Avatar billede daxiez Nybegynder
24. oktober 2006 - 16:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Genneralt om datoer ! er træt af dem !

Jeg vil gerne starte lidt snak om datoer, synes tit jeg har problemer med datoer når de skal gemmes i databaser eller når man skal sortere, finde perioder mellem datoer osv. bare en genneral snak, vil gerne have de problemer ud af verden.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2006 - 01:11 #1
to simple regler:

1) brug altid et ægte datetime felt i databasen
2) brug altid parameters i din kode
Avatar billede janus_007 Nybegynder
25. oktober 2006 - 11:59 #2
Jeg er kun lidt enig med Arne, nemlig i at bruge parameters. (så undgår du fejlene)

Jeg mener at brugen af datoer og tid skal defineres under designet og hvilke forespørgsler der vil komme imod tabellen. Det kommer lidt an på hvor præcise informationer du vil gemme!
F.eks. lad os antage at du altid bare skal spørge på en dag på året så vil det være ret smart at have ugedagen og året som 2 seperate kolonner (man kunne lave en tredie som måske angav timen eller måske en fjerde som angav lad os sige kvarteret, alt afhængig af behovet), det vil også være nemmere at sortere pr. dag osv - den samme forespørgsel kan naturligvis snildt udføres på et ægte datetimeformat men med en masse overhead som resultat. Et ægte datetimeformat vil naturligvis være det mest fleksible til alle slags forespørgsler... men det koster ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2006 - 04:12 #3
overhead ved brug af YEAR/MONTH/DAY funktioner burde være overkommeligt

jeg synes derimod at overhead ved at gå den anden vej kunne være ganske betrageligt
(ligge delta tid til, beregne difference etc.)

at splitte en tid i flere felter bør aldrig laves som en del af originalt design,
men kun som en konkret optimering efter at man har konstateret 1) man har et
performance problem 2) det hjælper
Avatar billede daxiez Nybegynder
02. november 2006 - 09:06 #4
Undskyld jeg ikke lige har været med i snakken, har haft lidt travlt.
Hvis man bruger en datetime i databasen og f.eks loader data i et datagrid kommer der jo time med, altså 00:00:00 hvordan undgår man det og samtidigt har en ægte date format ?
Avatar billede daxiez Nybegynder
12. februar 2007 - 16:06 #5
smid et svar "arne v", mener også det var din artikel jeg fik læst om brug af parameters..
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2007 - 16:22 #6
ok