Avatar billede nico-nico Nybegynder
06. november 2006 - 20:01 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Er mit chipset brændt af?

Jeg skulle forleden installere en intern NorthQ-kortlæser, men da jeg ikke kunne få min computer til at finde læseren, fiflede jeg lidt frem og tilbage med at tage stikket ud af bundkortet og sætte det i igen, og så fandt den faktisk den hér USB-enhed - den kunne dog ikke genkende den.

Forsøgte jeg så at installere den medfølgende software, fik jeg at vide, at computeren ikke kunne finde kortet.

Pludselig frøs min computer, og da jeg forsøgte at genstarte min computer skete der ingenting - skærmen var sort, og hverken power- eller resetknap virkede. Og det er fortsat tilfældet, når jeg forsøger at tænde computeren.

Kig på følgende billede:
http://www.superwarehouse.com/images/products/AsusK8N.jpg

Den blå køler forneden i venstre del af billedet har jeg fået at vide er chipsettet - køleren bliver på kort tid (ca. 2 minutter) enormt varm.

Jeg har checket min ram i en anden computer, og den fejler ingenting, og jeg tror heller ikke, at det er grafikkortet, der er gået i stykker.

Skal jeg virkelig ha' mig et nyt bundkort, eller kan det betale sig at få det sendt til reparation? Hvis det da overhovedet ER bundkortet! Gi' mig et bud - på forhånd tak!

Hey! :o)
Avatar billede komputerdk Mester
07. november 2006 - 07:58 #1
prøv at resette din BIOS.. (normalt: (kig i din manual) tag strømmen fra, sæt jumperen over ben 2-3 i 25 sek, flyt den tilbage, og prøv igen)

men skal lige høre.. sat du stikket på motherboardet, eller på en port bag på???

interne USBstik skal man være meget opmærksom på at der ofte er en pin der er løs, da den ikke altid skal sidde i samme rækkefølge.
Avatar billede nico-nico Nybegynder
07. november 2006 - 13:51 #2
I forbindelse med at resette BIOS'en vil jeg lige være helt sikker. Så for lige at pinne det ud, så er det følgende, jeg skal gøre:

Lukker af for strømmen
Forbinder ben 2 og 3 med en jumper (hvor på motherboardet? Beklager - det er ret nyt for mig det her!)
Skal jeg tænde for computeren nu? Eller er det nok bare at forbinde 2 og 3 i 25 sekunder?
Sætter jumperen tilbage, hvor jeg tog den.
Tænder computeren.

Er ovenstående korrekt?

Jeg satte stikket direkte på motherboardet.
Avatar billede nico-nico Nybegynder
08. november 2006 - 01:56 #3
Jeg har nu kigget i min manual og på mit bundkort, og der er er ingen jumpere, hvor jeg kan resette BIOS'en. Jeg kan heller ikke starte op med en bootdisk.

Når jeg tænder computer, er skærmen som sagt helt sort, chipset-køleren bliver lynhurtigt brandvarm og lige pludselig slukker computeren. Prøver jeg at starte op igen, starter køleren hurtigt op og så slukker den. Jeg tror, at jeg bliver nødt til at prøve at investere i et nyt bundkort - pis...

Jeg er også bange for, at min harddisk er røget - jeg har prøvet at sætte min harddisk over i en anden computer, og der ville den ikke starte windows op. Er det helt naturligt, at dette ikke bare virker?
Avatar billede komputerdk Mester
08. november 2006 - 08:18 #4
hvis dit board er et Asus K8N , så er reset jumperen nede i højre hjørne nedenunder batteriet.. ellers pil strømmen fra.. og pil batteriet ud..

kører CPUkøleren???

Ang. HD , det kommer jo an på hvilken drev som motherboardet er sat til at boote på.. men det er en rigtig dårlig ide at bruge en andens computers windowsinstallation på en anden maskine.

Men hvor gammelt er dit board??  - men du bliver formodentlig nød til at teste CPU, RAM motherboard enkeltvis . Hent evt. ultimatebootCD (google den) , der ligger Mem86, og forskellige HDtest utilities..
Avatar billede nico-nico Nybegynder
08. november 2006 - 14:43 #5
Jeps - det er et Asus K8N-board, jeg har, og det er 19 måneder gammelt. CPU-køleren kører, som den skal.

Jeg vil prøve at kigge under batteriet, og så vender jeg tilbage, når jeg ved mere. :o)
Avatar billede loppehund Nybegynder
09. november 2006 - 09:50 #6
"prøv at resette din BIOS.. (normalt: (kig i din manual) tag strømmen fra, sæt jumperen over ben 2-3 i 25 sek, flyt den tilbage, og prøv igen)"

(ikke speciel konkret) Den er nulstillet, så snart den får kontakt med de andre ben > der sættes strøm til og kontaktet arktiveres)
Avatar billede nico-nico Nybegynder
10. november 2006 - 15:44 #7
Nå...jeg tror, at jeg har prøvet at resette BIOS'en nu, men ingenting sker. Min computer er stadig fucked. Chipset-køleren bliver brandvarm på 10 sekunder, og jeg tror, at det er dér, den er gal - håber jeg i hvert fald, for jeg har tænkt mig at bestille et nyt K8N-bundkort, efter jeg har skrevet dette.

For at det ikke skal være løgn, har det vist sig, at det var kortlæseren, der var fucked - så alt dette besvær til ingen verdens nytte. Fuck, pis og helvede...

Der er 50 points til komputerdk og 10 til loppehund.

Hey.
Avatar billede nico-nico Nybegynder
10. november 2006 - 15:46 #8
Ej, jeg kan da heller ikke finde ud af en skid - nu er alle points røget til komputerdk. Beklager...
Avatar billede komputerdk Mester
11. november 2006 - 10:25 #9
lav et nyt spørgsmål til loppehund.. han skal så lave et svar og ikke en kommentar for at få point..

tjaa computere er en underlig ting...
Avatar billede loppehund Nybegynder
14. november 2006 - 09:55 #10
samler ikke på dem