tror det vil give et bedre resultat.

Sidste ting - siden ser ikke helt ens ud i FF og IE. Ved ikke om det betyder noget? Nu er det ikke min side, men jeg ville helt sikkert rette det :-)

ELlers fin side - hvis du fjerner dine knapper, eller forestiller dig det, så er det meget kønnere end nu. Så kan du starte stille og roligt på menuen, og passe på du ikke får for meget af samme farve.

Det er en fin side, men retter du de ting som vi tre har kommenteret, bliver den endnu bedre og langt flottere! ;-)
Avatar billede gurly Praktikant
29. november 2006 - 22:18 #6
doublejoble > hvis den passet til 17 tommer  1024x768 (hvilket den gør)
så burde den vel også passe til 15 tommer  1024x768, køre du ikke 800x600 tror du ?
starofdk > jeg kan ligesom se en lille skævhed oppe mellen slangen øverst til højre, og så "home"  lige der hvor mørkegrøn banner møder lyssegrøn baggrun, banneren er ikke lige så bred som baggrund neden under  c",)
Avatar billede doublejoble Praktikant
30. november 2006 - 10:00 #7
Den passer på min 17 tommer skærm 1280 * 1024, men ikke på min 15 tommer skærm 1024 * 768..
Avatar billede gurly Praktikant
30. november 2006 - 16:40 #8
doublejoble > altså så vidt jeg kan se i kildekoden så er øverste banner defineret til at være 950 pixel, og hvis ikke du kan se den på en skærm der køre 1024 x 768, så er der da noget galt  c",)
Avatar billede doublejoble Praktikant
30. november 2006 - 20:55 #9
Jeg kan godt se den på den led, men ikke på den anden.
Avatar billede starofdk Nybegynder
01. december 2006 - 14:15 #10
Hej alle og tak for de mange svar...

Hvad med et dansk flag imellem Forside og artsliste. og ligeledes et engelsk flag imellem Home og Collection, så man stadig beholder en menu i hver side..

Farverne var jeg ellers meget glad for, synes da også de passede godt sammen ? :(

Den skulle helst ikke se Frontpage agtig ud - suk.

Knapperne med hover effekt er måske ikke det mest ophidsende. Men hvad har i så af bud til at gøre dem mere spændende ??

gurly - Godt set med den lille fejl øverst. Det er nu rettet
Avatar billede jowii Nybegynder
01. december 2006 - 16:02 #11
[Hvad med et dansk flag imellem Forside og artsliste. og ligeledes et engelsk flag imellem Home og Collection, så man stadig beholder en menu i hver side..]

Hold dig til en menu. Det er meget uoverskueligt for brugere at komme ind på en side, indeholdende to forskellige sprog. Lad brugeren komme ind på din side - enten bestående af kun dansk eller kun engelsk, og lav et ikon eventuelt i højre hjørne, hvor brugeren kan ændre sprog. Én menu og ét sprog - så har du oven i købet mere plads til indhold på dit site.

[Farverne var jeg ellers meget glad for, synes da også de passede godt sammen ?]
Farverne er fine - man skal bare kunne skelne hvad der er overskrift, og hvad der er menu. Prøv at gå ind på din egen side her: http://www.starzoo.eu/salg.asp
Det er utrolig svært at skelne menu/links fra overskrift. Du skal tænke på at ikke alle er lige erfarne med pc. Links skal altid skille sig ud fra andet indhold på siden.

[Knapperne med hover effekt er måske ikke det mest ophidsende. Men hvad har i så af bud til at gøre dem mere spændende ??]
Du kan lede efter en passende menu her: http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/oversigt.php

Hvis du skal lave en menu med a:hover funktion, vil jeg foretrække at anvende noget lignende: http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/eksempler/eksempel_5.html

Ellers ville jeg forholde mig til den du har nu, og så slette hover-effekten. Derefter ville jeg ændre farve på enten menu eller dine baggrundsfarve til dine overskrifter.

