Avatar billede nosir Nybegynder
03. oktober 2006 - 13:40 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Harddisk Password

Min datter har desværre glemt sit password, hvordan nulstiller vi og laver et nyt.

Alan;)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. oktober 2006 - 13:43 #1
er det en bærbar ? eller hvilken kode mener du præcist ?
Avatar billede nosir Nybegynder
03. oktober 2006 - 13:53 #2
Det er en bærbar acer, og passworded er lavet i bios opsætningen. Vi vil gerne have det slettet så vi ikke kommer ud i samme problem igen.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. oktober 2006 - 14:07 #3
såvidt jeg husker kan du kun fjerne det hvis du kender det, så svaret er umiddelbart en ny disk.
Avatar billede nosir Nybegynder
03. oktober 2006 - 14:15 #4
det var en skam, jeg havde en ide´ om at man måske kunne starte fra en system disk og nulstille alle passwords.
Avatar billede bubbaa Nybegynder
03. oktober 2006 - 14:17 #5
En løsning er at pille batteriet ud.
Problemet ligger i, hvor det sidder.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2006 - 14:33 #6
"og passworded er lavet i bios opsætningen"  Hvad mener du er det password for at komme i BIOS du tænker på
Avatar billede nosir Nybegynder
03. oktober 2006 - 14:45 #7
jeg har prøvet at pille batteriet ud og sætte det i igen, men kommer ind i samme billede om når jeg trykker F2.
Det er vist det der er bios ( har ikke forstasnd på det ) her kan jeg kun ændre passworded hvis jeg kender det i gældende.
Avatar billede nosir Nybegynder
03. oktober 2006 - 14:47 #8
""og passworded er lavet i bios opsætningen"  Hvad mener du er det password for at komme i BIOS du tænker på"
Når PCén tændes står der "Enter HDD Password (  ) " og dette password lavet i BIOS
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. oktober 2006 - 14:47 #9
passwordet der nævnes er for at få adgang til disken, og gemmes på disken selv, er en del af ATA standarden, og kan ikke fjernes ved at fjerne bios batteriet eller ved at nulstille bios. (det er sådan jeg læser det)
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2006 - 14:53 #10
Hvis vi antager at det er password til BIOS kan du muligvis fjerne det med RECMOS http://www.helgec.dk/recmos.zip du skal udpakke filen og lægge den på din startdiskette - boot op på disketten - skriv - recmos.exe - bekræft - og følg vejledningen på skærmen
Avatar billede bubbaa Nybegynder
03. oktober 2006 - 14:57 #11
Hvis jeg forstår det rigtigt, så skal man skrive password inden pc booter op.
Der kan sættes et password til bios, og et til at boote op. Så nosir kan vel ikke boote op fra en disk?

Ifølge dette burde det også virke at resette bios.
If you cannot access the machine after if has been powered up, it is still possible to get past the BIOS password. The BIOS password is stored in CMOS memory that is maintained while the PC is powered off by a small battery, which is attached to the motherboard. If you remove this battery, all CMOS information (including the BIOS password) will be lost. You will need to re-enter the correct CMOS setup information to use the machine. The machines owner or user will most likely be alarmed when it is discovered that the BIOS password has been deleted.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. oktober 2006 - 14:58 #12
du kan nustille BIOS herfra og til jul, det fjerne ikke den hd password beskyttelse der ligger på disken. (er samme princip der benyttes / kan benyttes på Xbox)
Avatar billede bubbaa Nybegynder
03. oktober 2006 - 15:04 #13
Men passwordet bliver sat i bios, vil det så ikke også blive fjernet ved en bios reset?

Du har vel ikke et link til det med xbox? Jeg troede kun man kunne sætte password på xbox som skulle bruges ved ftp. Ikke ved startup :)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. oktober 2006 - 15:09 #14
Avatar billede bubbaa Nybegynder
03. oktober 2006 - 15:17 #15
På linket til harddisk problemet er konklusionen:
Well, the password protection works. :D

Han måtte ringe til acer support og spørge om hjælp, så ser heller ikke ud til at være meget hjælp der.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2006 - 15:19 #16
Det ville unægtelig blive meget nemmere hvis spørger meldte tilbage på de forskellige kommentarer - hvis spørgers datter kan glemme et password må det være et password der sjældent bruges
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. oktober 2006 - 15:21 #17
bubbaa forkert citat:
But in the meantime SUCCESS!!
One of the family members remembered helping him type in a pwd on one of his bad days & voila I'm in.
Thanks to all.
Avatar billede bubbaa Nybegynder
03. oktober 2006 - 15:35 #18
Det havde jeg lige overset :)
Men de brød ikke koden
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. oktober 2006 - 15:43 #19
nope. og det er ekstremt få der har gjort det (hvis nogen)
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2006 - 15:51 #20
Avatar billede kirkeby Nybegynder
03. oktober 2006 - 16:31 #21
Jeg ved ikke hvor udbredt de universal koder er...  men ellers må man da kunne søge efter sådan en, hvis du kender biosén....

Den gamle Award bios standard kode var bare : AWARD?SW

men den virkede vist kun på bundkort op til xxx Mhz...  og de forskellige firmaer  har nok lavet en del nye koder siden....
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. oktober 2006 - 16:59 #22
kirkeby det er IKKE et bios password, men helgecs link ser ud som det muligvis vil kunne bruges, tester det senere (skal bare lige finde laderen til min bærbare *G*)
Avatar billede nosir Nybegynder
03. oktober 2006 - 17:04 #23
koden er en talrække, beklager at jeg ikke sidder ved skærmen hele dagen !

Jeg tror jeg smutter ud og køber en ny harddisk.

Eller gemmer der sig en reset knap undertastaturet ?
Avatar billede bubbaa Nybegynder
03. oktober 2006 - 17:06 #24
Hvad vil du få ud af at købe ny harddisk? Få taget backup af din nuværende harddisk, og formater den.
Avatar billede nosir Nybegynder
03. oktober 2006 - 17:08 #25
Næh, men så må jeg starte forfra...
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2006 - 17:16 #26
Undskyld min nysgerrighed, men har du undersøgt om det var BIOS password??
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. oktober 2006 - 17:30 #27
bubbaa harddisk koden ligger på selve disken og kan ikke formateres væk, helgec lagde et rigtig fornuftig link som helt sikkert er værd at studere noget nærmere. (og er det bedste forslag der er kommet indtil nu)
Avatar billede nosir Nybegynder
03. oktober 2006 - 17:48 #28
Tak for alle forslagene, men som jeg kan se er det ikke noget der kan lade sig gøre.
Opgaven  slutter for mit vedkomne her ;)
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2006 - 18:50 #29
Ja men så lægger jeg et svar
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. oktober 2006 - 18:59 #30
ja så lægger jeg også et, skrev jo troads alt det med bare at købe en ny disk som den første
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2006 - 19:15 #31
Ja man kan jo sige at hvis spørger alligevel ikke har til hensigt at forsøge sig med nogle af de løsningsforslag der er kommet så havde det været rart at det var blevet meldt ud noget før. Men man kan da altid sige tak fordi jeg fik lov at deltage i tråden
Avatar billede ebe Praktikant
03. oktober 2006 - 19:21 #32
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. oktober 2006 - 19:24 #33
ebe det er ikke bios passwordet der er problemet.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
04. oktober 2006 - 20:37 #34
tak for man måtte deltage *G*
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2006 - 20:57 #35
Takker for point - glad for at kunne hjælpe