Avatar billede plerik Nybegynder
02. oktober 2006 - 23:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problem med ZoneAlarm og Netværksprinter

Jeg har et stort problem med ZoneAlarm og min nyindkøbte HP C5180 netværksprinter. Da jeg installerede printerdriverne på husets 3 computere gik alt glat og alle kunne benytte printeren. Da jeg næste dag tændte min egen pc igen og ville udskrive noget, kunne jeg ikke få kontakt med printeren. Alt blev prøvet og til sidst prøvede jeg som en sidste udvej at reboote uden ZoneAlarm og "vola" så var der kontakt til printeren igen og jeg bibeholdt kontakten også ved reboot med ZoneAlarm på. Efter igen at have været slukket i nogle timer var problemet tilbage, men igen løste en reboot uden ZoneAlarm problemet. Jeg har nu prøvet at koble ZoneAlarm fra den ene af vores pc'er og fra denne kan nu altid komme i kontakt med printeren, men jævnligt ikke fra dem med ZoneAlarm aktiv. Jeg har prøvet at give samtlige programmer under "ZoneAlarm / Programs" Access, men heller ikke dette hjælper. Jeg benytter ZoneAlarm Basic 6.5.737.000. - Forslag til løsning og/eller forslag til anden firewall vil blive modtaget med kyshånd. Det vil være ærgeligt at skulle tilkomle printeren til kun en pc via USB når nu det er en netværksprinter.
Avatar billede levich Nybegynder
03. oktober 2006 - 09:53 #1
For hver computer gør du:

Åbn zonealarm, vælg "firewall" i menuen, vælg fanebladet "zones". Klik på "add" knappen. Her skal der stå "trusted zone", ip-adressen for printeren, evt. beskrivelse.

Hermed ved zonealarm, at alt kommunikation til denne ip-adresse skal tillades.
Avatar billede levich Nybegynder
03. oktober 2006 - 09:54 #2
Undskyld. Lige efter du trykker på "add" knappen skal du vælge "IP adress".
Avatar billede plerik Nybegynder
03. oktober 2006 - 11:03 #3
Tak for svaret, problemet er bare, at jeg ikke har en fast IP-adresse men med jævne mellemrum får tildelt en. Kunne man måske finde ud af hvilket område mine IP-adresser ligger inden for og så bruge IP-range i ZoneAlarm?
Avatar billede levich Nybegynder
03. oktober 2006 - 14:05 #4
Dine computere og din netværksprinter er på dit lokale netværk, hvor de har tildelt ip-adresser. Din router tildeler dem ip-adresser - f.eks. 168.192.1.1.

Du kan se en computers ip-adresse ved at vælge start -> programmer -> tilbehør -> kommandoprompt, og skrive "ipconfig" og trykke enter.

Om dine computere får tildelt samme ip-adresse af routeren hver gang, er ikke sikkert, men det antager vi.
Avatar billede plerik Nybegynder
03. oktober 2006 - 15:01 #5
Hej Levich! - Mine computere får IKKE samme IP hver gang og det gør printeren heller ikke. Jeg har dog opserveret (har arbejdet med det i en uges tid efterhånden), at mine tildelte IP-adresser altid ligger mellem 168.192.1.1 og 168.192.1.25. - Jeg har nu prøvet at sætte disse start og slut IP ind under Range i ZoneAlarm og indtil nu virker dette, er dog ikke sikker på, om det udgør nogen sikkerhedsrisiko, at angive så mange IP som Trusted.
Smid et svar så får du point for dine kompetente kommentarer.
Avatar billede levich Nybegynder
03. oktober 2006 - 15:14 #6
Det gør det ikke. Denne type (range) af IP-adresser bruges kun på lokalnetværk. Personligt har jeg indstillet min router til altid at tildele den samme IP-adresse til de to computere på min lokalnetværk. Men det afhænger jo af, hvilket router man har.

Godt at det lykkedes.