Avatar billede lascola Nybegynder
03. september 2006 - 10:14 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

bør man vælge totalforsikring?

hej :)

Jeg overvejer at købe en zepto 2425W
den har en vild konfiguration som kunne skabe en fed bærbar, dog til en forholdsvis høj pris.

De tilbyder en totalforsikring, men er den værd at vælge?

http://www.zepto.dk/Default.aspx?page=ShowArticle&infoid=v5Y67WLcwgwX

Er meget i tvivl om hvad den egentlig dækker efter at have set betingelserne.

Nogle  gode råd ?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. september 2006 - 11:08 #1
Der findes groft sagt 2 former for forsikring.

Dem der udvider garantien fra ½ år til eksempelvis 5 år.

Dem der gør som ovenstående, samt dækker at du f.eks. taber en kop kaffe i tastaturet, eller taber din bærbare på gulvet.

Som jeg kan se det, dækker henviste forsikring kun det første! "...mekaniske fejl og skader der følger af normal brug..." Jeg ville finde en anden forsikring, som dækker det hele eller droppe forsikringen. Disse er ikke nødvendigvis meget dyrere.
Avatar billede lascola Nybegynder
03. september 2006 - 11:28 #2
okai der står nemlig på hjemmesiden at det dækker kaffe i tastaturet og sådan det kan ses på:

http://www.zepto.dk/Default.aspx?page=Insurance

men synes jo bare at forsikringsbetingelserne siger at den ikke dækker meget.
Men kan det passe at den dækker hvis nu den blir overophedet eksempelvis?
eller at der er vrøvl med grafikkortet
Avatar billede lascola Nybegynder
03. september 2006 - 11:32 #3
hov det kan du selvf ikke se men der står på hjemmesiden:

Selvom vores computere er af høj kvalitet og kan holde til lidt af hvert, kan der opstå fejl eller uheld, som kræver et værkstedsbesøg. Med en Totalforsikring udvides din dækning i op til 4 år og sikrer dig mod næsten alle tænkelige fejl eller uheld.

Forsikringen træder i kraft med det samme og dækker bl.a., hvis du taber udstyret på gulvet, vælter en kop kaffe, det bliver stjålet, eller der på anden vis sker en pludselig uforudset hændelse.

Hvad er dækket?

Funktionsfejl og slitage skader
Selvforskyldte skader
Tab af udstyret (ej bortkomst)
Spild af væske i udstyr
Lynnedslag, overspænding
Tyveri – også fra bilen (tilvalg)
Totalforsikringen betaler dine reparationer eller sikrer dig et nyt tilsvarende produkt, hvis du er rigtig uheldig - og der nedskrives ikke på dit udstyrs værdi.

Du kan læse alle forsikringsbetingleser her.

Nedenfor er vist priserne for at få forsikret dit nye Zepto udstyr. Ønsker du ingen forsikring vælg da 'Fortsæt' - ellers vælg 'Køb' ud for den forsikring du ønsker.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. september 2006 - 11:39 #4
Det du fandt der giver vel svaret. jeg ville blot gemme den tekst, og husk at det er hvad der står i forsikringspapirene der gælder, og ikke hvad Zepto reklamerer med.
Avatar billede lascola Nybegynder
03. september 2006 - 11:44 #5
ja men man kan godt se hvad der er anderledes når man så læser forsikringsbetingelserne, så virker det jo faktisk ikke som de forsikrer ret meget når det kommer til stykket. har du nogle gode råd til en forsikring der kunne være fornuftig i stedet? har kigget rundt på nettet men synes de virker meget som det samme som zeptos
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. september 2006 - 11:46 #6
Bemærk lige at forsikringen frafalder, hvis du har haft den lokale edbbutik til at åbne kabinettet, for f.eks. at putte mere ram i!
"Reparation og adskillelse må kun foretages af Zepto Computers eller en af USG Danmark anvist reparatør."

