Avatar billede oprah Nybegynder
07. november 2006 - 10:57 Der er 7 kommentarer

Hvordan laver man en trekant i 3d Max?

Hejsa
Jeg skal til at modellere et hus. Til dets gavle(hedder det vist) har jeg brug for en udfyldt trekant. Hvordan laver man sådan en? Jeg har prøvet og tegnet en trekant ved hjælp af spline og siden tilføjet en Extrude til den, men den bliver ikke fyldt ud.
på forhånd tak
Avatar billede venturer Nybegynder
07. november 2006 - 11:09 #1
Jeg ville bare tegne en linie og merge enderne.
Altså. Træk linien fra toppen til nederst højre hjørne. Videre til venstre hjørne og så op til toppen igen. I toppen skal de to punkter "svejses" sammen. Jeg mener at den selv spørger hvis de er tæt nok på. Så hvis du bruger "snap to grid" er det vist lidt lettere.
Så har du selve trekanten. Hvis du så vil have hele taget (en stor "toblerone") kan du bare extrude din trekant. Jeg mener at du med et flueben kan vælge om den skal være solid eller en. Jeg er nødt til at have programmet kørende for at sige det med sikker. Og dét kan jeg først i aften :)
Men se om du kan regne den ud på baggrund af ovenstående beskrivelse.
Avatar billede venturer Nybegynder
13. november 2006 - 12:51 #2
Har du fået bygget dit hus færdig?
Avatar billede osborne Nybegynder
22. november 2006 - 13:19 #3
Hvis gavlen er det sidste du mangler på den side af huset, og dine ting er welded ordentligt sammen f.eks. til en editable poly så kan du også blot markere hele kanten i border subobject mode (den bliver rød hvis du har show edges turned on) .. og så blot trykke på Cap knappen, så fylder den gavlen ud præcist til kanten.
Avatar billede osborne Nybegynder
22. november 2006 - 20:44 #4
Glemte at sige at hvis det er et helt almindeligt trekantet tag så kan det måske betale sig at modellere det hele med udgangspunkt i en Prisme (Create > Extended Primitives > Prism) og så sørge for at siderne har de rigtige længder. Derefter smide en Edit Poly på (eller konvetere til editable poly) og arbejde videre.

Håber det hjælper
Avatar billede osborne Nybegynder
24. november 2006 - 19:27 #5
how goes?
Avatar billede osborne Nybegynder
04. april 2007 - 00:08 #6
Hvordan går det ?
Avatar billede osborne Nybegynder
01. september 2007 - 16:05 #7
Fik du moddeleret huset?