Avatar billede clausga Nybegynder
09. november 2006 - 10:42 Der er 11 kommentarer

<NOSCRIPT> hvad siger søgemaskinerne

Menuen er lavet i javascript så det kan søgemaskinerne jo ikke læse, MEN det kan de brugere som har slået javascript fra jo heller ikke.

Derfor havde jeg tænkt mig i <noscript></noscript> alt lave ca. 5 links som erstater javascript menuen, fordi så kan brugere med javascript slået fra også bruge siden(som er en eshop) og søgemaskinerne kan vel også bruge linksene ???

MEN jeg har også hørt noget om at det er faligt at bruge <noscript>, fordi man kan blive bannet fra Google fx... ?
Avatar billede Slater Ekspert
09. november 2006 - 11:33 #1
http://www.seroundtable.com/archives/006422.html

Ikke at jeg forstår hvorfor, men der ser ud til at være noget om det.
Avatar billede keysersoze Guru
09. november 2006 - 13:08 #2
en af grundene kunne måske være at mange bruger noscript for at give sider til google mere end som en service til brugerne - altså en slags misbrug.

Har tidligere set rigtig rigtig mange eksempler på brug af noscript, men hvordan det forholder sig lige pt ved jeg ikke - der skal nok nogle af de mere hårde SEO-folk ind over.
Avatar billede madx Nybegynder
09. november 2006 - 16:30 #3
Hvis du undgår at keyword-spamme noscript og anvender det til rette formål, som du selv beskriver bør det ikke give dig problemer.

Skal du være 100% sikker, så læg synlige links i bunden af din side, som altid ses uanset javascript.

Så længe du vejleder brugeren og undgår keywordsspamming er du på rette vej
Avatar billede madx Nybegynder
09. november 2006 - 16:32 #4
søgemaskiner kan ikke afvikle javascript, men kan godt læse det som txtfil og finde URL'er - men vil du frem i søgemaskinerne er det ikke vejen
Avatar billede clausga Nybegynder
09. november 2006 - 17:11 #5
Linksene skal være i toppen af siden da det er der javascript menuen forsvinder: der vil komme 5 links i stil med disse:

<a href=produkter.php>Produkter</a>    -  <a href=indkobskurv>Indkøbskurv.php</a>
Avatar billede clausga Nybegynder
09. november 2006 - 17:11 #6
hov de sidste link fik jeg skrevet forkert men det er jo også ligemeget ;)

<a href=indkobskurv.php>Indkøbskurv</a>
Avatar billede Slater Ekspert
09. november 2006 - 20:08 #7
Kan man egentlig ikke bare lave usynlige links?

<a href="indkobskurv.php" style="display:none;">Indkøbskurv</a> - f.eks.?
Avatar billede madx Nybegynder
09. november 2006 - 21:01 #8
-> viperine, nope den går ikke - dvs. det kan man da godt men man øger chancen for at provokere et af googles filtre, og det var jo næppe det man ville

-> clausga: der er så få brugere, der har js slået fra fordi man reelt ikke kan færdes på nettet uden at du ikke skal tage hensyn til brugerne.

mht. søgeskinerne, er det ok blot at lægge reelle synlige links i bunden eller endnu bedre i brødteksten på forsiden, altså forklarende tekst på forsiden - det vil være toppen! også aht brugeren
Avatar billede clausga Nybegynder
12. november 2006 - 21:56 #9
Flere der har input ?
Avatar billede cow2 Nybegynder
16. november 2006 - 22:28 #10
Altså jeg er lige glad med at Google - og andre ikke laver index af de filer jeg linker til i <noscript></noscript>.... bare at det ikke går ud over de sidder hvor hvor <noscript></noscript> er placeret på ?!!
Avatar billede keysersoze Guru
10. december 2006 - 02:22 #11
lukketid?