Avatar billede aca72 Nybegynder
24. oktober 2006 - 12:05 Der er 3 kommentarer

træ beklædning ? i adt 2005 som 3D

Jeg sidder med en opgave hvor jeg skal havde en ydervæg beklædt med træ, forstiller mig klinkemønster og inderst beton. Jeg vil gerne arbejde i 3D, men er gået lidt i stå da jeg ingen steder kan finde trævægge i 3D til autocad. Jeg skal havde så mange detaljer som muligt på til detalje tegninger i 2d plan. Noglen der kan hjælpe mig igang ?
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. oktober 2006 - 17:13 #1
Først så der ikke forskel på om du arbejder i adt eller et hvilket somhelst andet 3d program hvad textures angår. De bliver leveret i et billede format som adt også kan læse og bruge.

Noget helt andet så er det smarte ved adt at du kan vælge standart AEC objekter i programmet og vælge en standart materiale til dit objekt. Om det så er godt nok til det du skal bruge det til ved jeg ikke, personligt bruger jeg aldrig materialerne i adt, der er det bedre at bruge eller lave nogle selv i andre programmer, men det kan bestemt lade sig gøre at bruge dem, kommer lidt an på hvor meget realisme du vil have.

Forstår ikke helt du vil lave detalje 2d tegninger med overflader på ? eller har jeg misforstået ?

Som udgangspunkt laver man aldrig 2d tegninger med overflader, det nærmeste er skraveringer og så evt en signatur forklaring. Er det 3d detaljer er det en hel anden snak.

Men kig lidt i tool paletten, der ligger standart materialerne og er der ikke nok så kig i content browseren, der er et hav. (Du kan også lave dine egne)

Og så style manageren hvor du definere hvordan objektet skal se ud incl. overflader.

Så der er nok at gå igang med, det virker indviklet, overskueligt og det er bestemt ikke sat logisk op, men du kommer langt ved at bruge hjælpen, eller søg efter tuts på nettet.

Her er lidt links

Gratis textures http://www.mayang.com/textures/
Tutorials  http://www.caddigest.com/subjects/adt/tutorials.htm

Pøj pøj med det :)
Avatar billede aca72 Nybegynder
25. oktober 2006 - 17:42 #2
Jeg bruger 3D objekterne men men en beklædning af træ kan jeg ikke finden nogen eksempler på nogen som helst steder. Jeg har forsøgt at lave et 3D objekt med væg som grundkonstruktion, bagvæg- betonvæg,isolering+ træskelt, finerplade, afstandsliste og brædebeklædning.
Beton og isoleringen er nem nok men hvordan henter jeg andre objekter ind i et objekt sådan at de høre sammen og jeg kan lave endcaps ved vinduer døre ....
Ved godt det ikke er helt nemt at forstå hvad jeg vil men svært at forklare. Men et 3D objekt med så mange konstruktions detaljer som muligt.
Håber nogen kan hjælpe
Lotte
Avatar billede michael-k Nybegynder
28. oktober 2006 - 18:10 #3
Okay som jeg nævnte så kan du ændre materialet i style manageren, om der er træ ved jeg ikke men skulle være mærkeligt andet.

Som nævnt så bruger jeg ikke adt´s materialer, da andre programmer er bedre til det, så er du frisk på det så kunne du prøve viz render som følger med adt, hvor du så styre materialer i materiale editoren, manngler du hjælp så søg lidt på 3dsmax eller viz, da de to programmer er det samme som viz render, bare viz render er en skrabet model af store broderen 3dsmax. Du kan også styre kamera og lys mere nødagtigt i programmet.