Avatar billede segato Nybegynder
02. november 2006 - 10:02 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Sende data til en aspx side

Vi har en webløsning, hvor vi ude hos klienterne skal opdatere data ganske tit. Og vi har temmelig mange brugere. Mit spørgsmål er hvordan opdatere man data ude i klienternes browser uden at opdatere deres side hele tiden? Min første tanke var ajax, men så skal man jo polle server hele tiden. Kan man ikke indsætte en windows usercontrol som opretter en socket eller .. ?
Avatar billede daxiez Nybegynder
02. november 2006 - 10:50 #1
Jeg ville også umiddelbart bruge ajax, du poller godt nok server heletiden, men de sklle vist være ret små og ubetydelige.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2006 - 12:41 #2
problemerne med poll afhænger af antal brugere og opdaterings frekvens

10000 brugere og opdateringer hver sekund giver 36 millioner requests i timen

for at enable push fra server til client i web context skal du have noget
på din side som er i stand til at have en permanent åben socket

Java applet, Flash, ActiveX kontrol eller .NET's svar på samme

hvis du skal søge, så søg på chat, fordi det er en rigtig klassisk chat problem stilling
Avatar billede segato Nybegynder
02. november 2006 - 13:17 #3
Arne ved du hvad .NET svar er på disse problem stillinger?
Avatar billede daxiez Nybegynder
02. november 2006 - 13:45 #4
Der skal bruges det der hedder et observer pattern.  i winapp. betyder det at serveren siger til clienten at der er nye data. clienten behøver altså ikke at spørge heletiden. Hvordan man lige implementerer det i web app. ved jeg ikke men håber på at det kan lede dig på sporet.

og lige et link der forklarer lidt om problemet:

http://www.codeproject.com/dotnet/Observer.asp
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2006 - 15:39 #5
Avatar billede segato Nybegynder
02. november 2006 - 15:48 #6
Mange tak for svarerne. Dax jeg er ganske godt inde i design patterns kender godt observer pattern, der er bare langt fra et pattern til selve implementeringen. Den artikel Arne smed har vi faktisk implementeret tidligere på ugen hvor vi lavede en socket til server. Problemet med det er bare der er en helveds masse security man skal have sat op som ikke fremgår af denne artikel. Men det giver jo også meget god logik at man ikke bare kan tage fuld kontrol over en klient fordi han går ind på din hjemmeside.

Men det er fin sparring i begge har givet så smid et svar. Jeg tror vi går for en usercontrol med nogle sockets.
Avatar billede daxiez Nybegynder
02. november 2006 - 16:29 #7
svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. november 2006 - 04:10 #8
svar