Avatar billede Nicolai Nybegynder
17. oktober 2006 - 08:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kalkulering på hjemmeside - Hvordan undgår konstant page reload!

Hej,

Jeg er ved at lave en hjemmeside i Visual Basic 2005 - ASP.

En del af hjemmesiden består af en lang række indtastningsfelter og combobokse der ved ændringer/indtastninger påvirker et kalkuleret resultat i en/flere tekstbokse på siden.

Det irritierende at at hver gang jeg ændre i en tekstboks eller vælger et nyt element i en comboboks, så skal hele siden reloades. Det tager ikke så lang tid, men det er mere oplevelsen for brugeren jeg er utilfreds med. Det er ikke så fedt med alt det reload af siden.

Mit spøgrmsål er: Kan jeg undgå dette på nogen måde? Enten ved at gøre noget anderledes i ASP eller måske anvende Java eller andet script?

Tak for jeres hjælp.

Med venlig hilsen

Nicolai
Avatar billede sneakraid Nybegynder
17. oktober 2006 - 09:08 #1
Hm, du snakker om asp? men du har postet i asp.net? Det giver ikke nogen mening. Hvis det er asp.net du mener, jamen så er det muligvis noget med Autopostback på dine tekstbokse/combobokse.

Og så vil jeg lige nævne at Java ikke er et script sprog .. men programmeringssprog. Jeg tror du mener Javascript ;)
Avatar billede Nicolai Nybegynder
17. oktober 2006 - 09:18 #2
Det er selvfølgelig ASP.NET jeg anvender - og det er JavaScript jeg mener. :o) Jeg har haft held med at anvende smartNavigation = True ved pageload, men den flicker stadig en lille smule.
Avatar billede akempff Nybegynder
17. oktober 2006 - 09:43 #3
Ajax kunne måske være en løsningsmulighed.
Den laver stadig postbacks, men det gøres "behind the scenes" og giver en flydende oplevelse for brugeren.

http://atlas.asp.net/Default.aspx?tabid=47
Avatar billede neoman Novice
17. oktober 2006 - 22:55 #4
Som sneakraid siger : bare set AutoPostback=False på dine tekstbokse/dropdowns/whatever
Avatar billede akempff Nybegynder
18. oktober 2006 - 07:32 #5
Med autopostback=false så sker der ingen beregninger eller noget for der trykkes på en knap eller anden form for trigger på postbacken.

Jeg havde forstået det sådan at når man valgte option a i en dropfown f.eks. skulle tekstbox b ændre tekst til c.  For at det kan ske skal der ske en postback.

Hvis det er sådan at beregninger osv skal ske løbende som valgene foretages, så er ajax en måde og hvis du bare skal lave et post til sidsts (dvs uden ændrede data pga valg) så er autopostback = false måden.
Avatar billede Nicolai Nybegynder
05. juli 2011 - 14:18 #6
Det er længe siden, men ligger du ikke et svar? Du løste jo problemet, jeg har bare ikke fået ryddet op... :)
Avatar billede Nicolai Nybegynder
19. oktober 2012 - 09:48 #7
Lukketid