Avatar billede Jan Vittrup Nybegynder
02. september 2006 - 15:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Filemaker Pro kontra Access?

Hej DB hajer

Jeg vil høre om det er muligt at lave en flerbruger database, dvs dataindholdet ligger på en computer, og frontend databasen ligger på andre computere, og her linket til datadelen. Meningen er at flere brugere skal kunne bruge databasen samtidigt.
Jeg har prøvet lidt i Access, men den er vist ikke god som flerbrugerDB. jeg oplever fejl hvis flere prøver at gemme samtidigt, selv om det er forskellige data.
I bekræftende fald, kan man så konvertere data fra Access til Filmaker Pro?

På forhånd tak

Jan
Avatar billede macintosse Nybegynder
02. september 2006 - 16:54 #1
http://www.filemaker.dk/products/fms_home.html

Hvis du kan lave en excel-, tab- eller en kommafil kan filemake uden videre importere den.
Avatar billede kjulius Novice
04. september 2006 - 19:07 #2
Jeg har ikke meget erfaring med brug af Access som back-end i en flerbruger installation, men den burde kunne håndtere updates fra flere brugere uden problemer. Du har sat et tjek ud for "Åbn databaser med låsning på postniveau" ikke?
(Indstillinger - Avanceret)

Hvis det er Access 2000 du bruger, var der på et tidspunkt en fejl, som bevirkede at låsning på postniveau ikke virkede alligevel selv om man havde sat sit checkmark rigtigt, hvis man havde startet databasen ved at dobbeltklikke på den.
http://support.microsoft.com/kb/238258/

Generelt om locking i Access:
http://member.advisor.com/doc/13043
Avatar billede Jan Vittrup Nybegynder
05. september 2006 - 14:59 #3
Hej kjulius!
Der var måske en løsning, nu man har Access.
Den mærkning af tjek ud for "Åbn databaser med låsning på postniveau, kan det gøres i Backend DB? altså datadelen ? ellers skal jeg rundt på 18 maskiner....
Avatar billede hotsupport Nybegynder
09. august 2007 - 09:09 #4
Hej Jan,

Ja det er muligt at lave en flerbruger løsning med Filemaker, og det er meget nemt.
Den aktuelle version 9 har kan stille databaser til rådighed for 9 andre brugere. Har du brug for flere end 9 samtidige brugere, kan du købe Filemaker Server, der kan klare op tilo 250 samtidige brugere. (FMS har mange andre fordele. bla. Live-backup, uden at brugerne skal kobles af).

Jeg har arbejdet dagligt med FM siden 1989 og kan varmt anbefale det. Det er lynhurtigt at udvikle løsninger i, og fantastisk driftssikkert uanset, om man kører enkeltbruger eller flerbruger. Jeg har også brugt den bag flere hjemmesider...

/hotsupport
Avatar billede Jan Vittrup Nybegynder
24. oktober 2007 - 17:26 #5
Hej hotsupport!
Bedre sent end aldrig :-D
Jeg vil prøve at se på Filemaker.

macintosse og kjulius, tak for jeres respons

Jan