Efter nærstudering af forsikringsbetingelserne, mener jeg ikke den dækker som Zepto reklamerer med.
Avatar billede lascola Nybegynder
03. september 2006 - 11:51 #7
hmm okay nej har osse godt nok gruet meget over de forsikringsbetingelser.
for det virker jo meget godt når man læser det på hjemmesiden, men når det kommer til stykket virker det jo ikke så godt.

så er 1700 for 4 år mange penge, hvor der jo er reklamationsret alligevel e første 2 år.

det der bekymrer mig er sådan set hvis nu eksempelvis grafik eller bundkortet står af efter 2 år så er man jo på den.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. september 2006 - 11:52 #8
Jeg har en forsikring på mit widescreen, som dækker alt på nær egenhændig hærværk. jeg har haft følgende reparationer:

Udskiftning af højttalere, efter at børnene skruede op på fuld knald.
Nyt dæksel til skjulte knapper på fjernbetjeningen.

Desværre har det forsikringsselskab strammet reglerne gevaldigt for nye produkter. Som du skriver, er de fleste forsikringer næsten ens. Jeg har ingen forslag til et alternativ, men prøv at spørg dit nuværende selskab om de tilbyder noget der ligner.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. september 2006 - 11:55 #9
Hvis det drejer sig om hardwarefejl, og ikke om kaffespild, dækkes ifølge Zepto's forsikringsbetingelser på nær:

3.4 Nedslidt tastatur, diskette-, CD- eller DVD drev, printer hoved, nåle- og videohoved samt vedligeholdelseskit. Endvidere komponenter der gradvist opbruges
eller nedbrydes og derfor må forventes udskiftet i løbet af udstyrets levetid.
Avatar billede lascola Nybegynder
03. september 2006 - 11:56 #10
nå okai og så simpelthen gå helt udenomkring de forsikringer som edb handlerne tilbyder.

ku da i hvert fald se at det med tyveriforsikring. der gælder indbosforsikringen vel lige så godt-
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. september 2006 - 12:00 #11
"der gælder indbosforsikringen vel lige så godt". Ja, i hvertfald fra hjemmet.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. september 2006 - 12:02 #12
"bør man vælge totalforsikring?" - Jeg ville i hvertfald ikke kalde det en totalforsikring :o)
Avatar billede lascola Nybegynder
03. september 2006 - 12:03 #13
synes i hvert fald det er svært hehe. når man køber dyrt edbudstyr, vil man jo gerne have en forsikrelse om at hvis det går i stykker, så kan man få det dækket.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. september 2006 - 12:15 #14
En god forsikring ville som regel koste 20-30% af købsprisen. Det er jo også en overvejelse om det kan betale sig.

Ovennævnte fjernsyn kostede ca. 21.000,- samt ca. 5.000,- for forsikringen. Det er nu 4 år gammelt, og de nævnte reparationer er så vidt jeg husker løbet op i ca. 3.500,-

Så selv om jeg købte tv'et 3 mdr. gammelt af forhandleren for ca. 17.000,- er de penge der oprindeligt blev skudt i TV'ets forsikring ikke blevet tjent hjem.
Avatar billede lascola Nybegynder
03. september 2006 - 12:36 #15
nå okai jamen jeg tror sgu jeg dropper den forsikring så. kan ikke se så mange fordele i den så og selvom jeg køber den for 4 år gælder den jo i realiteten kun 2 år, da jeg allerede er forsikret af reklamationsretten
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. september 2006 - 12:42 #16
I mange tilfælde kan man vælge at tegne forsikringen op til ½ år efter købet, så du har jo sikkert muligheden senere, hvis du fortryder fravalget.

Held og med maskinen :-)
Avatar billede lascola Nybegynder
03. september 2006 - 12:54 #17
hehe jo tak. og tak for de gode råd :)
vil du ikke sende et svar så kan du få pointene?

tak for hjælpen :D
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. september 2006 - 13:23 #18
Et svar