Avatar billede principia Nybegynder
18. oktober 2006 - 13:11 Der er 7 kommentarer

Ecc Reg??

Hej!

Jeg skal ha' en ny RAM-blok på 1 GB. Jeg skal bruge en PC3200, 400 MHz, DDR, 184 pins.

På mine gamle RAM-blokke står der ikke noget med ECC Reg. Kan ECC Reg så bruges på mit nuværende motherboard?

...og hvad betyder ECC Reg egentlig? :S

MANGE TAK!!
Avatar billede niels_hansen Praktikant
18. oktober 2006 - 13:17 #1
ECC betyder Error corection code, REG betyder de er registrede.

Du kan IKKE bruge både ECC og alm ram på samme tid, og de fleste boards kan IKKE bruge ECC ram, (og det er også dyrere), ECC ram bruges mest på workstations, og servere
Avatar billede azrael Nybegynder
18. oktober 2006 - 13:36 #2
Jeg vil lige korrigere lidt. ECC står for "Error Checking & Correcting". Ved det typiske ECC RAM betyder det, at 1-bit fejl for hver 64 bit RAM kan rettes "usynligt", dvs. man bemærker ingen fejl. Større eller hyppigere fejl kan ikke rettes, men alt efter styresystemet bliver man gjort opmærksom på fejlen.

"Reg" er en forkortelse for "Registrered", som niels_hansen allerede har sagt. Kort og godt betyder det, at der sidder små ekstra buffers på RAM-modulerne, som gør, at modulet kan består af mange chips (og derved meget RAM) og samtidigt køre stabilt. Det har noget med strøm og printbaner at gøre. Man kan *kun* anvende *registered* RAM (hvadenten det er med eller uden ECC) hvis det nævnes for cpu/motherboard. Et eksempel er AMD Opteron systemer.

Man kan også få ECC RAM som "unbuffered", dvs. det virker som almindeligt RAM, men har altså én ekstra kreds/chip for hver 8. kreds. I "gamle dage" kaldtes denne type også gerne for RAM med parity.

Som regel kan man godt blande normal RAM og unbuffered ECC RAM, men så falder ECC funktionen bort, og man har betalt eksta for noget man ingen glæde får af.

Håber, at det forklarer lidt. Ellers spørg igen. :)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
18. oktober 2006 - 13:45 #3
Avatar billede niels_hansen Praktikant
18. oktober 2006 - 13:46 #4
Det er en udbredt fejl at folk tror at ECC betyder Error Checking & Correcting
Avatar billede azrael Nybegynder
18. oktober 2006 - 16:40 #5
Ja, jeg kan godt se, at Wikipedia angiver denne betegnelse, men mange andre steder anvendes den betegnelse jeg har brugt, eller ligefrem dem begge (her er et eksempel: http://everything2.com/index.pl?node=ECC).

Personligt kendte jeg kun "min" betegnelse, men jeg tror såmænd, at de begge er korrekte, på hver deres måde.

Jeg bruger for øvrigt selv unbuffered ECC RAM (DDR266) i min maskine, fordi det giver lidt ekstra sikkerhed... :)
Avatar billede azrael Nybegynder
18. oktober 2006 - 16:50 #6
For øvrigt tak til niels_hansen. Det er *altid* rart at lære nye ting. :)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
18. oktober 2006 - 17:06 #7
hehe faktisk står der i det link du selv kommer emd at ordet betyder det jeg skrev, og funktionen er det du skriver ;)