Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
19. september 2006 - 22:35 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Formatering ved ny installation crasher.

Jeg vil gerne formatere en bærbar computer.
Det er en Fujitsu-Siemens og jeg har en tilhørende Recovery CD med Windows XP på.

Når jeg prøver, at kører installationen er den dertilhørende formatering til NTFS-systemet, så fryser den. Nogen gange er det ved 58 procent, andre gange ved f.eks. 8 procent.

Jeg har hentet en DOS 6.22 Boot Disk ISO Image:
http://www.allbootdisks.com/index.php?option=com_remository&Itemid=42&func=fileinfo&parent=folder&filecatid=1863
da jeg gerne ville prøve, at formatere gennem DOS. Men når den rigtig nok starter op og fungerer som A-drevet (da den vist imiterer et diskettedrev) så kan jeg ikke skrive format c: (kommer med fejlen omkring den ikke kan finde drevet, har prøvet med andre bogstaver).

Er der nogen der ved hvorledes jeg kan prøve formateringen gennem DOS eller om det måske er hardwaren den er gal med?
Jeg har kørt memtest86 på den i næsten 24 timer, ingen fejl. Så hvis det er noget hardware, så må det vel næsten være harddisken eller?

Sikke en smøre :-)
Jeg håber nogen har læst det hele igennem og kan komme med forslag til hvorledes jeg kan få en helt ren XP installation på min maskine?

P.S. Jeg har prøvet med en anden XP cd og haft den inde til reperation, hvor jeg måtte betale da de ikke mente der var nogen fejl på den :-(
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2006 - 22:44 #1
Når du kører med NTFS kan DOS ikke finde din partition - kør fdisk - slet partition - opret partition - genstart - formater
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
19. september 2006 - 22:59 #2
Når jeg gør dette, så kan den kun oprette en partition på ca. 2050MB og jeg ved harddisken på ca. 40GB.
Kan det være pga. de crashede formateringer gennem XP-cd'en og hvad gør jeg?
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
19. september 2006 - 23:03 #3
Og den siger det er FAT16?
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
19. september 2006 - 23:03 #4
Kan det være fordi det er en DOS 6.22 Boot Disk som kun understøtter FAT16 og ikke FAT32?
Avatar billede addervenom Nybegynder
19. september 2006 - 23:17 #5
få fat i en linux cd (eller download gparted.iso) og i konsolen skriver du:
dd if=/dev/zero of=/dev/hda
Avatar billede niels_hansen Praktikant
19. september 2006 - 23:59 #6
giv disken en gang killdisk
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. september 2006 - 00:03 #7
Killdisk er overkill :-)

Du skal bruge en ganske almindelige Windows 98 bootdisk.. ikke DOS 6.22 da den gerne vil installeres på et drev, der max er 2 GB stor..

Efter boot på Win 98 bootdisk, før FDISK, sig ja til store diske, slet partitionen (valg nr 4), opret ny partition, genstart med boot disk i drevet, format drevet til FAT32.

Så skulle du være kørende igen..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. september 2006 - 00:04 #8
"før FDISK" = "kør FDISK" (dont ask)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. september 2006 - 00:05 #9
Ang "format drevet til FAT32":
Du skal bare formatere drevet med Format-kommandoen, så skulle den gerne automatisk blive FAT32 pga størrelsen..

Hmm.. Inden du bruger FDISK osv.., check om "format.com"-filen ligger på bootdisken.. den skal du nemlig bruge..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. september 2006 - 00:12 #10
Hvis operativsystemet der skal installeres, er Windows 98 SE og op, kan du bare boote på CD'en.. derfra kan du formatere og installere Windows..
Avatar billede niels_hansen Praktikant
20. september 2006 - 00:13 #11
hvorfor er engang killdisk overkill ?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. september 2006 - 00:18 #12
Min holdning mht KillDisk er: Hvis alt er FUBAR, brug det.. ellers er der ingen grund til det..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. september 2006 - 00:19 #13
niels_hansen>
..men det er så bare min holdning.. du har garanteret en anden, hvilket er helt iorden.. :-)
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2006 - 06:44 #14
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
20. september 2006 - 18:14 #15
Jeg har en XP cd. Hvordan booter jeg op i DOS med den?
Jeg har jo som skrevet bootet op med den og fulgt den alm. installation af XP hvor en formatering er påkrævet. Det er denne formatering som fryser. Generelt er det nu ved 8 procent den fryser, men har set hvor den fryser ved 58 procent.
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2006 - 19:37 #16
Du starter ud med et spørgsmål vedr. DOS 6.22 - du får en forklaring på hvad og hvordan du kan gøre - og nu vil du så blande DOS og XP sammen - Prøv lige at forklare helt præcis hvad du vil
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
21. september 2006 - 12:29 #17
Jeg starter med at forklare hvorledes jeg har prøvet at lave en ren installation via en Windows XP CD. Da dette ikke kunne lykkes, forklare jeg hvorledes jeg har prøvet med en DOS 6.22 CD.

Som jeg skriver til sidst så er det hele jeg ønsker med mit spørgsmål hvorledes jeg får lagt Windows XP på min computer.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2006 - 12:33 #18
Så ville jeg starte med KILLDISK som der tidligere blev foreslået, så bliver din disk nulstillet - guide på http://www.helgec.dk/killdisk.html