Avatar billede medhue Nybegynder
29. november 2006 - 08:18 Der er 9 kommentarer

Tekniske tegneprogrammer

Kender nogen et program, der er velegnet til visualisering af eksempelvis inventar o.l., hvor man kan designe genstanden og visualisere den i 3D for evt. kunder.
Jeg kender Autocad, men ønsker et lettere program
Avatar billede gertp Nybegynder
29. november 2006 - 08:21 #1
måske 'Google SketchUp'
Avatar billede kasper_3d-jurk Nybegynder
29. november 2006 - 09:06 #2
Alt efter hvor mange penge du vil bruge er der flere muligheder. "Anim8or" og "Blender3D" er nogle gode gratisprogrammer, men hvis man skal have en ordentlig kvalitet, bliver man nødt til at ofre nogle penge. 3DS Max, Softimage XSI og Maya er de bedste programmer, men prismæssigt ligger de i sværvægtsklassen. En 3DS Max licens koster ca. 31.000 kr. og en Maya Complete 8 licens koster 15.500 kr. Maya Unlimited 8 licens koster 54.500 kr. Softimage XSI 5.11 Essetials licens koster 18.000 kr.
Avatar billede rynke10 Novice
29. november 2006 - 10:48 #3
Google sketchup er faktisk ret fornuftigt og så er det utroligt nemt at gå i gang med. Der er færdige komponenter som f.ex. møbler hvis du vil lave indretning. OGså tekniske tegninger findes i biblioteket.
Det smarte er at du kan dele dine modeller med andre. På samme måde kan du hente et hav af færdige modeller som andre har tegnet.
Og prisen ligger jo lidt fra AutoCad :-)
Avatar billede michael-k Nybegynder
29. november 2006 - 12:56 #4
kasper hvor har du det fra at 3dsmax skulle være bedre end blender ?

Nå som jeg hører det så skal du både bruge teknisk dokumentation og visualisering ?

Så er et oplagt valg Inventor eller Solidworks. Der arbejder du i 3d men kan ud af din 3d model lave 2d tegninger, trække informationer ud af din model osv.

Men det er lige så svært som autocad, du finder ingen seriøse programmer som er nemme indenfor det område :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
29. november 2006 - 12:57 #5
Og så har en af dem enda fået mental ray render indbygget som standart, kan bare ikke huske hvad det er for en af dem ;)
Avatar billede kasper_3d-jurk Nybegynder
29. november 2006 - 14:53 #6
michael-k; Min begrundelse er at jeg synes 3dsmax er nemmere at overskue, og lettere at arbejde i end blender. Ud over det, er renderingskvaliteten vel også meget bedre.
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2006 - 16:45 #7
TurboCAD® Deluxe v12 er en del billigere:

http://www.turbocad.com/prodinfo.asp?mcid=381
Avatar billede michael-k Nybegynder
29. november 2006 - 16:53 #8
kasper om det er nemmere eller sværre gør det vel ikke automatisk dårligere.

Nu kan der fåes velkendte og anerkendende render til blender også. Så det nok mere manden som sidder 20 cm fra skærmen det komme an på end hvad software du benytter.

Men hop da ind på deres hjemmeside og tjek det ud, lyder til det er ved at være nogle dage siden du har været der sidst.
Avatar billede mvang Nybegynder
29. januar 2007 - 21:35 #9
Hvis du har mulighed for det så er SolidWorks 2007 et fantastisk godt program. I 2007 versionen har de laves PhotoWorks (Visualiseringen delen) meget mere bruger venlig, så det ikke kræver den helt store uddannelse. Har selv fået nogle gode resultater bare ved at sidde og lege med det.
Det kan samtidig bruges til både billeder og video. Det hele er integreret i SolidWorks, så bruger fladen er den samme.

Som michael-k forstår jeg også på dit indlæg at det er tekniske tegninger du skal have visualiseret, SW egner sig rigtig dårligt at at lave små mænd der bevæger sig. men rigtig godt til at visualisere soldier.

Ellers er der også programmet Swift3D som kan lave en fil til flash. Du kan dog ikke direkte tegne i dette program, men hvis du har dine streger (dxf, illustrator osv.) kan du let få dem ind i flash og lave en lækker interaktiv animation.