Avatar billede muddyw. Praktikant
05. oktober 2006 - 23:40 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

problemer med nyt Mobo og Cpu

Jeg har installeret nyt MOBO (Asus P5N32)og ny CPU (Intel Core Duo Conroe E6600)og når jeg booter får jeg beskeden:
"Insert boot media in selected boot device and press a key". og så ved jeg ikke hvad der menes.

Jeg har bare installeret HD fra min gamle pc med windows xp på, så det burde da bare køre eller hvad??

Hvad kan der være galt her??
Avatar billede muddyw. Praktikant
05. oktober 2006 - 23:43 #1
og sat HD til at boote først...der har ikke været problemer med HD'en i min gamle maskine
Avatar billede jacob_c Nybegynder
06. oktober 2006 - 00:01 #2
Du kan ikke tage en HD og sætte den til et andet MB, nyt eller gammelt er lige meget.

Hvis du vil have den HD til at køre på det nye MB, bliver du nød til at formatere og installere windows igen på den.

Selv bruger jeg et program som hedder kill-disk til at formatere HD´s med.

Om du evt. kan købe en anden ny HD og så lægge windows på den, og sætte din gamle HD op som slave, har jeg ikke selv prøvet så jeg ved ikke om det ville kunne lade sig gøre.
Avatar billede muddyw. Praktikant
06. oktober 2006 - 00:11 #3
er du helt sikker på at man skal formatere når man skifter til nyt MB?
Avatar billede muddyw. Praktikant
06. oktober 2006 - 00:14 #4
dvs at man skal formatere hver gang man tager en HD over i en anden pc(mobo)?
Avatar billede muddyw. Praktikant
06. oktober 2006 - 00:18 #5
jeg har partioneret hd'en - kan jeg ikke bare formatere den ene partion hvor windows er på og så bevare mine data?
Avatar billede muddyw. Praktikant
06. oktober 2006 - 00:19 #6
og installere en ny windows derpå ;-)
Avatar billede jacob_c Nybegynder
06. oktober 2006 - 00:21 #7
Jeg er helt sikker.

Din gamle HD holder info om drivers osv fra det gamle MB, og derfor vil det ikke virker i et nyt eller andet.

Hvis du kun skal bruge den ene harddisk, bliver du nød til at formattere den og geninstallere windows samt alle drivers.
Avatar billede jacob_c Nybegynder
06. oktober 2006 - 00:22 #8
Hmm. Godt spørgsmål. Det har jeg ikke selv prøvet så det må vi nok lade en bedre videne svare på.

Held med det :)
Avatar billede off-line Nybegynder
06. oktober 2006 - 00:23 #9
Nej du er ikke nød til at formatere. Du kan starte op med din winCD i drevet,
og lave en "repair". Når du derefter starter windows op, sætter du den CD i, som
fulgte med dit nye MB, og installerer alle driver:
repair:            http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede off-line Nybegynder
06. oktober 2006 - 00:31 #10
Hvis du prøver mit forslag, vil det når du er færdig med at installere,
være godt, at køre programmet Dustbuster, som rydder op i gamle ubrugelige filer.
Windows smider om sig med ubrugeligt ragelse, så bliv ikke forbavset, når
Dustbuster fjerner mere end 500MB filer, som bare ligger og flyder.
http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1182
Avatar billede muddyw. Praktikant
06. oktober 2006 - 00:35 #11
asveg>> det lyder interessant - jeg er nemlig ikke så glad for at miste alle mine gamle data, du ved ;-)
Avatar billede muddyw. Praktikant
06. oktober 2006 - 00:36 #12
asveg >> prøver lige....
Avatar billede off-line Nybegynder
06. oktober 2006 - 00:39 #13
Jeg har selv gjort det flere gange, og så sent som for en uges tid siden.
Det er ikke noget problem, når bare du har din winCD i drevet, når du
starter op. Husk at have dit licens nr. (nøglen) parat, den skal bruges.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. oktober 2006 - 00:42 #14
Ps. Det kan godt være, at windows undervejs beder dig om, at sætte den CD, som
fulgte med dit nye MB i drevet, for at installere driver. Det kommer an på,
hvor forskellig dit nye MB er fra det gamle.
Avatar billede muddyw. Praktikant
06. oktober 2006 - 00:43 #15
jepper
Avatar billede muddyw. Praktikant
06. oktober 2006 - 01:26 #16
jeg kan slet ikke få lov til at boote på dvd-drevet - selvom jeg har valgt dette som 1. boot device :-(
Avatar billede off-line Nybegynder
06. oktober 2006 - 12:12 #17
Du skal kunne boote op på din winCD, også uden en HD. Derfor må der være
noget galt, enten med dit CD drev, eller med opsætningen. D.vs. jumperne
sidder ikke rigtigt eller der er kablet forkert. Prøv at se efter.
Avatar billede off-line Nybegynder
09. oktober 2006 - 15:39 #18
Hvordan gik det så?
Avatar billede muddyw. Praktikant
08. september 2014 - 00:41 #19
Lukket