Avatar billede frede92 Nybegynder
05. august 2006 - 21:40 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Problem med WPA/WEP kryptering

Jeg har 1 stationær (*ST1) på netværket via kabel, 1 stationær (*ST2) på netværket via trådløst PCI-kort 11 mb/s (D-Link), 1 bærbar (*BB) på netværket 54 mb/s via trådløs.

Routeren er en Linksys WRT54G 54 mb/s.

Hvis jeg sætter krypteringen til WPA, kan jeg fint logge på med *BB, men slet ikke med *ST2 :S

Hvis krypteringen derimod er WEP, kan jeg fint logge på med *ST2, men ikke med *BB !

Det er ret mystisk, for før i tide har *BB sagtens kunne logge på med WEP-kryptering, men der havde vi en D-link router .

Håber der er nogle venlige sjæle der vil hjælpe !

Håber det er beskrevet godt nok, ellers så sig til !
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
05. august 2006 - 22:01 #1
Der er noget der kunne tyde på at du skal sætte routeren ope til mixed mode, så den kører både b og g mode. Det gør du under basic wireles settings.
Avatar billede frede92 Nybegynder
05. august 2006 - 22:41 #2
Den er sat op til Mixed ..
Avatar billede kazuko Nybegynder
05. august 2006 - 23:29 #3
Hvilke koder bruger du???
Avatar billede frede92 Nybegynder
05. august 2006 - 23:37 #4
Eh, hvad mener du ??

har prøvet med WEP, og WPA Personal TKIP
Avatar billede kazuko Nybegynder
06. august 2006 - 00:07 #5
Med WEP er der forskellige nøgleindeks... Bruger du forskellige WEP nøgler på de 2 computere?? hedder computerne evt. det samme??
Avatar billede frede92 Nybegynder
06. august 2006 - 08:57 #6
Jeg plejer bare at skrive det jeg har skrevet i feltet Passphrase på computerne, er det ikke godt nok ??

Det virker fint på *ST2, men ikke på *BB
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 11:07 #7
Må jeg lige foreslå at du prøver at køre WEP igen, men når du så skriver din passphrase kommer der nogle nøgler frem. Du tager den første af de nøgler og noterer den ned. I computeren vælger du selvfølgelig også WEP, og der kommer et felt op hvor du kan vælge at taste HEX-nøglen ind, der taster du den nøgle ind uden mellemrum mellem tal og bogstaver
Avatar billede frede92 Nybegynder
06. august 2006 - 12:37 #8
Det virker nu :)

Tak Jann-jensen !

Men jeg kan ikke gå på internettet fra *ST2 :S
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 13:04 #9
Nå det må vi så lige have fundet ud af.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 13:23 #10
Du har vel ikke ikke lavet noget under Access restrictions for *ST2. Som jeg læser det i min router så kan man blokere internet-adgang for en enkelt eller flere computere ved at angive en MAC-adresse eller IP-adresse.
Avatar billede frede92 Nybegynder
06. august 2006 - 14:22 #11
Nej, det har jeg ikke ..
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 14:40 #12
Hmm nu skal vi jo til at lægge hovederne i blød. Kan du ikke lige prøve at repetere over for mig for mig hvordan din opsætning i de to trådløse maskiner og i routerens trådløse del er.
Avatar billede frede92 Nybegynder
06. august 2006 - 15:10 #13
Routeren kører med mac-filter, men *ST2 og *BB er tilladt.

Opsætningen ..

Æh ?

altså, *ST1 er tilsluttet routeren via kabel, *BB og *ST2 er tilsluttet routeren via trådløs, WEP kryptering.

Fra *ST2, kan jeg godt logge på netværket, men alligevel ikke :S (jeg kan ikke komme på internettet, men *BB kan godt), jeg kan heller ikke se de andre computere på netværket.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 15:21 #14
Altså du kan se routeren fra alle computere.
Hvad mener du med det lille :S
*ST2: Det kunne tænkes at det er firewallen i den computer der blokerer for internetadgang. Prøv at undersøg det.
At du ikke kan se de andre computere på nettet skyldes også firewallen i alle computere. Der skal laves en regel i hver sin computer gående ud på at den tillader de modsvarende computeres IP-adreser adgang til sig.
Samtidig skal du selvfølgelig dele f.eks dokumenter-mappen.
Avatar billede frede92 Nybegynder
06. august 2006 - 15:30 #15
:S er et forvirret humørikon :)

Jeg kan logge på routeren med alle computere, og fra *ST1 kan jeg, under arbejdsgruppecomputere, se *BB og *ST1, men fra *ST2 kan jeg ikke se andre end *ST2..

