Avatar billede daxiez Nybegynder
07. november 2006 - 14:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

SQL bruger harddisk uhæmmet meget !

Den køre fint nok på min PC lokalt, men lige så snart jeg starter min lokale XAL op, som bruger den, går den helt amok og køre vildt og uhæmmet på HDD ?
Avatar billede teepee Nybegynder
07. november 2006 - 14:16 #1
Kører du med transaktionslogge? Dvs. Full recovery? Så skal du huske at backe up, ellers bruger den løs. Indsætter og sletter du meget? Måske at du skal shrinke din databse en gang i mellem.
Avatar billede daxiez Nybegynder
07. november 2006 - 14:23 #2
Har ikke meget forstand på det, er der noget jeg kan tjeke ?
Avatar billede teepee Nybegynder
07. november 2006 - 14:44 #3
I enterprise manager kan du ved at højreklikke på en database vælge taskpad view. Her kan du se filstørrelser og hvor meget tomt plads, der er i dem. hvis der er rigtigt meget tomt plads kan du shrinke databserne. Du kan også sætte autoshrink på databsen i properties, men jeg synes ikke rigtigt at det virker.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
08. november 2006 - 17:48 #4
Sorry to interrupt..

Men at din SQLServer kører meget på harddisken kan tyde på du har for lidt hukommelse til rådighed. Det er det første du skal undersøge. Herefter skal du vide hvilke diske der er til rådighed, her tænker jeg på diskcache osv. Men prøv lige at kigge efter hukommelse først.

Sæt evt. en performance monitor på. Vælg start -> Kør og perfmon, den starter default med 3 counters, fortæl hvad du ser.

teepee -> det har faktisk ikke så meget med transactionsloggen at gøre, den vil altid bruge transactionsloggen ligegyldigt hvilken recoverymodel du kører med.
Det vil være en meget skidt idé at shrinke din database/ transactionslog, det vil kun belaste HDD endnu mere.
Avatar billede daxiez Nybegynder
09. november 2006 - 08:17 #5
Hmm, det er da lidt forskelligt hvad folk mener. Det er sådan set bare som et test miljø SQL'en er sat op så kører lokalt med 2GB ram.
Perfmon er et helt iorden program. kendte jeg ikke !
Avatar billede janus_007 Nybegynder
09. november 2006 - 19:36 #6
Mange folk giver transactionsloggen skylden for det og andet...

Men hvad er du kommet frem til så?
Avatar billede teepee Nybegynder
10. november 2006 - 09:08 #7
Hvis du har en fillfactor på 100 i dine tabeller og mange updates, der smider ekstra data i f.eks. nogle tomme felter, så kan dette også give mange læsninger/skrivning på diskene, da SQL Serveren bliver nødt til at flytte data til andre blokke.
Avatar billede daxiez Nybegynder
12. februar 2007 - 16:03 #8
lukker... en formatering løste en del problemer.