Avatar billede 2lolland2 Nybegynder
15. november 2006 - 12:35 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Gammel harddisk i ny computer. PROBLEMER

Jeg har en gammel harddisk fyldt med billeder fra min gamle computer og nu vil jeg gerne have billederne over på den nye computer.
Mapperne er passwordbeskyttet og den nye computer vil ikke genkende dem.

Der er bare lavet password i windows.
Men den gamle computer er død ellers ville jeg have forsøgt at åbne den der.
Der er brugt XP på både den gamle og den nye.

Problemet er ikke at den ikke kan finde harddisken men den mappe jeg har billeder i er passwordbeskyttet og den mappe kan jeg ikke åbne. Sikkert fordi oplysningerne lå på den gamle computer.

Og den mappe vil jeg gerne kunne åbne igen. Så om det er en installation eller et crack der mangler ved jeg ikke men det er kun den ene mappe der ikke kan åbnes.

HJÆÆÆÆÆLP....
Der ligger 2500 billeder på den og jeg er desperat.
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
15. november 2006 - 12:39 #1
Password beskyttet skriver du - hvordan har du lavet de passwords?  Har mappen været krypteret via funktionen i xp? (hvis ja, er mapperne formodentlig grønne). Og hvis det er tilfældet, så er du pretty screwed...
Avatar billede 2lolland2 Nybegynder
15. november 2006 - 12:51 #2
Mener du selve mappen eller teksten?
Mappen er gul.
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
15. november 2006 - 12:57 #3
Og mappeteksten er sort?

Hvordan har du lavet de passwords på mappen?
Avatar billede 2lolland2 Nybegynder
15. november 2006 - 13:01 #4
Nej teksten er grøn.....
Avatar billede cyberspace Nybegynder
15. november 2006 - 14:22 #5
som j_jorgensen skriver/fortæller så er mapperne formodentligt krypterede (så vidt jeg erindrer er krypterede mapper gule med grøn tekst).

Hvis mapperne er krypterede skal man have fat i krypterings nøglerne for at få adgang til filerne i mapperne. Har man ikke disse nøgler. ja så kan man faktisk godt formatere hardisken da den krypterede data er gået tabt.

Var mappeteksten lysseblå ville det være fordi de var komprimerede.

held og lykke
Avatar billede cyberspace Nybegynder
15. november 2006 - 14:30 #6
har lige checket på min pc gul mappe med grøn skrift  = krypteret

Til lidt opmundring (selv om det nok ikke hjækper noget) så mistede jeg engang en krypterings nøgle til en mappe med nogen forholdsvist vigtige filer - jan jeg kunne kun råbe øv  og så slette
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
15. november 2006 - 14:31 #7
Yes... jeg tror at du er screwed, sorry to say. Nøglen kan man ikke bare lige hive ud af en gammel hdd, der skal du boote den gamle xp installation op og dekryptere/hive nøglen ud.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
15. november 2006 - 14:38 #8
Avatar billede milter Ekspert
15. november 2006 - 15:36 #9
Kan det her bruges:

"Sådan genoprettes en krypteret fil eller mappe uden certifikatet til filkryptering

Åbn Sikkerhedskopiering.
Brug Sikkerhedskopiering til at oprette en sikkerhedskopi af filen, hvis den skulle gå tabt eller blive beskadiget.
Send den originale krypterede fil til den angivne betroede bruger.
Få den betroede bruger til at bruge sit genoprettelsescertifikat og sin private nøgle til at dekryptere filen.
Få den betroede bruger til at sende den dekrypterede fil tilbage til dig med den ønskede filoverførselsmetode.
Bemærk!

Klik på Start, peg på Programmer, peg på Tilbehør, peg på Systemværktøjer, og klik derefter på Sikkerhedskopiering, hvis du vil åbne Sikkerhedskopiering.
Administratoren af den lokale computer er som standard betroet bruger, medmindre du arbejder i et Active Directory-domænemiljø. I et Active Directory-domænemiljø er den administrator, der først loggede på den første domænecontroller, som standard betroet bruger.
Filen kan sendes til den angivne betroede bruger på flere måder, herunder ved at sikkerhedskopiere filen på bånd eller diskette.
Filer, der sikkerhedskopieres med Sikkerhedskopiering eller et andet værktøj, bevarer krypteringen, mens de befinder sig på det sted, hvor de er sikkerhedskopieret. De originale filer kan dekrypteres eller ændres uden at påvirke sikkerhedskopiernes kryptering.
Du kan selv genoprette en krypteret fil eller mappe, hvis du har beholdt en sikkerhedskopi af dit filkrypteringscertifikat og din private nøgle i pfx-filformat på en diskette. Brug kommandoen Importer under Certifikater i Microsoft Management Console (MMC) til at importere pfx-filen fra disketten til dit personlige lager.
Yderligere oplysninger om brug af certifikater i MMC finder du under Relaterede emner".

Det kan findes i XP's "Hjælp og support".
Avatar billede milter Ekspert
15. november 2006 - 15:47 #10
... eller måske noget her, der kan hjælpe:

http://www.practicalpc.co.uk/computing/windows/xpencrypt5.htm
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
15. november 2006 - 15:51 #11
Milter: det kan ikke lade sig gøre uden certifikatet.
Avatar billede milter Ekspert
15. november 2006 - 15:55 #12
j jorgensen >

Hvis han stadig kan åbne den gamle disk, burde det kunne lade sig gøre at importere den derfra iflg. linket 15/11-2006 15:47:26
Avatar billede milter Ekspert
15. november 2006 - 15:58 #13
.... måske med en søgning på    *.pfx  på den gamle disk.
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
15. november 2006 - 15:59 #14
Certifikatet ligger ikke som .pfx medmindre han explicit har eksporteret det.
Avatar billede morhan Novice
15. november 2006 - 16:04 #15
hvis du stadig har den gamle xp installation, findes der programmer som automatisk kan fiske den gamle nøgle ud
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
15. november 2006 - 16:10 #16
Det tvivler jeg stærkt på at der gør... ellers ville det jo være lidt for nemt at omgå krypteringen.

morhan: har du noget der kan bevise din påstand?
Avatar billede fromsej Praktikant
15. november 2006 - 16:14 #17
Har du prøvet kun at have den gamle disk i den nye computer, og så komme ind den vej?
Det er muligt du skal køre en Repair for at få den til at virke.
Avatar billede morhan Novice
15. november 2006 - 16:16 #18
Hvis bare man kender sit gamle password, så er det ikke noget problem. Det indtaster man i recovery programmet, når det skal genfinde den gamle dekrypteringsnøgle

Mht kodebrydning, er det også her svagheden ligger, da mange typisk benytter et svag windows-password
Avatar billede 2lolland2 Nybegynder
16. november 2006 - 12:56 #19
STOOOOOOOOOOOP!!!!!
Intet virker.
Nu har jeg sendt den til en pro.
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
16. november 2006 - 13:18 #20
...som heller ikke kan gøre noget, medmindre certifikatet kan trækkes ud af maskinen.

Morhan, har du et link til en af disse programmer?
Avatar billede morhan Novice
16. november 2006 - 14:08 #21