Mvh. Jowii
Avatar billede starofdk Nybegynder
01. december 2006 - 18:19 #12
Det kunne være meget cool om man kunne få den "grønne" baggrund i menuen til at skifte til den blå, som hover effekt, ved dog ikke lige om dette er noget der er til at lave..
Avatar billede jowii Nybegynder
01. december 2006 - 18:58 #13
Kan du sagtens.

Du skal blot ændre denne linje:
a:link {text-decoration:none; color: #000000;}

til:

a:link {text-decoration:none; color: #000000; background-color:#2827FC; display:block;}
Avatar billede jowii Nybegynder
01. december 2006 - 19:00 #14
Så skal du selvfølgelig finde ny hover-farve ELLER DROPPE DEN HELT, som helt klart ville være det bedste.
Avatar billede jowii Nybegynder
01. december 2006 - 19:02 #15
Skal du skifte bg farve ved hover, skal du bare tilføje {text-decoration:none; color: #000000; background-color:#2827FC; display:block;} til a:hover..
Avatar billede starofdk Nybegynder
01. december 2006 - 20:45 #16
Baggrunds farven ved den man er over skal gerne skiftes ud med http://www.starzoo.eu/green2.gif

Hvordan sætter man den til et gif ?
Avatar billede jowii Nybegynder
01. december 2006 - 21:31 #17
Nøjagtigt på samme måde, men i stedet for at angive en farve bagground-color, skriver du:

bagground-image: url(billede.gif);

Altså sådan her:
{text-decoration:none; color: #000000; background-image:url(/green2.gif); display:block;}
Avatar billede starofdk Nybegynder
01. december 2006 - 21:38 #18
a:hover {text-decoration:none; color: #2827FC; background-image:url('/green2.gif');}

sådan  ?  For der sker ikke noget...

Det med billede som hover kommer også til at give et problem, for det skal jo ikke ske inde på selve siderne, kun i menuen.. Det kan man vel ikke lige udelukke.. ?
Avatar billede jowii Nybegynder
02. december 2006 - 00:04 #19
Nej, du skal tilføje display:block:
a:hover {text-decoration:none; color: #2827FC; background-image:url(/green2.gif); display:block;}

Jo, du kan sagtens lave det uden problemer, du skal bare lave en speciel regel til menuen og kalde den ved hjælp af en class.

Altså lav en regel:
div a:link {dine egenskaber}
div a:visited {dine egenskaber}
div a:hover {dine egenskaber}
div a:active {dine egenskaber}

Der hvor der står navn kan du skrive en tekst du selv kan huske. For eksempel en farve.

Så henter du ovenstående kode, ved at tilføje et div tag der hvor din menu er. Altså i mellem der hvor menuen skal have den farve, som angivet i ovenstående kode..
Avatar billede starofdk Nybegynder
02. december 2006 - 11:55 #20
Hey, så virker menuen. Hvad synes i ?

http://www.starzoo.eu/artsliste.asp
synes også det ser godt ud på de andre sider ??
Avatar billede jowii Nybegynder
02. december 2006 - 12:33 #21
Som de andre har sagt ser din side frontpage-agtig ud.

Dog tror jeg hurtigt at du kan rette på det, ved at få mere sammenhæng på din side.
Prøv for eksempel at lav banner og footer den grønne farve, og lad menuen få en lidt mere stilren farve, i stedet for at lade den samme farve optræde flere gange.

Du skal have lidt mere helhed på dit site, forstået på den måde, at farverne skal matche til hinanden. Nu laver du pludselig din hover funktion blå, og det er det eneste tidspunkt at denne blå optræder på din side. Skal den være der, skal du have andre blå-farvede-elementer på din side, så det giver en helhed.

Det er din grønne farve der gør siden frontpage agtig -  dog synes jeg den passer godt til dyr. Hvis jeg var dig, ville jeg eksperimenter lidt mere med farverne og finde nogle farver der passer mere sammen.

Som sagt et eksempel kunne være, at lade den grønne farve bliver nederst og øverst på din side. Så kan du lave en lysegrøn menu, med mørkegrøn hover-effekt eller lignende. Du skal have flere farver. Flere farver vil resulterer i et mere proft look.

