Avatar billede ss Nybegynder
17. november 2006 - 13:25 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Opsætte en webserver på Linux

Hej,
Jeg har meget interesseret i at få banket min egen webserver op på en aflagt maskine. Men hvordan gør jeg det i praksis på Linux?

Jeg har installerete en Apacheserver, som kører lokalt.
Men hvordan gør jeg sådan at folk kan se serveren på internettet via min faste ip?

Jeg er komplet nybegynder til det her.

Håber i kan hjælpe
På forhånd tak
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. november 2006 - 15:46 #1
Du skal mappe din port 80 i din router til din web server.
Du skal have registreret dit domænenavn DNS mæssigt, det kan f.eks. gøres på www.gratisdns.dk men også hos en hver anden udbyder, gratisdns er dog gratis.

Selve web serveren vil jeg anbefale at du styre via interfacet Webmin der er godt til netop dette
Avatar billede ss Nybegynder
17. november 2006 - 20:10 #2
Hej bufferzone, tak for dit svar.
Jeg har aldrig rodet særlig meget med netværk og hvad dertilhører, så har lige et par spørgsmål.
- Hvordan "mapper" jeg port 80 i min router?
- Kan jeg ikke midlertidigt nøjes med min IP?
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. november 2006 - 20:23 #3
Hvordan man mapper eller laver port forwarding er forskellig fra router til router. Det det gør er at når der kommer en forspørgsel på din faste IP adresse, så vidersender routeren forespørgslen til den rigtige server på indersiden af routeren. Dette betyder at du kan have flere servere kørende bagved din router.

Hvis du skal ungå at mappe/port forwarde, så skal din web server have en fast IP adresse så den kan tilgås direkte og så skal routeresn selvfølgelig indstillesså den ikke blokkerer trafikken.

Mange routere vil kunne konfigureres via en web browser hvor du skriver ip adressen 192.168.1.1 i adresselinien og så giver et brugernavn og et password
Avatar billede ss Nybegynder
17. november 2006 - 20:44 #4
Okay, jeg vil rode lidt videre med det, tak for dine svar, du får point.
Avatar billede ss Nybegynder
20. november 2006 - 14:09 #5
Hej igen.
Jeg tror nok at jeg har fået forwardet port 80 til min server nu.
Men hvordan/hvor fortæller jeg serveren i hvilken mappe den skal hente filerne fra?

Gør jeg det i Apacheopsætningen?

På forhånd tak
Avatar billede webname Nybegynder
12. december 2006 - 19:19 #6
Det gør du i httpd.conf filen der ligger i apache mappen..