Avatar billede cmp77 Nybegynder
18. oktober 2006 - 16:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

database udtræk sorteret i arrays

Jeg har to tabeller i en database, der ser således ud…

COUNTRIES
Country_id
Country_name

MEMBERS
Memb_id
Memb_name
Country_id

Fra dem vil jeg gerne lave en liste der ser sålede ud…

DANMARK
Bent
Jørgen
Svend

TYSKLAND
Bernd
Jörg
Karl-Heinz
osv. osv.

Jeg er med på at man kan lave et udtræk på COUNTRIES, kører dem i en while løkke og derefter finde de rækker i MEMBERS, som er knyttet til Danmark eksempelvis. Men da MEMBERS har rigtig mange rækker, bliver det til en pokkers masse gennemløb. Derfor tænkte jeg om man kunne lave et udtræk på COUNTRIES og lave et array til hvert land. Derefter køre MEMBERS igennem én gang hvor sorteres ud i deres respektive arrays??

Det skal lige siges at alt gerne skal sorteres alfabetisk. Først landene og derefter de medlemmer der er i hvert land. Jeg håber jeg har gjort mig forståelig, ellers må jeg jo prøve igen ;)
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
18. oktober 2006 - 16:31 #1
hvorfor ikke lave en join på de to tabeller i stedet for?
Avatar billede cmp77 Nybegynder
18. oktober 2006 - 16:35 #2
Har kigget lidt på den løsning, men jeg er ikke helt så stærk i mysql. Forklar, forklar...
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
18. oktober 2006 - 16:37 #3
har ikke lige tid i dag, men jeg kan godt komme med et forslag i morgen hvis der ikke er en anden der er hurtigere ;o)
Avatar billede cmp77 Nybegynder
18. oktober 2006 - 16:38 #4
det vil jeg glæde mig til :) Takker!
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
19. oktober 2006 - 10:17 #5
hmm jeg har kigget lidt på det og den har skulle hente det hele ud som du vil have det.
SELECT C.Country_id, C.Country_name, M.Memb_id, M.Memb_name
FROM COUNTRIES C, MEMBERS M
WHERE C.Country_id = M.Country_id
ORDER BY C.Country_id

Kan ikke helt huske hvordan outputtet kommer til at se ud, men det kan du jo finde ud af ved at køre den.
Hvis du ikke skal bruge Country_id til noget kan du jo bare slette den fra SELECT-delen.
Avatar billede cmp77 Nybegynder
19. oktober 2006 - 14:00 #6
Det er perfekt... Lige hvad jeg ledte efter! Smid et svar, så du kan få dine velfortjente point ;)
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
19. oktober 2006 - 14:17 #7
ok et svar