Angående sprog så synes jeg du skal gøre, som jeg (og vi alle sammen) tidligere har nævnt. Lad folk ankomme på et dansk eller engelsk site, og er sproget fremmed for dem, kan de selv klikke sig ind på en ny side, hvor deres sprog optræder.

Hvis du får rettet sprog og farvekombinationen på din side, vil jeg mene du er godt på vej !-)
Avatar billede jowii Nybegynder
02. december 2006 - 12:46 #22
Det er ikke hover-funktionen du skal ændre, du skal ændre a:link, altså farven på selve menuen.
Avatar billede starofdk Nybegynder
02. december 2006 - 13:04 #23
Er den grønne i hover effekten bedre nu ?
Avatar billede starofdk Nybegynder
02. december 2006 - 13:16 #24
Har sat top og bund til samme grønne, og gjort menuen lysere..
Avatar billede jowii Nybegynder
02. december 2006 - 13:42 #25
Ja, det er meget kønnere.

Prøv at sæt en standard grøn-farve på menuen, så du ikke bruger samme mønster hele tiden.
Avatar billede jowii Nybegynder
02. december 2006 - 13:50 #26
Så du forstår mig ret:
Din menu skal have en anden farve - men stadig grøn. Drop det grønne billede - det kan du have ved banner og footer.

Så kan du eventuelt have en ny bg farve ved hover-effekten, hvis du ønsker det. Men så længe du ikke har andre farver end grøn på din side, må du blive i den grønne farve. Måske en mørkegrøn.

Eksperimenter lidt med grøn og mærkegræøn i din menu - både som a:link og a:hover, og koncentrer dig om visited og active senere.

Kig eventuelt på www.colormatch.dk og find din grønne farve, så du kan finde flere farver der matcher/passer sammen.
Avatar billede starofdk Nybegynder
02. december 2006 - 18:09 #27
Farven i menuen er nu næsten ugen mønster, og gjort lysere igen...

Er den ved at være der
Avatar billede jowii Nybegynder
02. december 2006 - 20:06 #28
Nej, din side kan stadig blive pænere - i hvert fald mht. din menu.

Du kan kigge lidt på dét med sprog, så skal jeg vise dig en menu imorgen.
Avatar billede starofdk Nybegynder
02. december 2006 - 20:18 #29
Jeg kan meget godt lide at der er menu i begge sider..  Er jeg den eneste der kan det ?

Ser frem til hvad du har af menu at forslå :)
Avatar billede jowii Nybegynder
02. december 2006 - 23:14 #30
Det tror jeg desværre du er. Det er nemlig ikke udseende vi tænker på.

Der er to menuer (3 med i bunden) på din side, hvilket er alt for mange. De besøgende bliver forvirret og har svært ved at navigerer rundt. Nogle forstår slet ikke hvad din højremenu er, og hvad den skal bruges til. Du ved ikke hvem der besøger din side - hvor gamle er de? Kan de engelsk? Er de god til at bruge computer? Er det deres første gange på www? osv. Der er så mange ting man skal tage højde for, når vi taler brugervenlighed. Brugervenlighed kommer før layout og udseende, i hvert fald når vi snakker webdesign.

Og her på din side, er der ingen grund til så mange menuer, da den ikke består af særlig mange sider. Der er ikke grund til at gøre det mere komliceret end det er. En menu og en tekst, og så slut.

Prøv at led efter sider der ligner din (med to sprog). Der findes (heldigvis) ikke mange af den slags. :(

** I dit tilfælde gør du også siden mere rodet layoutmæssigt. Bruger du én menu har du resten af siden til at fremføre dit budskab for gæsterne/kunderne.

Vi snakkes i morgen :-)
Jowii
Avatar billede starofdk Nybegynder
03. december 2006 - 09:49 #31
Har prøvet og ligge nogle flag på, hjælper det ??
Avatar billede jowii Nybegynder
03. december 2006 - 13:19 #32
Nej, det ser forfærdeligt ud :-)
For det første er det animerede billeder, hvilket jager brugernes øjne væk fra fokus. For det andet hjælper det ingenting, når de to menuer stadig er der. Det giver bare dobbeltarbejde for dig.

