Avatar billede thomas_regin Nybegynder
21. maj 2001 - 00:41 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Er det sikkert at skifte fra AMD til Pentium uden formattering?

Hejsa!..

Jeg står for at skulle opdatere min maskine en lille smule, og vil derfor væk fra min gamle AMD K6-2 og købe en Pentium istedet. Mange har sagt til mig, at jeg bliver nødt til at reformattere min harddisk, men det er jeg virkelig ikke meget for. Og nu spørger jeg jer: Er det virkelig nødvendigt!?...

Med venlig hilsen,

Thomas Regin.
Avatar billede makse Nybegynder
21. maj 2001 - 00:44 #1
Det er kun nødvendigt, hvis du også skifter bundkort.
Eller hvis du har installeret en AMD patch, der ikke kan afinstalleres.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
21. maj 2001 - 00:46 #2
Jeg har aldrig hørt at skulle være nødvendigt.
Men der er jo kun en sikker måde at finde ud af det på.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
21. maj 2001 - 00:49 #3
Jeg har engang skiftet fra en pentium 60 til en K6-2 350 uden at formatere.
Det endte med en formatering efter kort tid, men af andre årsager.
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
21. maj 2001 - 00:50 #4
Jeg skifter osse bundkort - det bliver jeg desværre nødt til!.. Men jeg korsfæster fanme mig selv, hvis jeg osse skal omformattere!.. ;-)

Se, nu er der jo igen delte meninger.. Hehe.. Jeg vil gerne høre noget fra én som er 100% sikker i sin sag!..

Problemet er, at jeg IKKE køber noget nyt, hvis det kræver en re-formattering.. Det er lidt derfor, at jeg ikke kan tillade mig \"bare at prøve\" på nuværende tidspunkt!..
Avatar billede skwat Praktikant
21. maj 2001 - 00:51 #5
Nej det er ikke sikkert.
Du antder at du skal skifte fra K6-2 til noget i stil med pentiumII et og eller andet
Avatar billede thomasolsen Nybegynder
21. maj 2001 - 00:53 #6
typen af procescer skulle i teorien ikke betyde noget for windows.
jeg har også skiftet pro 100Mhz pentiun til 200Mhz AMD uden problemer

Thomas
Avatar billede thomasolsen Nybegynder
21. maj 2001 - 00:55 #7
når du også skifter bundkort er det en god ide at formatter for alle de driver der er til bundkorted skal opdateres til nye og så ligger de gamle og laver problemer.

Thomas
Avatar billede apollo69 Nybegynder
21. maj 2001 - 00:55 #8
Har du ikke mulighed for at brænde alt det du er øm over for ned på cd´er?
Så er du på den sikre side.
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
21. maj 2001 - 00:55 #9
Skwat >> Jeg havde tænkt mig at anskaffe en Celeron eller en billig PIII.. Jeg kan simpelthen bare ikke holde ud, at min K6-2\'er er så usædvanligt ringe og langsom. Mit firma køber en spritny DELL 1500Mhz P4 til mig i næste uge, så denne maskine skal fungere som slave-maskine, men jeg vil meget gerne ha\' den til at købe bare nogenlunde stabilt alligevel!..
Avatar billede makse Nybegynder
21. maj 2001 - 00:55 #10
Windows vil automatisk finde eventuelle ændringer på det nye bundkort. Så du kan umiddelbart godt skifte.
Problemet kan så blive, at du får en masse gamle drivere til at ligge og forstyrre.
Det vil både sløve systemet, og i værste fald give dig flere BSOD.
Avatar billede thomasolsen Nybegynder
21. maj 2001 - 00:56 #11
Eller lave et ekstra drev og smid de ømme ting over der på så sker der ikke noget.

Thomas
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
21. maj 2001 - 00:57 #12
Apollo >> Nej, desværre ikke på nuværende tidspunkt!.. Det er derfor, at jeg er panisk, bare ved at høre ordet \"formattering\".. *S*..

Thomas >> Ja, jeg kender godt problemet med drivere, som ligger og ødelægger det hele. Heldigvis er jeg en habil regEdit-nørd, som formår at destruere samtlige henvisninger til døde VXD-filer m.m.. ;)
Avatar billede thomasolsen Nybegynder
21. maj 2001 - 00:58 #13
køb to netkort og lav et lille netværk. på den måde kan du overføre de ting du er øm over for.