De er i samme arbejdsgruppe.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 15:35 #16
Har du lavet regler i alle firewalls der giver adgangs-tilladelse til computerne. Det er ikke nok at du kan se dem under arbejdsgruppen, du skal også kunne gå ind i en delt mappe.
Avatar billede frede92 Nybegynder
06. august 2006 - 15:41 #17
Jeg kan godt gå ind i en delt mappe, både fra *ST1 og *BB, men ikke fra *ST2, da jeg ikke kan se de andre computere på netværket.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 15:52 #18
Så skal du til at kigge på firewallen i ST2, hvor du skal lave 2 regler for de to andre computere.
I firewallen på de to andre computere, har du der lavet en regel for ST2, så den kan få adgang til hver af dem.
Jeg ved godt at det er noget omstændeligt noget, men jeg har også slåst mange gange med det.
Avatar billede frede92 Nybegynder
06. august 2006 - 15:53 #19
Helt præcist, hvordan laver man de regler ?

Har ikke rodet med firewall på *BB eller *ST1

Har Windows XP Home Edition
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 15:55 #20
Når du laver de regler skal du huske at du har fat i IP-adressen på det rigtige netværkskort.
Avatar billede frede92 Nybegynder
06. august 2006 - 15:56 #21
Er meget meget forvirret lige nu.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 15:56 #22
Jeg ved ikke hvorfor de så har forbindelse.
Hvilke firewalls kører du med?
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 15:58 #23
Jeg kan godt forstå at du er forvirret men stå lige fast jeg er ret sikker på at jeg har fat i det rigtige.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 16:03 #24
Jeg skal bare lige have at vide hvilke firewalls du kører med på alle maskinerne
Avatar billede frede92 Nybegynder
06. august 2006 - 16:15 #25
Alle maskinerne kører med Windows Firewall.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 16:25 #26
Har du været inde at rode i opsætnigen i firewallen i *ST2 i modsætning til de andre maskiner. Jeg tænker på om den bare skal have gendannet standarder. Den knap finder du under avanceret. Ellers kan du prøve at sammenligne opsætningen på *ST2 og en af de andre maskiner.
Avatar billede frede92 Nybegynder
06. august 2006 - 16:39 #27
Jeg har gendannet standarter på *ST2, men det hjalp heller ikke.

Er helt på bar bund nu.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 16:46 #28
Har du også sammenlignet opsætningerne i firewallerne.
En sidste ting du kunne gøre for at teste om det er firewallen i *ST2 der laver knuder er at disable den og så prøve at se om du kan se de andre computere og komme på internettet.
Avatar billede frede92 Nybegynder
06. august 2006 - 16:54 #29
Det var ikke firewallen der var problemet, disablede den for alle netværksforbindelser, men det hjalp ikke.

har også prø'vet at køre guiden netværksinstallation, ligeledes hjalp det heller ikke.

Har en mistanke om, at det måske er fordi den tror den skal oprette forbindelse til nettet via LAN, men den skal jo oprette forbindelse via WLAN..
Hvor er det nu man ændrer det henne ?
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 17:11 #30
Det er jo windows der skal sørge for det.
Det vil sige at du sletter de netværksforbindelser der er der nu, og lader windows opbygge en der skal være WLAN som du siger.
Det gør du inde i Netværksforbindelser, hvor du opretter ny forbindelse. Når du er kommet så langt er der en lille link der hedder noget med trådløs netværk i nærheden. Jeg tror at du skal prøve at klikke på denne link. Det er så længe siden jeg har gjort det så jeg kan ikke lige huske denne lille ting, men ellers kan det jo laves om.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 17:47 #31
Du har også en anden mulighed.
Det styreprogram du har til det trådløse netværkskort. Deri har du sikkert mulighed for at oprette en profil incl. alle de oplysninger der skal være der fra routeren med hensyn til security mode, passphrase, o.s.v.

Det havde været noget nemmere at sidde ved computeren. Den her tråd trækker virkelig tænder ud. he he
Avatar billede frede92 Nybegynder
06. august 2006 - 18:02 #32
Har du ikke MSN/ICQ ?

Tror det ville være nemmere/hurtigere der :P

Men hvordan slette forbindelserne, altså, inde i netværksforbindelser, skal jeg så bare slette den trådløse forbindelse ?

Er der ikke en eller anden måde hvor man kan vælge hvad der skan være standardforbindelsen ??
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 18:36 #33
Jo jeg har MSN joj@oncable.dk
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 18:37 #34
Men jeg kan ikke komme på MSN før om 1 times tid så er min stationære maskine ledig
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 18:38 #35
Jo jeg skrive på MSN inviterer du
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 18:42 #36
Jo kan godt skrive fra min bærbare men skal vi tale bliver det først om en times tid. Skal vi starte med at skrive.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
07. august 2006 - 16:56 #37
For lige at orienterer jer om resultatet, så blev blev det til sidst sådan efter meget tovtrækkeri frem og tilbage på messenger, at hans netværkskort i ST2 øjensynligt var defekt. Da han udskiftede det med et han havde liggende løste hele problemet sig, så hele hans anlæg kørte.