Dog er det positivt at du er begyndt at lege lidt med sproget. Fortsæt gerne med det - det vil gøre din side langt bedre. Gør som jeg tidligere har sagt: 1 menu, og to små flag man kan klikke sig ind på (over menuen, eller placer dem i højre hjørne.) Dine to flag skal kunne ses tydeligt, når brugeren ankommer på dit site, så de ikke overser muligheden for at skifte sprog. Men fordi at brugeren skal se dem, skal du ikke forstørre billederne. Lav to små flag, og læg nogle stærke farver på, der kan trække fokus.

----

Angående din menu. Jeg har lavet et lille oplæg der meget gerne skulle virke i alle browsere. Du kan se menuen her: http://infoscape.dk/hjaelp/44.html
Har du spørgsmål til menuen spørger du bare.. Det er svært at sammenligne menu med din side, men jeg kan forestille mig, at de farver jeg har brugt er lidt for skrappe. Men nu kan du jo prøve at sætte den ind, og komme tilbage derefter, så kigger vi på det. A:active-funktionen gør, at menuknappen der trykkes på, blir hvid. Når det sker i IE, opstå der en fejl. Denne fejl gør, at det hvide felt ikke er forsvundet, når brugeren vender tilbage til din side.Jeg ved ikke hvad du synes om det. (Det sker ikke i FF) Om du ønsker denne funktion alligevel er op til dig..

Men gør dig selv den tjeneste at beholde min menu. Du kan ændre farver som du ønsker det, men menuformen skal du ikke ændre. Kig på www.colormatch.dk for at finde to farver du kan benytte. Bare sørg for at kontrasten imellem dem er stor nok :-)

Mvh. Jowii
Avatar billede jowii Nybegynder
03. december 2006 - 16:34 #33
Og nu når du har lavet mørkegrøn bg skal du huske at hive den sorte linje i bunden op. Den skal følge dit layout.
Avatar billede starofdk Nybegynder
04. december 2006 - 18:55 #34
Damn kan du godt se den grønne streg dernede..  Jeg har prøvet på at få den afsluttet og hevet op, men den vil ikke med.

Jeg kan meget bedre lide min menu i farve og hover end den du forslår.. Er det bare mig ?
Avatar billede starofdk Nybegynder
04. december 2006 - 18:56 #35
Tror jeg fik klaret den sorte nu.. En br der stod forkert.
Avatar billede jowii Nybegynder
04. december 2006 - 20:21 #36
Jeg må også rose dig for dit stykke arbejde - dit layout er meget kønnere nu. Der er flere farver, hvilket er perfekt.

Angående menu: Jeg synes du har fået lavet en udemærket menu, men.. Jeg synes desværre at den er lidt kedelig at kigge på. En ting er sikkert: Du skal ikke have denne bg farve/mønster på din menu. Det er dette mønster du bruger hele tiden - det bliver alt for ensformet.. Især når du har to menuer.

HVIS du endelig skal have den menu du hidtil har haft, så skal du kun have en. Den ville jeg helt sikkert skifte farve på, hvis det var mig, eller i hvert fald fjerne mønsteret. Gør du det, har vi fundet en mellemløsning.. Det er så dit valg..
---
Jeg holder stadig ved den menu jeg viste dig. Det kræver så at du kun har en menu. Jeg ved ikke om du har prøvet min menu, har du ikke, så tag at få det gjort. Du kan sætte andre farver på. Eventuelt samme farver som nu, hvis det er dem du vil have. Nu passer din a:link og a:hover sammen - det gjorde de ikke før :-) Dog skal det være uden mønster, som tidligere nævnt. (Meget vigtigt)

Men i hvert fald, jeg har sagt min mening, og den holder jeg ved. Prøv den inden du smider den væk. Insisterer du på at have din menu, så lov mig, at du kun har 1 af slagsen og at du skifter bg farve/mønster på menuen.