Thomas
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
21. maj 2001 - 01:00 #14
Thomas >> Ja, men min HD er desværre ikke voldsom stor(12,7GB) og i mit bijob som komponist, bruger jeg TEMMELIGT meget diskplads på at lagre samples og wave-filer m.m. Derfor kan jeg ikke tillade mig at lave en partition, hvorpå jeg kan kopiere alt det vigtige..

Makse >> Man kan vel fjerne alle henvisninger til drivere manuelt, kan man ikke!?..
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
21. maj 2001 - 01:03 #15
Thomas >> Jeg sidder allerede i et netværk... :)

Problemet er, at der ikke er meget plads på nogle af de diske der sidder i netværket, og jeg har ca. 10GB ultravigtige ting, som der SKAL tages backup af..

Et andet problem ved formattering er dog osse, at mit floppy-drev ikke virker, og at min version af Windows ME og 2000 er fra mit MSDN Developer Kit, som IKKE understøtter CD-rom Boot!.. :(

T.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
21. maj 2001 - 01:13 #16
Du har et problem. ;-)
Kan du låne en hd af en anden?
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
21. maj 2001 - 01:24 #17
Apollo >> Du er helt utroligt observant!.. Ja, jeg har et problem - ellers ville jeg jo ikke benytte mig af Eksperten, vel!?.. ;-) Hehe.. *G*

Så nu håber jeg bare på, at én eller anden Hardware Wizard fortæller mig, at der overhovedet ingen problemer er forbundet med at skifte CPU eller bundkort, og at Windows, som værende et yderst kompetent syresystem(HA!) sagtens kan håndtere sådan noget!.. :)

Th.
Avatar billede makse Nybegynder
21. maj 2001 - 01:24 #18
Du kan i regedit fjerne de fleste henvisninger, til eventuelle drivere der ikke bruges mere. Eller du kan bruge en Regcleaner, der gør det meste for dig.
Før du skifter bundkort, kan du jo fjerne driverne til lydkort, netkort og grafikkort, og så installere dem igen bagefter. Det vil ihvertfald gøre opgaven noget nemmere.
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
21. maj 2001 - 01:25 #19
syresystem = styresystem, selvom det førstnævnte vel egentlig passede ganske glimrende!?.. ;)
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
21. maj 2001 - 01:26 #20
Makse >> God idé!!.. Det plejer næsten altid at være sådanne ting, der giver flest problemer!.. Ihvertfald i mit tilfælde, da min maskine sidder sammen med en bunke forskellige lydkort m.m..
Avatar billede makse Nybegynder
21. maj 2001 - 01:31 #21
Kør også en Start - Kør > SFC.EXE og lav en scanning. Der bliver så oprettet en logfil. Når du så har skiftet bundkort, og windows forhåbentligt har fået installeret de drivere, det nu syntes det vil bruge. Laver endnu en scanning med SFC.
På den måde kan du se hvilke systemfiler der er blevet tilføjet, ændret eller fjernet.
Avatar billede mrrius Nybegynder
21. maj 2001 - 02:17 #22
hvis du alligevel skal ud og købe nyt cpu+bundkort , så vil jeg anbefale en amd duron , som på mange punkter er betydelig hurtigere end både pentium III og især celeron.

det var i amd k6-2/3 tiden at intel var hurtigst.
du ser det ud til at intel pentium III er betydelig bagud - især til spil.

hvis du vælger en motherboard fabrikant som laver gorde drivere - så har du chance for at de også er gode til at fjerne de gamle motherboads drivere.
jeg har set flere motherboard+cpu skift som har gået nemt
Avatar billede mrrius Nybegynder
21. maj 2001 - 02:22 #23
hvis du har mulighed for at bruge en harddisk copierings program , så vil det være en god ide at tage en hdisk copi af din harddisk og så skift mboard- for hvis det alligevel skulle gå galt så hår du en kopi du kan bruge til at køre med den gamle mboad
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
21. maj 2001 - 03:24 #24
Mrrius >> Kan du anbefale et MB, som er godt med Duron!??.. Jeg har et AOPEN AX59pro lige nu, og det kan BESTEMT IKKE ANBEFALES!!!.. Det er afskyeligt, i alle tænkelige afkroge!..

Grunden til, at jeg gerne vil skifte til Pentium er, at de fleste spil jo er udviklet med henblik på at køre med en Pentium processor. Og da jeg er lidt af en gamer inderst inde, vil jeg gerne ha\' noget der holder en del bedre end min k6-2..

