Avatar billede weblex Nybegynder
09. oktober 2006 - 19:01 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Gebyr for reklamation

Jeg har købt en ny PC, hvor der fulgte en Windows. Jeg var kort tid efter anskaffelsen ude for, at jeg ikke kunne starte maskinen, og jeg besluttede mig derfor for at geninstallere Windows. Men præcis 58% inde i installationen blev jeg gentagne gange informeret om, at der manglede filer til installationen.

Jeg havde tilfældigvis en anden windows-skive liggende, og den kunne jeg installere uden problemer.

Fejlen måtte med andre ord ligge i skiven, som fulgte med PC´en. Jeg sendte den derfor ind, men forhandlerens test viste ingen fejl, og nu forlanger de 200 kr. for deres besvær.

Nu står jeg altså med en ubruglig skive og en regning på 200 kr. Mine spørgsmål er: Er jeg blevet behandlet korrekt? Er gebyret på de 200 kr. ok? Hvordan får jeg en brugbar skive ud af det?
Avatar billede apo Praktikant
09. oktober 2006 - 19:34 #1
Er det en søgemaskine du har købt? ;o)
Avatar billede racemouse Nybegynder
09. oktober 2006 - 19:46 #2
Ved reklamationsret er det så vidt jeg ved køber der har bevisbyrden. Så hvis du er 100% på at systemet ikke virker, så tag hele gøjemøjet med ned hvor du har løbt det, og bed dem om at inst. maskineriet. Hvis de kan det, ja så er der nok ikke så meget at gøre ved de 200,- ellers må de jo give dig en ny cd.
Avatar billede weblex Nybegynder
09. oktober 2006 - 20:21 #3
apo -> mjahhh, fik vidst lige oprettet i forkert kategori, beklager... ;)

racemouse -> du har sikkert ret mht. bevisbyrden. Men hvad med gebyret. Jeg har aldrig været ude for, at Føtex tog 200 kr. for det, hvis jeg brokkede mig over noget. Er gebyret lovligt?
Avatar billede weblex Nybegynder
09. oktober 2006 - 20:23 #4
Øv, fandt lige et svar:

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/24/

Jeg har en dårlig sag...

Hvis du vil have point racemouse, smider du lige et svar.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
09. oktober 2006 - 20:24 #5
hvis du har købt cd-en i butikken, så er gebyret lovligt, desværrer, har selv lige været udsat for noget lign..
Køber du over nettet, så har du returret. Og penge tibage garanti.. med de forebeold de skriver på siden..
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. oktober 2006 - 20:30 #6
de fleste internetbutikker og andre har et begyr for forgæves fejlsøgning. det er meget rimeligt, fordi de ellers ville komme til at lave meget brugersupport (og det er jo netop billigt fordi man selv skal finde ud af hvordan tingene skal spille sammen)
det er min erfaring at man skal sikre sig en god fejlbeskrivelse, have prøvet tingene andre steder og alt muligt. i dit tilfælde ville jeg prøve med andre drev og evt lave en tjek af CDen og gerne en kopi fra fejlloggen hvis der er områder der ikke kan læses.
men alt i alt så er 200 faktisk billigt, hvis CDen virkelig er OK (og de ikke bare har ombyttet den med en anden og siger at den var god nok - jeg laver altid et lille mærke med en tush eller noget andet så jeg kan tjekke det)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. oktober 2006 - 20:32 #7
hmm, linket betyder vel at hvis du ikke vidste om de 200 før du fik regningen, så skal du ikke betale
Avatar billede weblex Nybegynder
09. oktober 2006 - 21:22 #8
Hvis jeg nu skal være helt ærlig, så tror jeg nok, at jeg i reklamationsanmeldelsen bliver gjort opmærksom på gebyret. Måske er det rimeligt nok.

Tak for jeres kommentarer.

Stik mig nogle svar - så får I point.
Avatar billede strych9 Praktikant
09. oktober 2006 - 23:28 #9
Check lige nogle skiver på din nye computer. Overflade scan dem med feks nero cd-dvd speed (gratis). Så kan du checke om drevet generelt har problemer med at læse et vist areal på skiverne. Du kan også overfladescanne din Windows CD med det program.
Avatar billede racemouse Nybegynder
10. oktober 2006 - 09:19 #10
Svar :)
Avatar billede weblex Nybegynder
10. oktober 2006 - 16:01 #11
strych9 -> godt råd det vil jeg gøre.

Jeg afventer lige evt. flere svar de næste par dage og uddeler point herefter.