Avatar billede mantichora Nybegynder
03. oktober 2006 - 16:04 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

2 computere i stedet for en.

Min kæreste er lige flyttet ind hos mig, og skal have sin computer med, og helst forbundet til det lokale net.
Nu er jeg ikke så stærk i netværk, så jeg regner med at købe en switch og et par RJ45 kabler, og forbinde begge computere gennem den.
Er det muligt/nemmest/billigst?

Vi bor i en lejlighed, hvor nettet allerede går gennem en router, så alle i bygningen har samme IP-adresse osv.
Ændrer det noget?

På forhånd tak
Avatar billede tjaz Nybegynder
03. oktober 2006 - 16:12 #1
Idéen er god nok, det eneste du skal sikre dig er, at jeres router har mulighed for at uddele mere end en ip adresse pr. lejlighed, ellers skal du have fat i en router i stedet for en switch
Avatar billede mantichora Nybegynder
03. oktober 2006 - 16:18 #2
Okay, tak. Hvis jeg så køber en router i stedet, er den så 100% sikker, lige meget hvad husets router kan og vil?
Avatar billede kirkeby Nybegynder
03. oktober 2006 - 16:22 #3
Ja, så giver din router dine computere forskellige ip numre, og selve routeren bruger bare den forbindelse du har tildelt din lejlighed....

Personligt synes jeg det er spild af penge at købe en switch, da den begrænser mulighederne meget...  og en router idag ikke er så frygtelig dyr, og så er det nemt at få x antal på nettet...
Avatar billede tjaz Nybegynder
03. oktober 2006 - 16:25 #4
jep, for så tildeler den router som tilhører huset bare din router en ip derefter får i så jeres egne interne iper fra jeres egen router.

Det eneste som kan blive et problem er hvis routeren som tilhører huset er opsat til at tildele én ip til hver lejlighed og samtidig reg. hvilken mac-adresse som bruger ip adresse, så skal i have vedkommende som står for husets router til at "clear" din mac-adresse i routeren. Tvivler dog på at de har opsat den til det da det ofte er mere irreterende end det gør godt.
Avatar billede tjaz Nybegynder
03. oktober 2006 - 16:28 #5
Derudover er jeg enig med kirkeby i, at det er spil af penge at købe en switch.
Avatar billede tjaz Nybegynder
03. oktober 2006 - 16:29 #6
+d :P
Avatar billede ebe Praktikant
03. oktober 2006 - 19:00 #7
ellers kan du bare clone din egen mac-adresse til routeren, så opdager husets router slet ikke at du har skiftet...
Avatar billede mantichora Nybegynder
04. oktober 2006 - 16:23 #8
Tak kirkeby og tjaz. Læg svar.
Avatar billede tjaz Nybegynder
04. oktober 2006 - 17:34 #9
okay :)
Avatar billede kirkeby Nybegynder
04. oktober 2006 - 19:54 #10
Det var så lidt :)