Avatar billede Slettet bruger
23. august 2006 - 15:16 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Flad tabel til star-schema?

Hej alle,

Hvis jeg har 2 tabeller der kan kædes sammen på kundenr fx:

1.
Kundenr - Ordrenr - Samlet ordre omsætning

2.
Kundenr - Ordrenr - Kundenavn - Produktnr - Produkt pris

Jeg vil gerne lave dette om til et star-schema så det kan bruges i en cube.

Er der nogen som kan give nogle input / eksempler på hvordan dette gøres nemmeste? (jeg har læst at views måske kan gøre trick'et)

VH
Dennis
Avatar billede janus_007 Nybegynder
24. august 2006 - 01:25 #1
Ja med et starschema burde du måske normalisere dine tabeller lidt mere.
Evt. Kundenr - Ordrenr - Kundenavn - Produktnr - Produkt pris

Skal deles ud i
Tabel:Kunde
KundeNr, KundeNavn

Tabel:Ordre
Ordrenr, KundeNr, Produktnr, Produktpris

Nu skal du så lave en facttabel der består af:
KundeNr, Ordrenr

Nu skal du bare lave lidt simpel mdx til at trække den samlede ordre omsætning ud pr. kunde og/ eller pr. ordre
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2006 - 10:31 #2
lyder som en udmærket løsning.

er der nogen smart måde at dele data ud i kunde, ordre og fact tabeller?  Ellers ville jeg umiddelbart gå ud i noget create table med keys etc.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
24. august 2006 - 11:02 #3
Næh ingen smart måde til ... Det er 'the hard way', men ved hjælpe (og helt undtagelsesvis hehe) kunne man jo nok benytte sig af en cursor til fordelingen. Evt. at tage en kunde af gangen!, well jeg ved ikke helt nok om hvordan dit data ligger, jeg tænker du sikkert har mere end det du lige har vist her :-)

Hygge
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2006 - 11:29 #4
jeps der er en del data, men jeg synes nu godt jeg kan komme videre nu

smider du et svar?

/D
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2006 - 17:43 #5
forresten, du kunne ikke give et eksempel på en sådan mdx? (som nævnt ovenfor)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
24. august 2006 - 19:00 #6
Det vil være lidt svært når jeg som sagt ikke kender dine data... men tag et kig her: http://sourceforge.net/projects/whex/

De har faktisk lavet en ret smart sag, måske du kan bruge den :-)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
09. oktober 2006 - 18:33 #7
Ping!