Avatar billede jomi Nybegynder
07. august 2006 - 14:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Nøjagtighed på netfrekvens?

Nogen der ved hvad nøjagtigheden er på netfrekvensen (50Hz) i forskellige lande?
Avatar billede danish1977 Nybegynder
07. august 2006 - 16:06 #1
I hele europa er den 100% nøjagtigt. Den bliver konstant overvåget, og de store kraftværker regulerer den ind en gang i døgnet, så 50 hertz er 50 hertz...og ganget op i et år, så er gennemsnittet stadig 50 hertz. Klokken kører pga. sinuskurvens op-nedture, og man holder sig således til at indhente afvente (køre langsommere) på store kraftværker en gang i døgnet. Kraftværkerne er som du nok ved, bundet sammen på frekvensen, og det er derfor overordentligt vigtigt at man hele tiden justerer ind til højre ret.
Bottom line is. 50 hertz ER 50 hertz, det kan du tage mit ord for :o) også i spanien :o)
Alle steder i verden hvor kraftværker er sammensat i net har du en fast frekvens som du roligt kan regne med er konstant hele tiden, med mindre det er et lille ø-samfund der ikke er bundet til mere end en generator, der kan det variere lidt, men europa, asien usa...konstant frekvens, omend den kan være forskellig (50 hhv. 60 Hz)
Avatar billede jomi Nybegynder
07. august 2006 - 16:51 #2
Findes der et tal for korttids- og langtidsnøjagtigheden ?
Hvilke afvigelser tillader man over et døgn f.eks.?
Hvor meget vil et ur styret af netfrekvensen max. afvige i løbet af 1 måned, et år eller ...?
Avatar billede allanfo Praktikant
07. august 2006 - 16:58 #3
Jeg tilslutter mig danish1977. Under et besøg på Fynsværket blev det forklaret, at eftersom hele Europa er bundet sammen i et strømsamarbejde, er frekvensen meget præcis. Og den overvåges konstant. Over et døgn er der måske nogle få svingningers forskel, men det bliver der rettet op på næste dag. Så på et år vil totalafvigelsen være den samme som på et døgn. Hvis dit ur, tilsluttet lysnettet ikke kører præcist, skal fejlen findes i uret, ikke i lysnettet.
Avatar billede rynke10 Novice
07. august 2006 - 17:46 #4
Er der nogen der har et link til noget der handler om frekvensen, jeg er blevet lidt nysgerrig :-)
Jeg mener nemlig at flere lande er bundet sammen af DC, som saa bliver lavet om til AC, men at der i soekabler koeres med DC.
Side 8 her.
http://edu.nvu.dk/tok/elektriker/UVM-elektrikere/Elforsyning%20og%20fordeling.doc
Avatar billede danish1977 Nybegynder
08. august 2006 - 08:03 #5
Korttids og langtids...
Frekvensen tilpasses en gang i døgnet så den passer. Man summerer op eller ned på det vundne/tabte som som regel ligger på makes en ½ hz set over 24 timer. Man tillader ikke at man på noget tidspunkt i løbet af et døgn har tabt mere end 1 hZ som jeg husker det fra min tid som maskinmester på Studstrupværket.
@Rynke. Korrekt, vi er bundet sammen med sverige via DC søkabler, men også de er bundne af frekvensen. Om det er international standard at frekvensen SKAL være så fast som vi kører det her i Europa tør jeg ikke sige, men kan ikke forestille mig andet end at der stilles den slags krav til frekvensen over hele verden, med enkelte undtagelser af enkeltstående generatorer i en oase i ørkenen :o)