Avatar billede lottedahl Nybegynder
07. november 2006 - 23:49 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Altid sikkert at indstille Bios til standard

Jeg har en pc med Asus p4 bundkort og 256 RAM. Den er uendelig langsom og jeg kan ikke finde ud af hvorfor.
Kan man altid sætte BIOS til 'standard/original settings' uden risiko? Måske er der blevet stillet på noget der.
Hvordan finder jeg ud af om noget af RAM'en er stået af?

/Lotte
Avatar billede off-line Nybegynder
07. november 2006 - 23:58 #1
Ja du kan altid sætte bios til default. Men 256 ram til windows XP er meget
lidt, så hvis du sætter flere ram i, kører windows også bedre.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2006 - 00:34 #2
Desuden bliver en XP installation langsommere med tiden, da disken uvægerlig får mindre og mindre ledig plads. Filer på disken bliver også med tiden mere og mere defragmenteret, som også betyder nedsat ydelse.

Ud over at 256 RAM, som allereede nævnt, er i underkanten til XP, så er det også en god ide at rydde op på disken af og til. En efterfølgende disk defragmentering gør også underværker.
Avatar billede lottedahl Nybegynder
08. november 2006 - 08:57 #3
Ok - vil prøve at sætte Bios til default.

En lignende maskine kører fint med 256 RAM lige ved siden af. Der er 70% ledig plads på C og intet behov for defragmentering (har gjort det alligevel). Har repareret office. Har søgt og repareret fejl på disk. OS og OFFICE er opdateret. Intet hjælper!

Jeg tog RAM ud og forsøgte at sætte RAM'en fra den lignende hurtige maskine i (samme MB og Processor som er 1,7 g) - men så sagde den højre beeplyde. Kan det være fordi jeg ikke havde fået RAM'en sat ordentligt i slottet?

Den RAM der sidder i maskinen nu er to sidet medens RAM'en fra nabomaskinen har en flad side. På Kingstons hjemmeside ser det ud som om at det skal være en-sidet RAM (kvr266X64C25) på bundkortet (P4B533-vm). På hjemmesidens billede kan man godt nok kun se den ene side, men der er 2x4 blokke og det er 256 MB, så jeg går ud fra at den side man ikke kan se er flad. Kan det være forkert RAM der er sat i?
Avatar billede off-line Nybegynder
08. november 2006 - 11:16 #4
Man defragmentere ikke for at få mere plads, men fordi programmerne efterhånden
bliver fragmenteret, d.vs. de enkelte ting ligger ikke længere pænt og ordenligt
som de skal. I stedet må windows hente dem forskellige steder, og det tager
længere tid. WinXP er meget følsom over for ram, så er det ikke de helt rigtige,
eller passer to eller flere ramblokke ikke sammen, kan windows ikke køre.
Høje beedlyde er advarsels lyde. De er forskellige afhængig af, hvad der er galt.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. november 2006 - 11:23 #5
Ps. Vær yders forsigtig, når du sætter ram i. Hvis du ikke får sat dem
rigtigt i, kan bundkortet blive ødelagt. Du har formodenligt set, at der er
et hak i bunden og to ulige sider. Det kan drille lidt, at sætte dem i, men
de skal uden vold glide på plads sådan, at de to plastikholdere glider ind i de
to hak på siden.
Avatar billede lottedahl Nybegynder
08. november 2006 - 14:27 #6
Tak for foreløbig hjælp

Er der nogen der kan sige mig om det skal være flad eller to-sidet RAM til P4B533-vm MB?
Avatar billede off-line Nybegynder
08. november 2006 - 14:36 #7
Hvis du vil købe ram, skal du fortælle forhandleren precist hvilket bundkort
du har. Hvordan rammene sidder på blokken betyder ikke noget.
Du kan også tage de ram du har med ved køb.
Avatar billede lottedahl Nybegynder
30. november 2006 - 10:42 #8
Jeg har sat en stang RAM mere i og sat bios til default. Maskinen kører ikke optimalt synes jeg - men nu kan jeg ikke gøre mere. Jeg har testet RAM med et microstoft RAM testprogram og den siger at de er ok.
Tak for hjælpen alle.
Gotfred - læg et svar hvis du vil have de 30 stakater :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
30. november 2006 - 11:47 #9
Takker! Det er jo også et spørgsmål om, hvormange der bruger maskinen på een
gang. Spyware kan sløve den ned. Så antivirus og antispyware er et most.
Der er også mulighed for online scanning, som ekstra naturligvis:)
http://www.kaspersky.com/virusscanner
Avatar billede lottedahl Nybegynder
30. november 2006 - 18:36 #10
Jep- jeg vil holde øje med spyware - plejer at bruge spybot Search & destroy. Denne maskine er nu blevet reinstalleret undervejs og der er ikke surfet siden, så den har ikke noget snavs endnu.

Kaspersky har jeg prøvet én gang på en betændt bærbar - så vidt jeg husker fandt den en masse skidt, men gjorde intet ved det?

En sidste kommentar. Jeg synes det er sjældent at RAM glider i slottet næsten af sig selv. Er det virkelig kun mig der må presse lidt på der :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
30. november 2006 - 19:09 #11
Spybot har fået flere dårlige anmeldelser, så du skal måske prøve noget andet?
Har du f.eks freeware antispy prog. med gratis update:
http://lavasoft.element5.com/products/ad-aware_se_personal.php
Og hvordan med antivirus? Antivir er rigtigt godt, selv om det af og til,
når det automatisk opdaterer, åbner en reklameside for et købeprog:
http://www.optimizingpc.com/howtouse/antivirusfreeantivir.html
Og du har vel allerede den gratis Zonealarm firewall?
http://www.zonelabs.com/store/content/company/products/znalm/freeDownload.jsp

Ja du har ret i, at Ram skal presses lidt for at komme i, og det kan godt
drille lidt. Man må bare ikke gå over til at mase.
Brugeren peet49, som reparerer computere, fortæller at der er mange, som har
ødelagt deres bundkort ved, at forsøge at mase kortet forkert i.
Men jeg kan forstå på dig, at du har fundet ud af, at gøre det rigtigt:)