Avatar billede kennethv Nybegynder
18. oktober 2006 - 11:41 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hvilke data typer skal jeg bruge?

Jeg skal have oprettet 3 felter i en sql db, hvor jeg i det 1 felt skal indholde navn på en bruger. 2 felt skal indholde navn på filnavn og det sidste felt skal indholde hele indhold af en txtfil?

Så hvilke data typer skal jeg bruge i SQL 2000 og i SQL 2005?
Avatar billede fennec Nybegynder
18. oktober 2006 - 12:45 #1
nVarchar, nVarchar og nText
Avatar billede kennethv Nybegynder
18. oktober 2006 - 12:56 #2
Kan jeg spørge hvorfor lige dem?

For jeg synes at der er andre også.

nchar, char og varchar
Avatar billede kennethv Nybegynder
18. oktober 2006 - 12:57 #3
Hov, hvorfor nText? Kan Image også gøre det? I access er det Image til indhold af hele filer.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2006 - 13:08 #4
text fil => TEXT
vilkårlig fil => IMAGE
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2006 - 13:09 #5
NVARCHAR og NTEXT fremfor VARCHAR og TEXT gør at du kan håndtere mange sprog
(ikke kun vesteuropæist men også russisk, hebræisk, kinesisk etc.)
Avatar billede kennethv Nybegynder
18. oktober 2006 - 13:20 #6
Husker nText formatet på filen? Linie skift og sådan noget.
Avatar billede fennec Nybegynder
18. oktober 2006 - 13:25 #7
nText er til at gemme text i. Så her vil du skulle læse filen igennem også indsætte data. Hvil du gemme den binært skal du over i Image.
Avatar billede fennec Nybegynder
18. oktober 2006 - 13:26 #8
Og den kan sagtens have linjeskift, men tekst formatering er der ikke noget af (Verdana, Times osv.)
Avatar billede kennethv Nybegynder
18. oktober 2006 - 13:34 #9
Men filen skal se ens ud både før og efter, idet at jeg skal kunne fremvise den som den orginale fil med TAB og mellemrum.
Avatar billede fennec Nybegynder
18. oktober 2006 - 14:34 #10
For lige at slå det helt fast. Så fungere nText lige som NotePad. Kan din fil ses heri, kan du bruge nText. Ellers skal du bruge Image.

Der er mange problemer forbundet med Image felter. Både ved indsættelse og udtræk da det skal forgå binært. Derfor skal man helst undgå det. Allerhelst uploade filerne til en mappe, også bare gemme filnavnet i databasen. jo større databasen er jo mindre performance får man, og du kan hurtig få en database på +1Gb hvis du har mange filer, hvor en tilsvarende DB med kun filnavnet fylder +10Mb.
Avatar billede kennethv Nybegynder
18. oktober 2006 - 22:47 #11
Okay. Hvor meget kan der være i nText?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2006 - 23:00 #12
Hvis jeg husker rigtigt: 2 GB = 1 milliard unicode bogstaver
Avatar billede kennethv Nybegynder
25. oktober 2006 - 08:56 #13
Denne sag har jeg da glemt at give point for. :(

Hvis jeg lige tilsidst må spørge om hvad det betyder det der står i () i
nVarChar(50)?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2006 - 13:10 #14
det er max længde
Avatar billede kennethv Nybegynder
25. oktober 2006 - 13:14 #15
Og den kan man selv ændre på? Læg gerne et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2006 - 13:23 #16
ja - du kan sætte det fra 1 til 4000
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2006 - 13:24 #17
svar