Med hensyn til harddisk kopieringen, kan det stadig ikke lade sig gøre pga. manglende plads!..

Makse >> God idé at køre sfc.exe.. Havde helt glemt den funktion!!.. :)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
21. maj 2001 - 09:03 #25
en mulighed jeg ikke har set nogen nævne endnu! det er altså ikke nødvendigt at formatere din harddisk for at geninstallere efter udskiftningen af motherboardet! Når du har skiftet dit motherboard, booter du fra en win98 startdiskette og sletter følgende mappe:
c:\\windows

så kan du geninstallere dit system og installere de programmer du plejer at bruge uden at du mister dine værdifulde samples! det er en let og smertefri måde at gøre det på.
Avatar billede exodusdk Nybegynder
21. maj 2001 - 09:11 #26
Kort og Kontant: Nej, det er ikke nødvendigt...
Avatar billede abelort Nybegynder
21. maj 2001 - 10:47 #27
Du SKAL formattere ved skift til andet bundkort.
Hvis du ikke gør det vil du opleve et system der går ned efter ganske kort tid og så skal du jo alligevel formattere.
Desværre.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
21. maj 2001 - 12:25 #28
kimrosgaard>>har du læst at hans floppydrev ikke virker?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
21. maj 2001 - 12:43 #29
hov! det havde jeg ikke set! anyways, hvis det nu virkede kunne han gøre som jeg beskrev :)
Avatar billede abelort Nybegynder
21. maj 2001 - 12:44 #30
ok men et nyt floppy og et nyt kabel,ca. 150 kr.
Han kan vel heller ikke undvære et floppy evigt ?
Avatar billede abelort Nybegynder
21. maj 2001 - 12:46 #31
måske en brugt billig harddisk og så kopiere hele skidtet derover ?
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
21. maj 2001 - 13:05 #32
Ha ha ha... Jeg elsker delte meninger!!.. :-)

Okay.. Her er hvad jeg gør: Jeg venter sgu\' med at opdatere min maskine indtil jeg får mit nye motherf*cker system!!.. På den måde slipper jeg helt og aldeles for alle problemerne og kan formattere min harddisk og evt. installere Windows fra LAN.. :-)

Hvis der endnu er nogle, der har forslag til en anden løsning, så lytter jeg stadig!!

Mvh.

THomas.
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
21. maj 2001 - 17:17 #33
Mrrius,

Jeg giver pointene til dig, fordi jeg netop har bestilt en 900Mhz Duron, da den var overordentlig billig(600,- ex. moms) og et ASUS MB til 800,- ex moms.

Nu får vi, som Apollo nævnte, at se om det kræver en formattering!.. *G*..

Tak for alle jeres svar og jeres hjælp!

Wish me luck :-)

Thomas.
Avatar billede makse Nybegynder
21. maj 2001 - 17:20 #34
Han var jo den eneste, der ikke svarede på spørgsmålet!
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
21. maj 2001 - 17:28 #35
Makse,

I know.. På sin vis er det måske unfair at Mrrius får pointene, men det var i sidste ende hans råd, der fik mig til at købe en Duron istedet for en Pentium, som måske ville ha\' givet mig flere problemer. Det ville osse ha\' været unfair, hvis jeg gav pointene til mig selv, og det ville i dén grad ha\' været unfair hvis jeg gav dem til dig, Makse og ikke til Apollo eller alle de andre der har besvaret spørgsmålet. Det ville heller ikke ha\' været særlig fedt at dele 30 points med 10 andre, vel!?..

Hvis der er andre, der føler sig forulempede af point-fordelingen, så får i hermed min uforbeholdte undskyldning, men jeg må vel ha\' lov at tildele pointene til den/dem jeg synes var tættest på en konkret løsning!?.. :)

Med venlig hilsen,

Thomas.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
21. maj 2001 - 17:38 #36
Det går jo nok med de point.
Det er jo trods alt kun 30 point det drejer sig om.
Avatar billede abelort Nybegynder
21. maj 2001 - 22:11 #37
livet er andet end point.For eksempel at hjælpe andre.Vi har alle været på bar bund på et tidspunkt.

:=))
Avatar billede mrrius Nybegynder
27. maj 2001 - 15:28 #38
tillykke med købet-
det er et rigtig godt mærke motherboard du fik købt