Mvh. Jowii
*Forresten så kan jeg heller ikke se, hvad det hjælper at lave et flag over den danske og den engelske menu. jeg håber det er fordi du er ved at finde en anden løsning omkring sprog. Denne snak om sprog handler ikke om layout og design og smagssag. Den handler om at lave det bedst mulige for brugeren - altså så det ikke er alt for avanceret. At du har to sprog på din side, på den måde du anvender dem, gør som mange gange tidligere nævnt, at brugeren blir forvirret. Tag at ændre det. Et tidligere spørgsmål fra mig gik ud på, om du kan finde andre sider der ligner din angående sprog. Dem er der ikke mange af - det er fordi, at man skal vægte brugervenligheden meget højt.*

TIL STREGEN: Meget bedre nu - perfekt ;)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
05. december 2006 - 08:04 #37
Prøv at se siden i Firefox der er et table problem.
Avatar billede starofdk Nybegynder
05. december 2006 - 18:17 #38
Hey Jowii :)

Jeg får prøvet din meun snarest, men når det nok først i weekenden. Jeg er chauffør så arbejder alt for meget..
Flagene var sat på for ikke at skabe forvirring, men det har ikke nogen effekt?

Nej jeg kan ikke umiddelbart finde andre sider der har dansk og engelsk på sammen side, så må min side være et unikum. Hehe. Ej spøg til side, jeg ser det som meget simpelt? Men måske fordi det er mig som har lavet det at jeg ikke ser nogen forvirring i det. Jeg har tidligere kørt med 1 menu, men der synes jeg det så for kedeligt ud, det tog mig en evighed at få 2 menuer, så ville blive meget ked af at skrotte ideen..

Foxmulder, jeg har ikke FireFox, kan du evt tage et screenshot ?
Avatar billede starofdk Nybegynder
05. december 2006 - 18:18 #39
Glemte lige at skrive Tak for hjælpen, siden har virkelig ændret sig igennem denne tråd :) Rart at nogle gider bruge tid på at hjælpe andre - gratis ! ;)
Avatar billede jowii Nybegynder
05. december 2006 - 20:40 #40
Jeg skrev det også i mit første indlæg ;-)
Citer: "Sidste ting - siden ser ikke helt ens ud i FF og IE. Ved ikke om det betyder noget? Nu er det ikke min side, men jeg ville helt sikkert rette det :-)"

Se her: www.infoscape.dk/hjaelp/starzoo_screenshot.html - altid noget i ikke kan se mere af bundbjælken - glemte at klippe fra :-)

--
Generelt:
Dine menuer ser meget klippe klistret ud. Det er blandt andet menuen og det gentagende mønster, der får din side til at se Frontpagge agtigt ud, som de andre har kommenteret. Den menu jeg har valgt (og givet dig,) mener jeg, gør siden mere stilren - i hvert fald i dit tilfælde.

Jeg synes du skal droppe de to menuer, uanset hvor lang tid du har brugt på det. Det bliver for meget med de mønstre - og selve formen af menuen, er ikke særlig køn.

Jeg har lavet et billede af din side, som jeg ville lave den. Der kan stadig tilføjes ting, så den bliver perfekt, men den kan ses her:
http://infoscape.dk/hjaelp/starzoo_ide.html

Den er meget mere enkel, og overskuelig. Så kan man diskuterer om den ikke er for tom - det er så en smagssag. Sammenlign den med din side. Jeg ville stærkt overveje at slette dine to menuer - det vil pynte gevaldigt.

*To menuer i hver sit sprog gør brugeren forvirret - uanset hvor pænt det er, hvilket også er en smagssag*

--

Og så vær venlig at fjerne "ingen højreklik". Det irriterer kun brugere, (med mindre du har en god begrundelse for, hvorfor det skal aktiveres på din side.)

Mvh. Jowii
Avatar billede jowii Nybegynder
17. februar 2007 - 20:47 #41
Denne tråd er efterhånden en smule gammel. Jeg kan se at dit layout ser ud nøjagtigt som før. Vil du lukke tråden - hvis ja, så fortæl mig lige din endelige løsning :-)

Mvh. Jowii
Avatar billede starofdk Nybegynder
27. juni 2008 - 11:57 #42
jeg er meget glad for min side...
Avatar billede jowii Nybegynder
27. juni 2008 - 12:45 #43
Hej igen,
Den er også flot!